Sveriges största hälsosajter

hälsosajter

Vilka är Sveriges största hälsosajter?

Wellness (dit man kan räkna hälsosajter) är ett område som exploderat under senare år, och vuxit ännu mer under coronakrisen. Vi gjorde en undersökning i juni 2020 som visar hur många besökare de olika medicin- och hälsosajterna hade. På ohotad förstaplats kom vårdguiden 1177.

Mycket av 1177:s trafik kommer från organisk trafik (det vill säga från Google) när användare söker på olika typer av sjukdomar och besvär. Sajten rankar på mer än 279 000 olika sökord och tar förstaplatsen på begrepp som vattkoppor, halsfluss, hemorrojder, bältros och borrelia.


Den organiska synligheten på Google för diverse hälsosajter. Här ser man hur pass stark position 1177 fått kring olika typer av sjukdomar.

Webbsajt Antal unika webbesökare i juni
1177 9 300 000
Kry 1 200 000
Doktorn 986 000
Karolinska institutet 740 600
Sats 425 000
Lifebutiken 299 700
Wint 19 700

Som vi kan se finns det flera andra hälsosajter i Sverige som har många besökare varje månad. Kry, en app och webbplats för digitala läkarbesök, har blivit alltmer populär under pandemin då många valt att undvika fysiska besök på vårdcentraler. Doktorn.se, en annan plattform som erbjuder läkarbesök på nätet, har också en hel del trafik.

Förutom dessa medicinskt inriktade webbplatser finns det hälsosajter med fokus på träning, kost och livsstil på listan. Sats, en gymkedja med över 200 gym i Norden, har en stor digital närvaro med sin hemsida och app som erbjuder träningsprogram och hälsotips. Lifebutiken, en kedja som säljer hälsoprodukter, har också en välbesökt sajt där man kan köpa kosttillskott, naturläkemedel med mera.

Karolinska institutet i Stockholm har också en populär sajt med information om forskning, utbildning och hälsa. Slutligen har Wint också en del trafik, om än en liten sådan. Wint är en app för kvinnor som vill följa sin menstruationscykel och planera sin fertilitet.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.