Youtube

Så marknadsför du effektivt på Youtube!

Youtube är en kanal som växer explosionsartat

Tillväxten inom digital video är enorm speciellt på Youtube. I Alphabets årsredovisning går det att se hur Youtube har ökat i omfattning och 2019 stod kanalen för en omsättning på 15 miljarder dollar vilket motsvarade 10% av Googles omsättning. Google köpte plattformen 2006 så det här är ett extremt lyckat företagsköp.

Hos många företag har Youtube blivit en misshandlad digital kanal som de i bästa fall använder som lagringsplats. Vi kommer se hur den här kanalen får alltmer betydelse. Idag är det kanalen där du kan nå yngre målgrupper men kommer växa även hos äldre målgrupper. För annonsörer ger det en stor möjlighet att nå sina målgrupper effektivare än någonsin.

Custom intent audiences (anpassade målgrupper)
Du är effektivt att använda Googles anpassade målgrupper (Custom Intent Audiences) för att öka inriktningsalternativen på Youtube.

Googles anpassade målgrupper gör det möjligt för digitala marknadsförare att rikta in sig mot en viss grupp personer som kan överväga att köpa eller investera i en specifik tjänst.

Läs mer om Youtube strategier

Online marknadsföring – den viktigaste kommunikationskanalen

Vad är online marknadsföring? Online marknadsföring och marctech har utvecklats under de senaste åren och omfattar flera olika discipliner. Allt eftersom konkurrensen har ökat vill företag styra kundresan och information hur användarna får fram information. Marknadsförare skiljer mellan B2C (Business to Consumer) och B2B (Business to Business) marknadsföring. Även om man kan få besökare till … Läs mer

Online marknadsföring

Så här blir du en Youtuber

Hur blir du känd på Youtube? Nästan alla 10-åringar i Sverige drömmer om en framtid som Youtubers och det finns förebilder som JackSepticGuy och Pewdiepie med miljoner fans. Själv gick jag på ett seminarium med JackSepticGuy, mitt barn tvingade mig, och jag förstod väldigt lite åt skämten som alla i publiken skrattade åt. Youtube har … Läs mer

Youtuber
Scrolla till toppen