Hur fungerar Twitter annonsering

0

Vad är Twitter?

Twitter är en gratis mikrobloggtjänst som gör det möjligt för registrerade medlemmar att sända korta inlägg som kallas tweets.

Twitter är platsen där världens händelser utvecklas i realtid, vilket skapar unika konversationer för användarna. Twitter medlemmar kan sända tweets och följa andra användares tweets genom att använda flera plattformar och enheter. Värdefulla mlgrupper finns på Twitter där de också är mottagliga för kommunikation.

När fungerar Twitter bäst?

Twitter fungerar främst när man lanserar något nytt eller man vill koppla samman med något event eller något som händer. En trend är att vi gått från delning till dialog med målgrupperna. Vissa online marknadsförare har börjat att prata om tribes som de kommunicerar med.

Hur fungerar Twitters algoritm?

Twitters algoritm kallas för Algorithmic Timeline och lanserades 2016. Precis som Facebook har den fått mycket kritik kring alla troll och automatiska botar som används på nätverket. I september 2018 gick man från att ha haft en begränsning på 140 tecken till att utöka antal tecken till totalt 280 tecken.

twitter annonsering

Hur fungerar annonseringen på Twitter

Twitters annonsprodukter ger varumärken unika möjligheter att kommunicera och upprätthålla samtal med sina kunder och företagets visioner om framtiden. Olika format och annonslösningar på Twitter som du köper på https://ads.twitter.com

  • Promoted Tweets och video website card
  • Premium produkter – First view + promoted Trend
  • Skräddarsydda format – retweet for reminder
  • Instream Video sponsorship

Budgivning och budget spelar stor roll när man kontrollerar utgifterna i kampanjen. Twitter annonser är ett auktionsbaserat system, så din budget och bud bestämma priset på din kampanj. Du betalar ett öre över det andra annonsörens kvalitetsjusterade bud.

  • Timing  har stor betydlese i Twitteralgoritmen
  • Profilens trust vägs in
  • Tweets från människor som du interagerar mycket med visas först

Annonsörer har två alternativ att välja när de bestämmer hur man ställer bud för sina kampanjer automatisk eller högsta bud.

Automatisk budgivning är ett budalternativ som gör Twitter att automatiskt optimera buden för en viss kampanj mål och budget på annonsörens räkning.Högsta budgivning tillåter användare att manuellt välja buden.

Det finns olika kampanjtyper på Twitter

  • Webbplats klick
  • Followers kampanjer
  • Tweet kampanjer
  • Appinstallationer
  • Videovisning

Podcast om Twitter annonsering

Hur fungerar Twitters algoritm för annonsering

Budgivningen på twitter påminner om Google Adwords och räknas som ”kvalitetsjusterat bud” och tar hänsyn till tre faktorer:

  • Resonans
  • Relevans
  • Aktuell erfarenhet

Twitters annonsalgoritm innebär att ett högre engagemang ger en mycket lägre kostnad för annonsören. Som tumregel innebär en procents ökning av engagemang en kostnadsminskning på fem procent. Det innebär att det är effektivt att annonsera på de artiklar som får mest retweets. Du kan skapa annonser mot svenska twittrare och på svenska sökord och intressen.

Välj dina hash taggar med omsorg

Exempel på en av de starkaste internationella Twitter hash-taggar: #BTS är ett gigantiskt stort internationellt pojkband som byggt en arme med följare som är outstanding på Twitter.

Exempel på svenska twitter-tags: #ESC10 #FridayForFuture #Wednesday Wisdom #MWC19 #Kärnkraft #EUval2019 #innebandy #DreamHack #iot #Ramadan #Almedalen

Gå till Twitters annonsplattform

Share.

About Author

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap