Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Vad är SEO – vanliga frågor

Expandtalk är ett företag som jobbar med sökmotoroptimering och digital marknadsföring. Vi har erfarenhet av större företag och myndigheter såväl som små företag som vi hjälpt att synas på Google. Kontakta oss gärna ifall du vill ha en offert på sökmotoroptimering och hur din webbplats kan ranka bättre på Google.

how_it_works_2Att CRO (Conversion Rate Optimization) och UX-design är mer än buzzwords och konverteringsoptimering har blivit allt viktigare för en webbplats. Idag jämförs utseenden på en webbplats mellan olika företag – vilket kan vara en enorm konkurrensfördel om du har en webbplats som skapar förtroende och ger dig kunder. Att få din webbplats att konvertera och ge dig kunder är en lågt hängande frukt som kan vara extremt lönsamt – i  synnerhet om du har en stor marknadsföringsbudget och ett känt varumärke.

CRO handlar till stor del om att använda feedback från användarna för att förbättra webbplatsen. Konverteringsoptimering förbättra användarupplevelsen vilket inte sällan innebär att man förbättrar de affärsmässiga målen som att få fler leads. Att öka upp konverteringen kan innebära att du får fler leads som fyller i ett kontaktformulär men det kan även vara fler som ringer, begär en offert eller registrerar sig för ett nyhetsbrev.

En del webbyråer jobbar så här med UX-design

Utvecklingsprocessen på flera webbyråer innebär ofta att de bygger mockups i Photoshop som de pitchar kunder. Därefter så sätter HTML-designers upp wireframes i HTML och slutligen tar en programmerare och bygger sidtyper. Resultatet med detta arbetssätt är extremt dyra lösningar som tar mycket tid att utveckla, som behöver specialanpassas för mobil och som tar lång tid. Resultatet blir att de fokuserar på grafik istället för att skapa intressant innehåll. Även om man använder WordPress blir lösningen hårt knuten till den webbyrå som har utvecklat den med de problem som det medför kring osäkerhet som SQL injection attacker.

En smartare utvecklingsprocess i WordPress

Vår modell för UX-design utgår från att använda de absolut bästa teman som finns på marknaden och som redan innehåller mängder av funktionalitet, sliders och bra typografi. För Expandtalks egna tema har vi använt temt bee som vi modiferat för att öka upp hastigheten – men vi har idag ett bättre favorittema för kundprojekt.

Självklart går allting att skräddarsy och vi använder naturligtvis Photoshop – men vår utvecklingsmodell utgår från teman som tagit internationella gränssnittsdesigner flera månader att utveckla och som används av många professionella webbdesigners och som har mallar för olika nischer. Grundkrav är att de ska fungera bra med SEO och på olika typer av skärmar men även fungera att trycka in webbshoppar och forum.

UX design tidning Företagsprototyp

De teman som vi använder har större möjligheter att styra design, sliders och typografi än standardlösningar på WordPress. Vanligtvis finns det material eller en grafisk profil som vi utgår från som vi lägger in i temat. Ifall du vill ha grafiskt stöd kring webbplatsen så har vi experter med flera års utbildning från designskolor som Berghs som kan göra finjusteringar och vi kan också anpassa sajterna så att de känns mer svenska i val av bilder.

UX design  UX design

Vi vill bygga information och skapa portaler för företag att växa i och inte bara några snygga mockups för att imponera internt. Vi bygger fullskaliga webbplatser där vi utgår från er befintliga sajt och ser till att ni inte tappar besökare. I vår process lägger vi mindre tid på utveckling vilket vi istället kan använda till att skapa intressant och inte minst läsvärt innehåll.

Konverteringsoptimering – vad vill du konvertera på?

När en webbplats väl är lanserad börjar det viktiga arbetet med konverteringsoptimering. Det finns olika sätt att mäta konverteringar beroende på vad du har för affärssyfte med din webbplats. Ofta handlar det om att få en konvertering eller leads som man kan gå vidare och bearbeta men webben kan också vara en försäljningskanal för säljarna. I vilket fall bör man fundera på saker som konverteringsgrader och hur man kan öka upp antalet leads exempelvis genom att göra förändringar på webbplatsen som ökar interaktionen. Det kan handla om att visa telefonnummer tydligt men också hur du disponerar innehållet och olika knappar.

Verktyg som hjälper till att förbättra webbplatser

Genom konverteringsoptimering, heatmaps och A/B-testning förbättrar vi webbplatser. Vi har jobbat operativt med A/B-tester där vi testat färgval, knappstorlekar, olika typer av trustsignaler och kontinuerligt jobbat med tester. I våra jobb med konverteringsoptimering sätter vi upp ett antal teser som vi testar för att successivt förbättra webbplatsen och därefter kör man testet. En del väljer att köra multivariabla tester där man ser på flera faktorer samtidigt men vi föredrar att hålla testerna enklare och se till att man får ett statistiskt underlag på det som vi testar.

