Hem » SEO » Etisk sökmotorotoptimering

Etisk sökmotorotoptimering

Får några år sedan gick ett livlig debatt i sökmotorsamhället (ja då var det väl ett 50-tal personer i Sverige som egentligen brydde sig ) om begreppet etisk sökmotoroptimering.

Vad innebär etisk sökmotoroptimering?

Man skulle kunna säga att det är två principer som står mot varandra där etisk sökmotoroptimering står mot oetisk sökmotoroptimering. Det är viktigare att förstå skillnaden mellan etiska former av SEO och sådana som kan vara mindre etisk. Det finns metoder som brukar gå under begreppet black hat metoder som många SEO-företag försöker undvika eftersom en del av dessa uttryckligen strider mot Googles riktlinjer. Webbplatsägare har länge uppskattat värdet av en hög ranking och synlighet i sökmotor resultat vilket skapa en möjlighet för både vit hatt och svart hatt SEO utövare.

Blackhat vs Whitehat


Exempel på blackhat metoder inom SEO är:

  • Aggressiva länkbyggen där man betalar för länkar
  • Egna privata bloggnätverk
  • Ompekningar av webbplatser
  • Att hacka webbplatser för att få en länk
  • Onaturliga länkprofiler
  • Cloaking dvs sidor som visar en version för användarna och en annan till sökmotorn
  • Kommentar spam
  • Keyword stuffing
  • Skrapning av innehåll för att publicera på sina egna sajter
  • Onaturlig användning av Rich Snippets
  • Spinna innehåll

Läs artikel: 25 Black Hat Techniques That Are Killing Your SEO

White hat metoder

En del konsultbolag väljer att profilera sig med begrepp som etisk sökmotoroptimering och white hat. De betonar att de jobbar med white-hat SEO och en del profilieras sig med att andra företag inte förstått att jobba med ”den långa svansen” – dvs alla sökord som du kan hitta på inom ett ämnesområde eller nisch. Att jobba med white-hat innebär för många att man inte gör något som går emot Googles Webmaster Guidelines och att man inte gör något som riskerar en webbplats ranking.

Visst om du jobbar med ett starkt varumärke som har starka inlänkar och många direktsökningar så fungerar det utmärkt att bara jobba med onsite optimering och sökbeteendeanalyser. Men personligen vill jag veta vilka metoder som är tillgängliga och inte ha en snäv tolkning av vad SEO är för något även om jag själv inte vill välja den mörkare sidan. Risken att inte känna till black-hat metoder som är tillgängliga är att okunskap innebär att du inte vet när du blir utsatt för något oetiskt eller en attack.

För många av ovanstående metoder finns det verktyg som ofta innebär risker att använda. Många anser att etiska SEO-tekniker ger bäst resultat på lång sikt och det är föga förvånande att dessa innebär lägre risker. Men även om du inte väljer att jobba med blackhat metoder finns det metoder där emellan som kallas Gray hat. Dessutom har du  Growth hacking metoder som ibland kan tangera till vad som anses ok.

Negativ SEO – hur agerar dina konkurrenter?

Hur företag väljer att konkurrera är i mångt och mycket spelteori som beror på hur konkurrenter agerar. En del tror på någon sorts karma som säger att ifall du kastar skit på en konkurrent kan du vara säker att du får skiten tillbaka och därför kan det vara fördelaktigt att inte starta något online krig med sina konkurrenter. Men vad händer om du har ett svagt varumärke och blir utsatt för en konkurrent som tänjer på gränserna?

Vad är negativ SEO?
Det finns konkurrenter som kan använda oetiska sätt att konkurrera ut dig genom taktik i syftet att du ska få en negativ utveckling för en URL eller domänen genom att manipulera länkar, innehåll eller användarsignaler.

Negativ SEO är vanligt i konkurrenskraftiga nischer där förtroendet är viktigt som försäkring, lån, guldbranschen etc. För att skydda din webbplats från sådana attacker  bör du bevaka vilka länkar din webbplats får. Om du tror att någon bygger dåliga bakåtlänkar för att minska din webbplats värde, bör du omgående skapa en disavow-fil (avvisnings rapport) och skicka den till Google.

Det krävs väldigt lite för en konkurrent att ge dig ett dåligt sökresultat på Google ifall du är ett svagt varumärke och det räcker med ett resultat som är ofördelaktigt så måste du i princip skaffa 10 stycken resultat som motar bort det.

Sökmotoroptimering är en investering

Om du får en konkurrent som skjuter negativ publicitet mot dig – har du funderat på hur stor del av din omsättning du kan förlora. Jag känner till en del bolag som tappat 20-30% av sin omsättning genom ett ofördelaktigt sökresultat – hur kommer du att agera när det blir svettigare ekonomiskt att motivera att du inte gjort något?

Att inte jobba med SEO innebär att du är ett öppet villebråd och andra kan attackera dig med oetisk och negativ SEO.

En sak som är säker – de flesta företag har inte råd att inte investera i bra SEO och konkurrentbevakning. Sökmotoroptimering är inte bara en metod att öka sin synlighet på nätet utan också en försäkring som innebär att dina risker minskar eftersom det stärker ditt varumärke. Genom att satsa digitalt så syns du mer och du kan dominera Googles sökresultat när kunder söker på vem du är och de tjänster som du levererar.

 

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Rulla till toppen