avvikelsefrekvens

Vad är avvisningsfrekvens?

Med avvisningsfrekvens menas andelen besökare på en sajt som lämnar sajten efter enbart ha besökt landningssidan. Det engelska begreppet är bounce rate och det är ett mått som du kan läsa av i Google Analytics.

Att ha en hög avvisningsfrekvens är oftast negativt och det innebär att man inte fortsätter på sajten och om avvisningsfrekvensen är lägre än 40% brukar det inte vara något problem. Du kan förbättra avvisningsfrekvensen genom att:

  • Göra sidan bättre
  • Se till att det finns mer relaterat innehåll
  • Använda internlänkar på sidan
  • Se till att sidan är mobilanpassad
  • Skapa call-to actions för att exempelvis ladda ner mer innehåll eller kontakt
  • Öka hastigheten och göra sidorna snabbare

De som lämnar en  sida utan att gå vidare kallas ibland för pukers (spyare). Det behöver inte alltid vara negativt ifall man hittar den informationen som man söker men det är ofta effektivt och bra att jobba för att få ner avvisningsfrekvensen på en webbplats.

Se till att du mäter rätt avvisningsfrekvens
En metod som går att använda är att justera avvisningsfrekvensen med javascript om en person tex stannar längre tid än 15 sekunder på webbplatsen.

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.