Det finns många olika verktyg för webbanalys som kan användas för att samla in och analysera data om besökare på en webbplats. De går att använda för att ge företagsledningar olika typer av övergripande rapporter men även olika specialister olika vyer.
Google Analytics dashboard finns specialanpassade dashboards för seo, mobilsajter mm. Analytics är en av de mest populära webbanalysverktygen som erbjuder en omfattande uppsättning av funktioner för att spåra trafik, beteende, konverteringar och mycket mer.
Vill du använda annan analys programvara än Google Analytics?
- Vi har en Piwik installation på Expandtalk.com för kunder som inte vill använda Google Analytics. Piwik är ett open source-alternativ till Google Analytics med liknande funktioner.
- Webtrends (kostar pengar) bolaget finns i Uppsala i Sverige
- Kissmetrics (kostar pengar) är ett verktyg som fokuserar på att analysera användarbeteende och konverteringar.
- Adobe Analytics ett avancerat verktyg som erbjuder avancerade funktioner för analys av stora datamängder, segmentering och prediktiv analys.
- IBM Digital Analytics
- Google Analytics Premium
- AT Internet
- Truconversion
- Optimizely
- Clicky – altenativ till Google Analytics
- Clicktale
- Webbtrekk
- Mixpanel.com – analys för webb och mobil (kostar pengar) men har gratis tjänster. Det är ett verktyg som erbjuder avancerad analys av användarbeteende för att hjälpa företag att förbättra sin produkt.
- Comscore Digital Analytixs Enterprise (kostar mycket pengar)
- Ett intressant verktyg för webbanalys är Klipfolio där du kan göra en dashboard till företaget och koppla samman med datakällor som Google Analytics och kostar 20 USD/månad.
- Conversionruler är ett program för att mäta effektiviteten av marknadsföringsinsatser
- Redistats – är ett plugin för WordPress som inte belastar webbservern som har data utanför USA och som blockerar semalt. Redistats går att använda i en multianvändar miljö.
- Cyfe – ett verktyg som visar statistik i en dashboard och rapporterar olika kanaler som Linkedin, Facebook och Twitter och naturligtvis webbtrafik.
- Consumer Barometer – för att mäta Internetanvändningen runt omkring i världen.
- Domo – ett startup företag som är värderat till 2miljarder USD och de har en uppgraderad app som kallas Business Cloud.
Heatmaps och användartester
- Hotjar – är ett verktyg med heatmaps mm som du kan använda för användartester
- Crazy Egg – ett verktyg som erbjuder värdefull information om hur besökare interagerar med en webbplats, inklusive klick- och rörelsemönster.
Undersökningar
- Qualaroo – för undersökningar
- Survey Monkey – för undersökningar på webbplatsen eller genom email
Digital Marketing Depot har gjort en utredning där de jämför olika analys system: Enterprise Web Analytics Platforms 2015: A Marketer’s Guide.
Om du mot förmodan inte vill använda anpassade rapporter i Google Analytics är det möjligt att få fram försäljningsstatistik från en webbshop med verktyget splunk.com.
Det finns flera webbanalys verktyg för benchmarking
- Alexa
- Compete
- Doubleclick Ad Planner
- Google Trends
- SimilarWeb
Dashboards som ger dig överblick
- Chartio
- Cyfe
- Ducksboard
- Geckoboard
- Klipfolio
- Tableau
- Domo
Real tidsanalys
- Absolutdata
- Chartbeat
- Clicky
- GoSquared
- Luckyorange
- Woopra
AB-testning
- AB Tasty
- Convert
- Maxymiser
- Monetate
- Optimizely
- SiteSpect
- Wingify/VWO
Attribution
- Bizible
- C3 Metrics
- Ebay Enterprise
- Convertro (AOL Platforms)
- Visual IQ
SEO verktyg
Utöver dess har vi erfarenhet av mängder av olika typer av sökmotoroptimeringsprogramvaror som Searchmetrics, Rankranger, SEOAnalytics, SEOlytics, Semrush och Hotjar för användartester. Läs mer om SEO verktyg.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.