Genom webbanalys går det att se hur en sajt används och en förbättrad användarupplevelse ger minskad bouncerate något positivt för webbplatsens sökmotoroptimering (SEO) enligt Searchmetrics studie om rankingfaktorer 2015.

Utöver Google Analytics så finns det en del andra verktyg för konverteringsoptimering. Google Analytics har däremot fördelen att du kan spåra konverteringar och se hur pass bra olika kampanjer går i Adwords.

  • Ethnio
  • Clicktal
  • Crazy egg
  • Qualaro
  • Snapp Engage
  • SurveyMonkey

 

Heatmaps

Genom att använda heatmaps för en webbplats ser du snabbt hur sajten används och vad som går att förbättra och designa om så den blir mer användbar.

Heatmaps

Bild: Heatmaps används för att se hur en webbplats används och vad användarna klickar på.

 

Vårt favoritprogram kring CRO har stöd för:

  • Polls och undersökningar
  • Surveys
  • Heatmaps
  • Form Analytics
  • Visitor recordings
  • Rekrytera testare för användartester

 

Litteratur om CRO

Bibeln inom CRO är:
”You should test that!” av Chris Goward.

how_it_works_3Syftet med sökmotorsoptimering (seo) är att hamna högt i det organiska söket på Google och andra sökmotorer. Alla våra uppdrag är unika och beror på de förutsättningar som finns. Om det är ett starkt varumärke är förutsättningarna annorlunda än ifall det är en helt ny sajt som ska lanseras.

Alla uppdrag börjar vi med att kontrollera den sajten som man har byggt och hur sidorna bör optimeras utifrån vilka syften man har med sajten. Från ett tekniskt perspektiv handlar det om att kvalitetssäkra webbplatsen och att kontrollera metadata, html och olika felkoder. Inte sällan blir diskussionerna affärsmässiga och hur man kan få högre lönsamhet.

SEO-projekt

I nästa steg jobbar vi med indexeringar och att se till att det finns hälsosamma länkar till webbplatsen. Vi är transparenta hur vi jobbar med sajter och vill gärna ha olika typer av mätningar under resans gång i webbanalysverktyg som Google Analytics. Vi kan även hjälpa er med Google Adwords annonsering.

När vi gått igenom en sajt jobbar vi också med att skapa landningssidor och innehåll. Att ha relevanta och intressanta landningssidor är något som är nödvändigt för att komma högt upp i sökmotorer men också för att se till att din Adwords annonsering blir effektivare.

När man fått upp sajten går det att se på olika mätvärden i Google Search Console, Google Analytics och diverse sökmotorprogram så att man kan fortsätta att optimera sajten.

SEM är en förkortning som står för Search Engine Marketing och innebär främst det betalda sökmotorannonseringen som Google Adwords och Bing från Microsoft. Du kan börja direkt inom en dag med en budget och du ser resultatet direkt i realtid vilket innebär att många har kört olika kampanjer. Tyvärr blir resultaten inte speciellt bra om du inte kombinerar ditt innehåll och content marketing med ditt annonsbudskap. Över 95% av Googles intäkter kommer från deras annonsering som heter Adwords.

En del omfattar även SEO och det organiska söket i begreppet SEM.

Sökmotoroptimering är själva kärnan och essensen av en webbplats som kan innebära att du får eller inte får besökare. Om användarna inte kan nå webbplatsen och den inte syns i sökmotorer bör du ställa dig frågan varför företaget överhuvudtaget skaffat sig en webbplats. Är det för att man har ett såpass starkt varumärke att man inte tror att människor använder sökmotorer för att hitta en webbplats? Jag har tom pratat med webbansvariga på stora koncerner som inte varit intresserade av sökmotoroptimering eftersom ”man vänder sig till B2B-segmentet”.

De flesta entreprenörer är intresserade vad man kan göra för att förbättra positionerna på Google. Om jag hade fått 1 krona av alla som vill komma högst upp på sökningarna inom en konkurrensutsatt nisch skulle jag vara förmögen. Sökmotoroptimering tar tid, kräver mycket slit och följaktligen kostar det pengar. Men investeringen ger resultat när man börjar optimera upp en webbplats och vågar man riskera att inte ta det utrymmet på nätet som man kan ta? Risken är ju att konkurrenter annars kommer vara där och ta marknadsandelar.

Hur stor andel av trafiken kommer från sökmotoroptimering?

