Yep är en ny sökmotor som kommer lanseras av Ahref och dess grundare Dmytro Gerasymenko. Ahref är en välkänd och populär programvara för många SEO:experter som har många analysfunktioner. Det är ett Ukrainskt företag men en stor del av utvecklingen sker i Singapore.
Behöver Google vara rädd för den nya konkurrenten?
Yep positionerar sig som en konkurrent till Google. En stor fördel är att de inte har lika mycket annonser som Google utan den känns mer användervänlig som ger ett klassiskt sökresultat när man gör sökningar.
Nya affärsmodeller
Den här sökmotorn är generell och kommer snart vara tillgänglig i alla länder och de flesta språk. Ahref har lagt 60 miljoner dollar på att utveckla sökmotorn som de finansierat själva. Tanken är att de ska använda en 90/10 vinstdelningsmodell där 90% av annonseringen går tillbaka till de som skapat innehåll. Det innebär att Wikipedia troligtvis kan tjäna pengar och sluta att fråga om donationer.
Hur fungerar Yeps algoritm?
Yep fungerar oberoende från Google eller Bing och använder inte något API från dem. Istället har de ett eget sökindex och en intern server infrastruktur som är sammankopplad genom cloudlösningar. Eftersom företaget grundades 2010 så har de samlat data under en lång period över hur webbplatser fungerar. Deras innehållsindex upptäcker nya webbplatser och de uppdaterar också 420 miljoner webbplatser varje dygn.
Sökmotorn verkar till stor andel använda länkar i sin algoritm och de har inte lokalt innehåll. Innehållet samlas via deras spindel som heter AhrefsBot som bygger ett webb index och söktjänst men de kommer att byta spindel till YepBot. Läs mer på https://ahrefs.com/robot.
De har ännu inget verktyg för webmasters.
Läs mer på:
https://prototypr.io
techcrunch.com/2022/06/03/yep-search-engine/
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.