Inom SEO skiljer vi mellan blackhat, greyhat och white hat metoder. White hat är metoder som är helt rena och utan risk med black hat ofta har större risk. Mellan dessa ytterligheter finns grey hat som ligger i gränslandet. Det finns en ökad risk med blackhat metoder att du kan bli bestraffad av Google – men samtidigt kan du tjäna på det under kort tid och därför något som är vanligt i konkurrensutsatta nischer som spelbranschen.
Tidigare var det vanligt att man skrev ett ord flera gånger (keyword stuffing) för att sökmotorer skulle prioritera informationen. Keywordstuffing fungerar inte längre och Google lanserar regelbundet filter för att förhindra att man manipulerar sökmotorerna på ett onaturligt sätt-
I takt med att sökmotorerna blivit mer sofistikerade har gamla tricks blivit oanvändbara. Det kan innebära att företaget kan tappa sina positioner på sökmotorerna.
Metoder som du ska akta dig för
Google kommer konstant med uppdateringar av sin algoritm som Penguin, Hummingbird, Panda och Medic. Syftet är öka kvalitén på innehåll på webbplatserna som visas upp och att sökresultatet som visas blir optimalt för användarna.
Exempel på aktiviteter som kan skada ditt företag och varumärke
- At anlita företag som använder olika typer av spam (kommentars spam, spammiga länkar, UGC, Rich snippet spam)
- Länkar som är manipulativa och köpta
- Skriva tunt innehåll
- Skriva innehåll som inte är unikt
- Cloaking
- Felaktigheter med canonical taggen
- Att man blockerar innehåll med noindex på sidan eller i robots.txt filen
- Keyword stuffing (för mycket innehåll kring nyckelordet)
- Redirect kedjor
- Stor andel crawler fel och tekniska SEO-violations
- Länkar till oseriösa sajter casinon, läkemedel, sexsajter eller en sajt som blivit hackad
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.