E-handels strategi - människor på en gata

Skapa en effektiv strategi för din e-handel

Hur skapar du en effektiv strategi som driver en framgångsrik e-handel?

En stor del av att driva webbsajt är att ha fokus på försäljning och att det fungerar.
  • Att lönsamheten är hög och att man säljer varor med bra täckningsbidrag
  • Att den organiska synligheten utvecklas positivt
  • Att ha kontroll över Google Ads annonseringen så man inte betalar för mycket eller försöka kompensera trafik som man tappat.
  • Att innehållet utökas med content creation – ofta har man fokus att skapa innehåll på kategori och produktsidor och få dem att ranka högt
  • Optimering mot viktiga produkter som ofta är konkurrensutsatta ”money keyword”
  • Uppföljningar av sökordspositioner men också kring lönsamhet
  • Uppföljningar av CTR-nivåer och optimering av titlar och metabeskrivningar

PIM

PIM står för Product Information Management och handlar om att centralt administera, marknadsföra och sälja produkter genom olika distributionskanaler.

Dropshipping och supply chain

Dropshipping är en teknik där man slipper att ha ett lager och istället beställer direkt från leverantör.

Marknadför webb-shoppen genom digital media

Vil du lyckas med er digitala försäljning måste man driva trafik till er webbplats och e-handel. I denna processen är det nödvändigt att ha 100% koll på kundresan och digital media och vad man betalar för att få under. En annan trend är att de går mot en omnikanal strategi dvs att man möts av samma budskap online som i butiken.

Butik

 

Sökmotoroptimering för e-handlare

Effektiv sökmotoroptimering inom e-handel är följande;

  • Utgår alltid från sökbeteenden så man definierar hur potentiella kunder når sajten och hur de söker fram information inför sitt köp
  • Leder till att man får relevanta besökare till din webbutik direkt från sökmotorer
  • Når lättare ut till kunder och eventuella BTB-partners
  • Ökar passivt målgruppernas storlek
  • Billigare än traditionella marknadsföringskampanjer såsom exempelvis reklam
  • Underhåller och justerar sökord efter behov
  • Förbättrar företagets infrastruktur och teknik
  • Ger bättre resultat över tiden och upphör sällan när media investeringen avslutas
  • Sänker kostnader för andra kanaler eftersom kvalitetsresultatet förstärks

Duplicerat innehåll och andra tekniska problem förekommer ofta vilket kräver åtgärder. Det finns flera olika metoder för att bemöta och eliminera dessa problem.

Rykteshantering inom e-handel

Trenderna visar att sociala medier får större signifikans på marknaden. Word-of-mouth förekomma ofta vilket innebär att företagens rykteshantering blir nödvändigt för att konkurrera effektivt inom e-handel.

Men rykteshanteringen på den digitala marknaden i Sverige kan vara komplex. Vi har sett hur vissa konkurrenter ”skrapar priser” vilket medför att de kan slå ut prismekanismen och alltid kan presentera de bästa priserna på marknaden.

I vissa fall använda sig av icke-legitima medel för smutskastningskampanjer som förstör online ryktet på den svenska marknaden. Vi känner till metoder som upptäcker och motverkar detta. Utöver desinformationsbekämpning kan vi hjälpa med rykteshantering för att nå ut till så stor målgrupp som möjligt.

SEM och Google Ads för din e-shop?

Googles annons algoritm premierar bra innehåll vilket ger rabatt även vid annonsering om du har bra innehåll som du köper annonsering för att visas. Du kan köpa sökannonser och display annonser baserat på hur användare söker på Google.

Produktannonser får en betydande exponering på nätet och upp mot 26% av alla klick sker just på dem. Detta innebär att du bör ha en produktfeed i Google Ads. På sikt tror vi även att programmatic – ett sätt att köpa annonsering med – kommer bli alltmer viktigt för större e-handlare och även här är det viktigt att man har satt infrastrukturen eftersom man annars får betala mycket för annonseringarna.

Övergivna varukorgar ett gigantiskt problem för e-handlare

Ett fenomen inom e-handeln som drabbar nätförsäljare är då konsumenterna inte slutför sin transaktion och istället överger varor som de potentiellt skulle köpt. Andelen kan i vissa fall överstiga 2/3 av alla besökare och här finns det en stor potential att jobba målinriktat för att öka försäljningen.
Läs mer om övergivna varukorgar

Statistik och rapporter

Eftersom sökmotoroptimering är själva infrastrukturen och det som leder till ungefär 60-80% av en webbplats är den digitala kanalen viktigast. E-handlare som satsar på sökmotoroptimering kommer ha ökade intäkter på lång sikt och en mycket betydande fördel gentemot sina konkurrenter.

Vid sökmotoroptimering för e-handel är det viktigt att sajten indexeras korrekt och att vara konstant underrättad angående dina målsidors ranking. Du behöver även identifiera ord och fraser som används inom din nisch.

Konfiguration av dina e-commerce mål är nödvändigt för att se om dina digitala kampanjer är lönsamma och hur verkningsfulla dina sidor är  för generiska sökord eller varumärkessökningar. Vi har även räknat på konverteringsgrader utöver vilka nivåer som är acceptabla eller optimala för digital annonsering på Adwords samt affiliates. Konverteringsgrader spelar en stor roll och en kontinuerlig förbättring innebär ökad lönsamhet – speciellt vid annonsering.

E-handelslösningar vi jobbat med

Vi är oberoende konsulter som jobbar med de bästa e-handel systemen som:

  • Amazon
  • Litium
  • Magento
  • Optimizely (Episerver)
  • Nordisk e-handel
  • Sitedirect
  • WooThemes
  • Shopify
  • Prestashop
  • Actinic
  • WordPress med Woocommerce
Scroll to Top