Allt du behöver veta om remarketing & retargeting
Vad är remarketing? Remarketing (kallas också retargeting) är ett mycket effektiv annonseringsmetod som innebär att du marknadsför mot besökare som besökt en viss sida eller
Att mäta effektiviteten av den digitala marknadsföring är en stor utmaning för de flesta företag. För att kunna mäta marknadskampanjer behövs olika digitala marketing verktyg men även analytiker för att kunna skapa insikter för management och tolka olika KPI:er vilket leder till operationella åtgärder.
Många förknippar analytics med Google Analytics men det finns även verktyg för att mäta heatmap, A/B-testning och effektiviteten av olika annonsprogram.
Att analysera en webbplats går att göra på olika sätt. Dels kan du mäta själva webbplatsen men du kan också mäta annonseringen på Google Ads och social media.
Läs mer om:
Artiklar om analytics.
Vad är remarketing? Remarketing (kallas också retargeting) är ett mycket effektiv annonseringsmetod som innebär att du marknadsför mot besökare som besökt en viss sida eller
Vad är Smart Goals? En del sajter kan ha svårt att mäta konverteringar – då kan Smart Goals från Google vara ett alternativ. Den här
Vad är Google Analytics? Google Analytics är en gratistjänst från Google som ger dig detaljerad information och statistik om en webbplats prestanda och visar olika
Betydelsen att hela tiden testa din webbplats Att testa sin webbplats är viktigt för att kunna utveckla den åt rätt håll, se dess tillgänglighet och
Vad är avvisningsfrekvens? Med avvisningsfrekvens menas andelen besökare på en sajt som lämnar sajten efter enbart ha besökt landningssidan. Det engelska begreppet är bounce rate
Vad menas med konverteringsgrad? Det räcker inte bara att driva trafik till en webbplats utan den behöver också konvertera mot de mål som sätt. Konverteringsgrad