Hur fungerar Twitter annonsering

Smartphone man sms texting at outdoor cafe on terrace in summer. Happy casual urban young adult

Vad är Twitter?

Twitter är en gratis mikrobloggtjänst som gör det möjligt för registrerade medlemmar att sända korta inlägg som kallas tweets. Twitter annonsering är processen att marknadsföra dina produkter, tjänster eller varumärke på Twitter genom betalda annonser. Twitter är platsen där världens händelser och olika politiska utspel utvecklas i realtid, vilket skapar unika konversationer för användarna. Twitter medlemmar kan sända tweets och följa andra användares tweets genom att använda flera plattformar och enheter. Värdefulla mlgrupper finns på Twitter där de också är mottagliga för kommunikation. Twitter har över 330 miljoner aktiva användare runt om i världen, vilket gör plattformen till en kraftfull kanal för företag att nå sin målgrupp.

När fungerar Twitter bäst?

Genom att utnyttja Twitters omfattande användarbas och kraftfulla målinriktning kan företag nå en mycket engagerad publik och driva relevant trafik till sina webbplatser eller landningssidor. Oavsett om du vill öka varumärkeskännedom, generera leads eller driva konverteringar kan Twitter annonsering vara ett effektivt verktyg i din marknadsföringsarsenal. Twitter fungerar främst när man lanserar något nytt eller man vill koppla samman med något event eller något som händer. En trend är att vi gått från delning till dialog med målgrupperna. Vissa online marknadsförare har börjat att prata om tribes som de kommunicerar med. Kanalen kräver ofta att du är aktiv med flera tweets per vecka och att du använder hashtags # för trendiga ämnen.

Hur fungerar Twitters algoritm?

Twitters algoritm kallas för Algorithmic Timeline och lanserades 2016. Precis som Facebook har den fått mycket kritik kring alla troll och automatiska botar som används på nätverket. I september 2018 gick man från att ha haft en begränsning på 140 tecken till att utöka antal tecken till totalt 280 tecken.

twitter annonsering

 

Hur fungerar annonseringen på Twitter

Twitter-annonsering fungerar genom att företag eller annonsörer skapar kampanjer på Twitter-plattformen för att nå ut till en specifik publik.  För att skapa en annonskampanj på Twitter behöver man först skapa en annonsprofil på plattformen och sedan välja vilken typ av kampanj man vill köra. Det finns olika typer av kampanjer att välja mellan, till exempel främjande av tweets, främjande av konton eller främjande av trender.
Twitters annonsprodukter ger varumärken unika möjligheter att kommunicera och upprätthålla samtal med sina kunder och företagets visioner om framtiden. Olika format och annonslösningar på Twitter som du köper på https://ads.twitter.com

  • Promoted Tweets och video website card
  • Premium produkter – First view + promoted Trend
  • Skräddarsydda format – retweet for reminder
  • Instream Video sponsorship

Budgivning och budget spelar stor roll när man kontrollerar utgifterna i kampanjen. Twitter annonser är ett auktionsbaserat system, så din budget och bud bestämma priset på din kampanj. Du betalar ett öre över det andra annonsörens kvalitetsjusterade bud. är kampanjen är igång så betalar man för varje interaktion som sker på ens annons, såsom klick, visningar, följare och retweets. Priset per interaktion kan variera beroende på konkurrensen på plattformen och vilken målgrupp man riktar sig mot.

  • Timing  har stor betydlese i Twitteralgoritmen
  • Profilens trust vägs in
  • Tweets från människor som du interagerar mycket med visas först

Annonsörer har två alternativ att välja när de bestämmer hur man ställer bud för sina kampanjer automatisk eller högsta bud. Automatisk budgivning är ett budalternativ som gör Twitter att automatiskt optimera buden för en viss kampanj mål och budget på annonsörens räkning.Högsta budgivning tillåter användare att manuellt välja buden.

Genom att använda Twitter annonsering kan företag dra nytta av följande fördelar:

  1. Bred räckvidd: Twitter når en stor och varierad användarbas, vilket ger företag möjlighet att nå ut till olika demografiska grupper och geografiska områden.

  2. Realtidsengagemang: Twitter är känt för sin snabbhet och realtidsnatur. Genom att annonsera på plattformen kan företag engagera användare i verkliga tiden och dra nytta av aktuella händelser och trender.

  3. Målgruppsinriktning: Twitter erbjuder avancerade målinriktningstekniker som gör det möjligt för företag att nå sin exakta målgrupp baserat på faktorer som intressen, demografi och beteende.

  4. Interaktionsmöjligheter: Twitter annonsering ger företag möjlighet att interagera direkt med användare genom svar, retweets och gillningar. Detta kan skapa en personligare och mer engagerande upplevelse för användarna.

  5. Mätbara resultat: Genom att använda analysverktyg som tillhandahålls av Twitter kan företag mäta och utvärdera resultatet av sina annonseringskampanjer. Detta gör det möjligt att optimera och anpassa strategin för att maximera avkastningen på investeringen.

Det finns olika kampanj typer på Twitter

  • Webbplats klick
  • Followers kampanjer
  • Tweet kampanjer
  • Appinstallationer
  • Videovisning

Podcast om Twitter annonsering


Hur fungerar Twitters algoritm för annonsering

Budgivningen på twitter påminner om Google Adwords och räknas som ”kvalitetsjusterat bud” och tar hänsyn till tre faktorer:

  • Resonans
  • Relevans
  • Aktuell erfarenhet

Twitters annonsalgoritm innebär att ett högre engagemang ger en mycket lägre kostnad för annonsören. Som tumregel innebär en procents ökning av engagemang en kostnadsminskning på fem procent. Det innebär att det är effektivt att annonsera på de artiklar som får mest retweets. Du kan skapa annonser mot svenska twittrare och på svenska sökord och intressen.

Välj dina hash taggar med omsorg

Olika branscher använder olika hash taggs rätt ofta försöker man använda sådana med mycket sökvolym alternativt att man försöker skapa en kampanj för någon fråga.

Exempel på en av de starkaste internationella Twitter hash-taggar: #BTS är ett gigantiskt stort internationellt pojkband som byggt en arme med följare som är outstanding på Twitter.

Exempel på svenska twitter-tags: #ESC10 #FridayForFuture #Wednesday Wisdom #MWC19 #Kärnkraft #EUval2019 #innebandy #DreamHack #iot #Ramadan #Almedalen

Stöd i Google TagManager för Twitter

Stöd i Google Tagmanager
Till Twitter finns det en native tagg som Google har stöd i Google Tag Manager (se bild).

Twitter och Google Tag Manager

Läs mer information
https://ads.twitter.com
Gå till Twitters annonsplattform

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.