Man brukar säga att 51% av all webbtrafik är från organiska sökningar (Källa: Brightedge 2015) men i företag som inte annonserar kan det vara upp mot 90% av trafiken. Det innebär att det är en väldigt stor andel av intäkterna som är direkt från sökmotoroptimering. Även om du inte har en webbshop så innebär en sökmotoroptimerad webbplats mer leads till din säljkår och högre varumärkeskännedom.

Men även andra kanaler än Google behöver sökmotoroptimering. Att optimera för olika sökmotorer som app store (mobil söket), Facebook, Youtube, Twitter, Linkedin kräver olika typer av metoder eftersom de fungerar på olika sätt.

Men har inte Google stoppat all sökmotoroptimering?

Nej sökmotoroptimering är ett arbetsområde som är dynamiskt och alltid kommer vara aktuellt eftersom spelreglerna förändras . Företag som Google gör allt för att hitta de som använder dåliga och spammiga metoder men grundprincipen är att man gör webbplatsen bättre, enklare att indexera samt förbättrar ryktet kring webbplatsen exempelvis genom att skaffa länkar är metoder som fortfarande gäller.

Hur jobbar ni med sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering består av 3 olika delar onsite optimering, offsite optimering och infrastruktur (teknisk seo). Onsite optimering handlar om hur en webbplats är byggd och handlar ofta om taktik. Offsite optimering har fokus kring hur olika länkar från andra webbplatser fungerar det kan handla om contentmarketing, PR, affiliate sajter och att man frågar om man kan få länkar. Teknik är saker som är relaterade till utveckling och IT-drift som IP-adresser och hastigheter av en webbplats.

För att ha en webbplats som rankar bra krävs det att man håller sig ajour med de senaste uppdateringarna men även att man regelbundet kontrollerar sin webbplats städar och korrigerar saker som behöver ändras. Det kan tex handla om sidor som inte längre fungerar eller länkar som går till sidor som plockats bort.

Se till att ha ett långsiktigt perspektiv och en strategi för din webbplats
När man bygger en ny webbplats eller ska uppdatera en webbplats är nyckelordsanalys en viktig del så att man skriver texter utifrån vad målgruppen söker på. Tidigare hade många ett perspektiv på ett fåtal nyckelord medan de flesta användarna använder flera sökord vid sina sökningar. Det innebär att mer sökordskombinationer, variation i språket och mer sökord används vid optimering av webbplatser.


Vad är SMO? SMO står för Social Media Optimisation.

Du kan mäta hur pass bra dina social media går i Google Analytics, Kloutscore, Raven, Webmention, Meltwater Buzz mm. Mättal som används är tex social visability, social links mm.

Om du använder Facebook kan du få fram demografiska uppgifter med Facebook insights och om du vill ha koll på hur det går strategiskt för din social media går det att definiera Google Dashboards för social media i Google Analytics.

På de webbplatser som jag varit ute på brukar trafiken från social media vara under 5%. För din SEO är social media ingen rankingfaktor men det finns samvariation i och med att de företagen som är bra på social media brukar också vara bra på internet marknadsföring. Det är inte heller ovanligt att större varumärken har en betydligt större närvaro på socialmedia.

 

SEO för flera språk är ofta relativt svårt eftersom det är specifika krav för att synas högt i sökmotorer (exempelvis permalänkstrukturer, metadata mm). En del väljer att använda specifika CMS system för varje språk men det finns även andra lösningar. För WordPress sajter rekommenderar vi att man sätter upp olika sajter på olika domäner. .se för Sverige, .dk för Danmark och .com internationellt osv.

Sökmotoroptimering metoder Den bästa SEO-metoden för översättningar
Att bygga webbplatser för flera språk är tidskrävande ifall du ska göra allt arbete manuellt. Vi kan tex få ner en webbplats innehåll i excel vilket innebär att man kan parallellt skicka till flera olika översättningsbyråer. Vår metod fungerar på de flesta CMS-system och vi kan göra detta i realtid så du slipper sitta och klipp och klistra mellan flera hundra dokument vilket ökar sannolikheten att det blir fel med metadata, url-struktur och texter.

Sökmotoroptimering metoder Översättningar i WordPress
Vi har samarbeten med översättningsbyråer och specialister vilket innebär att vi kan erbjuda bra lösningar till prisvärda priser på engelska, polska, franska, finska, norska, portugisiska mm. Kontakta oss gärna innan du börjar en ny process att översätta din webbplats. Själva språkfilerna i professionella WordPress teman ändrar man ofta med .PO filer vilket vi också erfarenhet att jobba med.

Digital marknadsförare

Läs gärna vår blogg om digital marknadsföring.