Svenska tidningar och sökmotoroptimering (SEO)

Svenska Tidningar och sökmotoroptimering

Synlighet tidningar

De svenska dagstidningarna:
Expressen har tagit digitala marknadsandelar och ökat synligheten på nätet

Det händer saker i tidningsbranschen 2016. När vi ser på synligheten på nätet så har Expressen krupit ifrån rätt ordentligt gentemot branschkollegan Aftonbladet. Vid förra mätningen som vi publicerade den 6:e juni 2015 var Aftonbladet i ensamt majestät. Läs föregående mätning

Om man ser på vilka sökord som dagstidningarna riktat in sig på ser man att Expressen har tagit bra positioner på starka varumärken som Blocket, Facebook, Facebook, Hemnet. Det är en effektiv och enkel metod att sikta in sig på volym orden och få in trafik från dessa sökord. Samtidigt är det en metod som ställer höga krav på publicisten ifall man riktar in sig mot företag. En artikel från en stor tidning syns högt i Googles sökresultat och ifall det är negativa skriverier kan ett företags omsättning drabbas. Jag känner till ett fall där HD.se har skrivit negativt om ett lokalt företag vilket har drabbat deras omsättning mycket negativt och jag misstänker att det finns många liknande artiklar runt omkring i Sverige – som inte främjar näringslivet.

Expressen sökvolymer

 

Varumärkessökningar på de stora svenska tidningarna

Om vi ser på själva varumärkessökningarna på Google.se varje månad för de svenska dagstidningarna och där ligger både Aftonbladet, DN och SVD högre än Expressen.

Aftonbladet
Aftonbladet 139 252
Aftonbladet.se 46 108
www.aftonbladet.se 21 108
Summa:  206 468

DN
DN 138 608
DN.se 32 472
Dagens Nyheter: 31 972
Summa: 203 052

SVD
SVD 126 736
svd.se 12 580
Svenska dagbladet 21 952
Summa: 161 268

Expressen
Expressen 138 944
Expressen.se 22 504
Summa: 161 448

Men Expressen har också tunga lokala varumärken som
Kvällsposten 33088 sökningar på Google.se per månad och GT som har 57 764 sökningar per månad. Skulle vi räkna in dessa i varumärket så har Expressen ett betydligt starkare varumärke.

 

De största sajterna på Google.se i Sverige

Expressen är den 4:e största sajten i synlighet på Google.se efter Wikipedia, Facebook och Youtube. Alla de största tidningarna kommer in bland de 15 största sajterna.

#1 Wikipedia.org
#2 Facebook.com
#3 Youtube.com
#4 Expressen.se
#5 Twitter.com
#6 Apple.com
#7 Aftonbladet.se
#8 Google.com
#9 Eniro.se
#10 Svt.se
#11 Prisjakt.nu
#12 Svd.se
#13 Dn.se
#14 Pricerunner.se
#15 Ica.se

 

Daniel Larsson
Daniel Larsson

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.

Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Kommentarer är avstängda