A/B-testning

Vad är A/B testning?

A/B-testning är metoder som används för att se hur en sida fungerar när man har olika variationer på sidan. Börja med att identifiera dina mål och sätt upp en sida och sidan som ska utmana.

När man gör en A/B test slumpar man mellan sidorna tills man har ett statistiskt resultat vad som fungerar bäst baserat på vilken felmarginal du accepterar. Oftast fungerar det bäst att testa en sak i taget men det finns även mulitvariabla tester.

Varför gör man A/B-tester?

Man gör A/B-tester för att undvika satsa resurser på webbsajter som inte är effektiva. Det hjälper dig öka ROI (return on Investment) genom att öka konverteringsgraden och kundlojaliteten.

Det finns en mängd olika verktyg för A/B testning som:

  • Optimizely
  • Crazy Egg
  • Hotjar
  • Google Optimize 360
  • I Google Ads kan du köra olika annonser hela tiden och ändra utifrån vad som fungerar bäst vilket är en form av användartest.

Vad är CRO?

CRO är en engelsk förkortning som står för conversion rate optimization. Att driva trafik till din webbplats är viktigt men minst lika viktigt är att ha sidor som konverterar och i slutändan få användarna att bli kunder. CRO kan hjälpa dig att få fler konverteringar och få ditt företag att växa. Vad är egentligen en … Läs mer

CRO

Adobe Target

Adobe Target är Adobes verktyg för A/B-testning och något du kan använda för personalisering. Programmet ingår i Adobe Launch. Konsultbolag har börjat sälja tjänster kring Target och vad som är best practice. Det finns också en komponent som heter Adobe Target Toolkit

Crazy Egg – verktyg för heatmaps

Crazy Egg är ett marknadsföringsverktyg för att undersöka och analysera kundbeteenden på webbplatser. Det är ett optimeringsverktyg som låter dig få en inblick i kundernas beteende på din webbplats. Det är en säljbooster som ger dig mer kontroll över dina affärsstrategier genom effektiva verktyg. Programmet är grundat av den digitala gurun Neil Patel som också … Läs mer

Scrolla till toppen