Employer branding - människor runt ett bord

Vad är employer branding?

Vad betyder employer branding?


Employer branding är ett framväxande fält som handlar om att vare en attraktiv arbetsgivare och attrahera arbetstagare. Det är processen att marknadsföra ett företag, eller en organisation, som arbetsgivare till en önskad målgrupp. En stor del handlar om att bygga varumärket så att personer vill jobba där och få anställda att uppleva företaget positivt

Employer branding hjälper till att rekrytera rätt talanger samt hjälpa befintliga medarbetare att skapa en djupare känsla av lojalitet med organisationen.
Den anställdes befattning, företagets processer, grundvärderingar men även hållbarhetsarbete och vilka förmåner som ges är faktorer som påverkar hur företaget upplevs. Företagets varumärke eller brand är en sammanfattning av vad organisationen står för eller representerar.

Hur kan företag jobba med employer branding?

Inom digitalmarknadsföring jobbar man aktivt med att se till att:

  • SEO på varumärkessökningar och jobbsökningar så olika befattningar hamnar högt på Googles sökresultat. Likaså bör man se till att rekryteringsannonser rankar högt och har bra budskap.
  • Rykteshantering och att det som skrivs är positivt.
  • Annonsering till jobbannonser mot de som man vill rekrytera
  • Inom större varumärken ser man också till att varumärket i kombination med lediga och närliggande termer har positivt sökresultat.
  • Annonsering på jobbsökarsajter som Jobbland mfl

I större företag hittar man oftast employer branding under HR-avdelningen men de jobbar ofta nära marknadsavdelningen.

Scroll to Top