Tema: A/B-testning

A/B testning

Vad är A/B testning?
A/B-testning är metoder som används för att se hur en sida fungerar när man har olika variationer på sidan. Börja med att identifiera dina mål och sätt upp en sida och sidan som ska utmana. När man gör en A/B test slumpar man mellan sidorna tills man har ett statistiskt resultat vad som fungerar bäst baserat på vilken felmaringal du accepterar. Oftats fungerar det bäst att testa en sak i taget men det finns även mulitvariabla tester.

Varför gör man A/B-tester?

Man gör A/B-tester för att unvika satsa resurser på webbsajter som inte är effektiva. Det hjälper dig öka ROI (return on Investment) genom att öka konverteringsgraden och kundlojaliteten.

Det finns en mängd olika verktyg för A/B testning som:

  • Optimizely
  • Crazy Egg
  • Hotjar
  • Google Optimize 360
  • I Google Ads kan du köra olika annonser hela tiden och ändra utifrån vad som fungerar bäst vilket är en form av användartest.

Artiklar om A/B-testning:

A/B-testning
0

Adobe Target

Adobe Target är Adobes verktyg för A/B-testning och något du kan använda för personalisering. Programmet…

A/B-testning
0

OmniConvert

OmniConvert är et verktyg för A/B-testning och konverteringsoptimering. https://www.omniconvert.com ,