Verktyg för webbanalys

Verktyg för webbanalys

Det finns rätt många verktyg som går att använda för att ge företagsledningar olika typer av övergripande rapporter.

Google Analytics dashboard finns specialanpassade dashboards för seo, mobilsajter mm.

Vill du använda annan analys programvara än Google Analytics?

  • Vi har en Piwik installation på Expandtalk.com för kunder som inte vill använda Google Analytics.
  • Webtrends (kostar pengar) bolaget finns i Uppsala i Sverige
  • Vivareport – verktyg för att knyta ihop Google Analytics med Adwords och sociala verktyg
  • Yahoo Web Analytics
  • Kissmetrics (kostar pengar)
  • Omniture (kostar pengar) och Adobe Analytics
  • IBM Digital Analytics
  • Google Analytics Premium
  • AT Internet
  • Truconversion
  • Optimizely
  • Clicky – altenativ till Google Analytics
  • Clicktale
  • Webbtrekk
  • Mixpanel.com – analys för webb och mobil (kostar pengar) men har gratis tjänster
  • Comscore Digital Analytixs Enterprise (kostar mycket pengar)
  • Ett intressant verktyg för webbanalys är Klipfolio där du kan göra en dashboard till företaget och koppla samman med datakällor som Google Analytics och kostar 20 USD/månad.
  • Conversionruler är ett program för att mäta effektiviteten av marknadsföringsinsatser
  • Redistats – är ett plugin för WordPress som inte belastar webbservern som har data utanför USA och som blockerar semalt. Redistats går att använda i en multianvändar miljö.
  • Cyfe – ett verktyg som visar statistik i en dashboard och rapporterar olika kanaler som Linkedin, Facebook och Twitter och naturligtvis webbtrafik.
  • Consumer Barometer – för att mäta Internetanvändningen runt omkring i världen.
  • Domo – ett  startup företag som är värderat till 2miljarder USD och de har en uppgraderad app som kallas Business Cloud.

Heatmaps och användartester

  • Hotjar – är ett verktyg med heatmaps mm som du kan använda för användartester
  • Crazy Egg

Undersökningar

  • Qualaroo – för undersökningar
  • Survey Monkey – för undersökningar på webbplatsen eller genom email

Digital Marketing Depot har gjort en utredning där de jämför olika analys system: Enterprise Web Analytics Platforms 2015: A Marketer’s Guide.

Om du mot förmodan inte vill använda anpassade rapporter i Google Analytics är det möjligt att få fram försäljningsstatistik från en webbshop med verktyget splunk.com.

Det finns flera webbanalys verktyg för benchmarking

  • Alexa
  • Compete
  • Doubleclick Ad Planner
  • Google Trends
  • SimilarWeb

 

Dashboards som ger dig överblick

  • Chartio
  • Cyfe
  • Ducksboard
  • Geckoboard
  • Klipfolio
  • Tableau
  • Domo

 

Real tidsanalys

  • Absolutdata
  • Chartbeat
  • Clicky
  • GoSquared
  • Luckyorange
  • Woopra

 

AB-testning

  • AB Tasty
  • Convert
  • Maxymiser
  • Monetate
  • Optimizely
  • SiteSpect
  • Wingify/VWO

 

Attribution

  • Bizible
  • C3 Metrics
  • Ebay Enterprise
  • Convertro (AOL Platforms)
  • Visual IQ

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

SEO verktyg

Utöver dess har vi erfarenhet av mängder av olika typer av sökmotoroptimeringsprogramvaror som Searchmetrics, Rankranger, SEOAnalytics,  SEOlytics, Semrush och Hotjar för användartester. Läs mer om SEO verktyg.