Det är en del sökmotorexperter som kämpar att komma högst upp på begreppet bäst på sökmotoroptimering – där de marknadsför sina tjänster och sig själva men är det värt tiden?
Vilket SEO företag är bäst på SEO?
Sökmotoroptimering eller SEO handlar om att ha hög synlighet på Internet men det finns olika metoder att komma dit. Google förändrar hela tiden sökresultatet så du kan synas på flera olika sätt i sökresultatet när någon söker på ”Bäst på SEO”.
- Du kan ranka organiskt på begreppet ”Bäst på SEO”
- Du kan få en snippet att visas när någon söker på en fråga som ”Vem är bäst på SEO i Stockholm”
- Du kan visa Googles annonser direkt när någon söker på begreppet ”Bäst på SEO”
- Du kan senare visa display annonser med retargeting för målgruppen personer som har sökt på begreppe
- Du kan visa PAA dvs People Also Ask frågor på relaterade frågeställningar
- Det går också att trycka upp videor på Youtube på begreppet
Är det värt tiden att lägga tid på prestigeord?
Många av de bästa sökmotoroptimerarna är extremt tävlingsinriktade. De kan lägga ap mycket tid för att komma högt upp på något obskyrt sökord. Bäst på sökmotoroptimering är en typiskt prestigefras som man kan vilja komma högst upp på för att därmed hävda att man är bäst på just sökmotoroptimering. Då kan du på goda grunder hävda att du levererar den högsta affärsnyttan och bästa resultatet, eller?
Faktum är att frasen bäst på sökmotorotoptimering ett väldigt litet sökbegrepp och det görs bara 26 stycken sökningar per månad på Google så man kan tycka att det är ett prestige ord som det inte är värt att lägga nämnvärd tid på….eller?
Ja en del bygger en snippet med sitt egna namn för att synas på begreppet. Knappast ödmjukt men ändå rätt kul att ta plats på ett begrepp som en del söker på!
Struktuerade databasojekt
Om du använder ett strukturerat dataobjekt så kan du skapa frågor liknande dessa och få upp dig i sökresultatet.
Vem är bäst på sökmotoroptimering i Sverige?
Vem är bäst på SEO i Sverige?
Lägger du tid på prestigeord med liten volym?
Inom många branscher lägger man tid och energi på prestigeorden – inte sällan kan det vara en företagsledning eller styrelse som har en fix idé på vilka ord företaget ska positionera sig inom.
Många visionärer har starka åsikter kring vilka sökord företaget borde synas på och hur designen ser ut på sidan – medan man missar det väsentliga i en webbplats och det som innebär att du får besökare – innehållet att kommunicera med sin kundgrupp och konverteringen att få kunder av alla som besöker webbplatsen.
En bättre strategi är att utgå från användarna och kunderna och se hur många sökningar som görs på begrepp som företaget vill positionera sig inom. Ett bra innehåll, bra konverteringsoptimering och innehållsdesign är som en motorn i en vass bil.
Hur blir du bäst på sökmotoroptimering?
Vi tycker det är smartare att göra ordentliga marknadsundersökningar och använda market intelligence för och se på de verkliga sökvolymerna än att lägga alltför mycket fokus på ett specifikt sökord. Om du ändå ser affärsvärdet med ett specifikt begrepp går det att jobba upp det ordet med onsiteoptimering och länkar.
Inom en nisch handlar det ofta om att koncentrera sig på ämnen och målgruppens sökintentioner istället för enskilda sökord. När man undersöker vad man ska skriva borde det handla om vad kunden frågar om och rikta in sig på ämnet eller nischen och framförallt större sökord med låg konkurrens. Detta går att komplettera med att se vilka snippets som finns, vilka frågeställningar ställs etc
Utöver själva begreppen behöver du också jobba med outreach och skapa länkar från andra webbplatser till ditt innehåll.
Alla webbprojekt borde börja med en ordentlig sökbeteendeanalys kring vilka sökord, kategorier och kombinationsord man behöver synas på inom sin nisch innan du lägger energi på ordkombinationer som bäst på sökmotoroptimering…
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.