Vill du byta digital byrå och ta digitala marknadsandelar?
Som företagare eller marknadschef behöver du få ditt företag att växa samtidigt som du förbättrar din vinst? Kanske har du gjort flera aktiviteter och processer för att maximera din omsättning men det lyfter ändå inte utan du har känslan att marknadsavdelningen och företaget står och stampar. När du gjort mängder av aktiviteter utan resultat kan det vara aktuellt att få externa digitala experter se över så att din digitala marknadsföring är effektiv.
Vad behöver du tänka på?
Att byta digital byrå är svårt och kan vara en stor utmaning, men det finns några steg som du kan ta för att göra processen smidigare.
- Börja med att identifiera dina behov: Innan du börjar leta efter en ny digital byrå, måste du förstå vad du vill uppnå och vilka specifika tjänster du behöver. Sätt ihop en lista över dina mål och krav så att du kan hitta en byrå som kan möta dina behov. Vad har de för strategiska kompetens kan de inom olika digitala kanaler som SEO, Google Ads, social media men även kring mätning av webbplatser
- Utvärdera din nuvarande digital byrå: Ta reda på vad du tycker fungerar och inte fungerar med din nuvarande byrå. Samla in feedback från personalen och se till att du har en tydlig förståelse för vad du förväntar dig av en ny byrå.
- Gör en kortlista med potentiella digital byråer: Använd sökmotorer och andra resurser för att hitta digital byråer som är specialiserade på dina specifika behov. Be om referenser från andra företag som du litar på och som har erfarenhet av att arbeta med byråer inom din bransch.
- Utvärdera potentiella digitalbyråer: När du har en lista över potentiella digital byråer, ta dig tid att utvärdera varje byrå. Ta reda på deras erfarenhet, deras förmåga att möta dina behov och hur de arbetar med sina kunder.
- Välj en digitalbyrå: När du har utvärderat varje byrå, välj en som du tror passar bäst för dina behov. Se till att du har en klar förståelse för deras tjänster och hur de kommer att hjälpa dig att uppnå dina mål.
- Överlämning från din gamla byrå: Se till att det görs en bra överlämning av din gammal byrå till din nya byrå
- Kommunicera med din nya byrå: När du har valt en digital byrå, se till att du kommunicerar tydligt med dem. Berätta om dina mål, krav och förväntningar. Detta kommer att hjälpa till att säkerställa att du och din nya byrå är på samma sida när det gäller att uppnå dina mål
Expandtalk är en digital byrå som finns i Stockholm, Göteborg och Umeå som har spetskompetens inom SEO
Om du letar efter en pålitlig och professionell digital byrå för att ta din verksamhet till nästa nivå, är Expandtalk det perfekta valet. Med kontor både i Stockholm och Göteborg har Expandtalk etablerat sig som en ledande aktör inom digital marknadsföring och webbutveckling.
En av de främsta anledningarna till att anlita Expandtalk är vår omfattande expertis och erfarenhet inom digital marknadsföring. Anlitar du oss får du ett team som består av välutbildade specialister inom områden som sökmotoroptimering (SEO), sökmotormarknadsföring (SEM), sociala medier, konverteringsoptimering och content marketing.
Vi är en strategisk digital byrå som dagligen jobbar med digitala kanaler och brinner för kundupplevelser och sökmotoroptimering (SEO). Vi jobbar framförallt med att öka företags långsiktiga värde genom att driva affärer till webbplatser där det organiska söket ofta är den viktigaste delen men vi jobbar även med Google Ads och social media.
- Kreativ SEO innehåller flera olika delar: sökbeteendeanalyser, redaktionella texter, on-page optimering, länkbygge teknisk infrastruktur och rapportering
- SEO är ett paraply begrepp som omfattar olika metoder som gör att din webbplats och digitala tillgångar syns på nätet och framförallt på sökmotorer som Google.
- Digital marknadsföring är en väsentlig del i marknadsstrategin. Den omfattar SEO optimering, social media, management, konverteringsanalys, planering och design.
- Vi jobbar med artificiell intelligens
- Vi har specialister inom Google Ads och Analytics
- Mycket av vårt jobb sker i nära dialog med kund och ofta ingår utbildning
- Smarta rapporter inom SEO och analytics innebär att du kan utveckla webbsajten hela tiden. Du får också benchmarkrapporter hur din webbplats fungerar gentemot dina konkurrenter.
- Den bästa SEO:n utgår alltid från slutanvändaren och deras sökbeteenden och upplevelse av en webbplats.
Vi har jobbat med en mängd olika webblösningar och CMS-system och föredrar att jobba i plattformar som vi vet är snabba och fungerar bra för SEO:n exempelvis WordPress. En stor del av vårt arbete sker i gränslandet mellan kommunikation, content, analys och digital marknadsföring där vi hjälper företag med deras digitala kundupplevelser och olika typer av kundresor. Digitala produkter designade och utvecklade med hjälp av data och insikter.
Vi strävar efter att upprätthålla en nära och transparent kommunikation med våra kunder, vilket gör att du alltid kan vara involverad och informerad under hela processen. Oavsett om det handlar om att utveckla en strategi, implementera kampanjer eller övervaka resultaten, kommer Expandtalk att vara där för att ge dig den support du behöver för att nå dina mål.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.