CTR inom det organiska söket

CTR

Metoder att förbättra CTR:en på det organiska söket och din sökmotoroptimering
Det finns flera experiment som visar om du rankar på en dålig position men har en högre CTR för den positionen kan du få en bättre position i Googles sökresultat på sikt. För att förbättra CTR:en är det viktigt att optimera titel, metabeskrivning och URL.

  • Skriv bra och titlar som lockar till klick
  • Skriv bättre metabeskrivningar
  • Förbättra kvaliten på snippet (exempelvis rich snippets som stjärnor)
  • Öka varumärkeskännedomen

Påverkar CTR:en den organiska rankingen?

Enligt Searchmetrics studie 2014 är CTR en av de viktigaste rankingfaktorna. Tidigt skrev en fd Google chef Udi Manber att rankingen påverkades av användarnas klick-data där bra siffror visar ett mer relevant resultat och belönar sidan i Googles sökresultat.

Det finns en studie som är publicerad av Search Engine Land av Bartosz Góralewicz där de använt robotar som pekar att det inte är en rankingfaktor. Vid den studien såg de bara på ett fåtal sökord och det är också troligt att en bot måste emulera mänskligt beteende och vi vet inte heller vilka proxies som användes vid det testet.

En annan studie av David Butler använde en click-bot (vilket är en black-hat metod där de använde proxies för att dölja aktiviteten) lyckades de få upp sökresultatet med 150%. Att använda en Google-bot borde räknas som blackhat och riskfyllt. Om Google upptäcker manipulation riskerar du bli utslängd från Googles index (Google Penalty).

Rand Fish har också gjort ett test där han bad användarna att göra sökningar och stanna kvar på sidorna vilket visade att det gick att förbättra positionen.

Användardata som rankingfaktor

Moz har gjort en studie kring användarmetrik och rankingfaktorer vilket Dan Petrovic bloggat om.  Faktorer som spelade roll var tex sökbesök (search visits), totalt antal besök (total visits), direkt besök (direct visits), global rank, tid på webbplatsen, bounce-rate och page views.

CTR:en och positionen enligt https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/
Den här studien är från 2019 och CTR:en varierar mellan olika devices och över olika länder.

Din position i sökresultatet påverkar klicken

Vilken position du har i det organiska sökresultatet hos Google påverkar klicken. Chitika gjorde en undersökning 2013 som gav följande resultat.

  • Position 1 gav 32,5%
  • Position 2 gav 17,6%
  • Position 3 gav 11,4%
  • Position 4 gav 8,1%
  • Position 5 gav 6,1%

Du hittar CTR för de organiska söket i Google Search Console (fd Google Webmaster Tools) och det är användbart eftersom du kan se hur pass bra dina metadata och titlar fungerar. När du loggat in hittar du den under söktrafik – sökanalys (se bild).

Gör en CTR-analys och förbättra CTR:en på en befintlig sajt

En viktig sak när du ser på CTR i Google Search Console är att kanalernas statistik kan variera mycket inom vertikalerna – se därför till att du väljer webb, bilder, mobil, video var för sig. Själv brukar jag plocka fram de största sidornas CTR:er och lägga ner dem i ett excelark och identifiera de som ligger över och undersnitt för att se hur sidorna ska utformas. I Excelarket får jag svart på vitt de sidor som behöver korrigeras och som har en CTR som ligger under en viss tröskelnivå. Titlarna och metabeskrivningarna i excelarket hämtar jag hem genom SEO Tool for Excel eftersom jag bara får landningssidans URL genom Google Search Consolen.

Google Search Consolen ger mig grundläggande information som går att analysera i Excel.

Att kombinera SEO med Adwords förbättrar budgivningen!

Slutligen är det effektivt att kombinera CTR-analysen både på Adwords och det organiska söket så du vet vad man klickar på och vad som efterfrågas. Genom att ha koll på dina landingssidor så kan du öka kvalitetsresultatet även på Adwords vilket ger dig lägre annonskostnader.

Liknande artiklar om CTR:

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.