Svenska tidningar och deras sökmotoroptimering en katastrof

Stora förändringar i tidningsbranschen

Om utmaningarna när analogt blir digitalt

På midsommarafton 2015 kom det ett blogginlägg från Marcus Tober på Searchmetrics där företaget hade märkt att internationella sajter som har nyheter och aktuell information har ökat i synlighet hos Google. Vinnare i den nya uppdateringen var domäner med anknytning till nyheter och tidningar som Wall Street Journal (+19%)  och New York Post (+21%). Denna uppdatering verkar ännu inte slagit igenom på svenska Google.se men troligtvis lär den rullas ut vilket kan innebära stora förändringar i det svenska medialandskapet.

Jag blev intresserad att kolla upp hur det såg ut i Sverige när det gäller synlighet  hos Google så jag gjorde en analys av läget för de svenska tidningarna. Under de senaste månaderna har Google gjort uppdateringar av sina algoritmer även i Sverige men ibland sker uppdateringarna senare men jag misstänker att tidningsredaktionerna sakta tar till sig sökmotoroptimering och content marketing i sin arbetsmetodik.

I nedanstående diagram kan man se synligheten och de organiska sökpositionerna på Google.se hos våra största dagstidningar. Den organiska trafiken varierar mellan olika branscher och tidningsbranschen har många trogna läsare som går till webbplatserna direkt utan att först söka i en sökmotor. Men ett rimligt antagande är att en stor andel 30-70% kommer via sökmotorer och det innebär att seo är en av deras viktigaste kanaler.

Svenska tidningar synlighet på Google
Aftonbladet vill profiliera sig som Sveriges primära nyhetskälla på nätet. I diagrammet kan man se att Aftonbladet tappade mycket kraftigt i april och att gapet mellan de två stora tidningarna blivit betydligt mindre under våren.


 

Aftonbladet synlighet

Om man bryter ner statistiken för Aftonbladet ser man det kraftiga tappet och att detta är ingenting som man hämtat in även om juni visat på en ökning på 5%. Den 22:a april hade Google annonserat Mobilgedon och sagt att sajter borde mobilanpassas och gör man ett mobiltest av sajten så ser man att den är mobilvänlig.

Tappet hos Aftonbladet beror sannolikt på kvalitetsproblem på sajten (phantom 2 filtret) och att man tappat ranking på sökord med hög volym (whale keyword) exempelvis ryanair -8 positioner (300 000 sökningar), SVT -13 positioner (823 000 sökningar) och paradise hotel -11 positioner (90 500 sökningar). Ifall man ser i detalj upptäcker man även stora mängder sökord hos Aftonbladet och även de andra tidningarna med stor sökvolym som hamnar på 2:a sidan (s.k. potentials).

Expressen och seo

Även Expressen verkar ha en nedåtgående trend och har tappat mycket i juni.

SVD och SEO

SVD har däremot ökat kraftigt – trots att de använder sig av en kritiserad betalvägg.

DN och seo

Dagens Nyheter är rätt stabila men har ökat i juni. DN är tillsammans med Aftonbladet de enda som använder sig av Google Adwords för att skaffa nya prenumeranter och de kommer högt upp på ord som Hemnet (1 830 000 sökningar), Försäkringskassan (823 000 sökningar), Eniro (2 240 000 sökningar).

De externa länkarna till de svenska tidningssajterna

länkar

Externa länkar är en viktigt faktor för seo:n och synligheten på Google. Ett mått som förvånade mig är att Expressen inte hade högre värden och de hade minst backlinks av alla tidningarna och att såpass många trovärdiga källor länkar till DN. Måtten jag ser på är trustflow och citationflow som är bland de vanligaste KPI:erna för länkbyggare.

Svenska tidningarnas varumärkessökningar

Antalet sökningar per månad på de olika tidningsnamnen. När man gör en varumärkesanalys av en webbplats är det vanligt att man ser på anknytna namn till varumärket och definierar fler ord som varumärkesord. Felstavningr och förkortningar som aft har tex ofta många sökningar.
Varumärkessöket inom tidningsbranschen

Själv blev jag förvånad att Aftonbladet har så mycket varumärkessökningar och här får man en stor del av sin trafik. Varumärkessökningarna är relativt jämnt fördelat under året men lägre under sommarhalvåret och en överraskande topp i mars.

Säsongsversioner på varumärken