Vad är affiliate marknadsföring?
Affiliate Marketing eller affe marknadsföring är när annonsörer använder en tredje part för att generera potentiella kunder. Affiliates får betalning baserat på försäljningen som genereras genom deras sajter.
Affiliate marknadsförare generera trafik till olika erbjudanden från affiliate-nätverk. När det önskade målet nås exempelvis ett lead genereras tjänar de provision. Exempel på mål kan vara e-post, ett telefonsamtal, fylla i ett online-formulär, eller göra en online-beställning.
Att anlita affiliate bolag är ett smidigt sätt att få hjälp med sin digitala marknadsföringen och det kan ge dig en skjuts i att sälja dina produkter och tjänster på nätet.
Affärsmodellerna är olika men traditionellt tar de en viss kommission för den trafiken som leder till avslut och syftet är att öka försäljningen. Kommissionen är ofta CPA baserad (Cost per action) där de olika affiliates får betalt när besökarna utfört en aktivitet. Många är tveksamma att anlita affiliates eftersom de i vissa fall konkurrerar organiskt inom nischen men det kan vara ett effektivt sätt att snabbt öka sin försäljning.
Min bild av affiliate-branschen är att den var mer lukrativ för några år sedan då det var enklare att manipulera Googles algoritm med externa länkar. Idag tror jag det är relativt få affiliates som tjänar stora pengar på den svenska marknaden som dessutom är väldigt liten.
En del företag använder affiliates för att skaffa länkar. Du som företag kan anlita bloggare som skriver om dina produkter och tjänster och det finns flera annonsörer som betalar för att få en artikel skriven. Långtifrån alla affiliates hjälper dig med sökmotoroptimering och många skriver att det är ett sponsrat inlägg och du måste därför värdera länkarna så att du inte riskerar att hamna i något Google filter.
Vad finns det för olika typer av affiliate bolag?
Det finns olika typer av affiliate bolag som är specialiserade på olika kanaler:
- Webmaster affiliates
- PPC affiliates som kan vara med och buda på annonser
- Social media affiliates och som fokuserar på de olika större sociala kanalerna ofta Facebook, Twitter och Instagram.
- Kupong affiliates och erbjudanden
- Prisjämförelsesajter
- Reviewsajter som Reco, Yelp, Google Business och Rejta
- Lojalitetsportaler och forum
- Email affiliates
- Mobil affiliates
- Partner affiliates – där man inte konkurrerar om kunderna
- Bloggnätverk som Tourn där bloggare skriver om företaget
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.