Start-up – hur du lyckas med marknadsföringen och din SEO

0

Stockholm ligger högt upp och rankas på 10:e plats i Crunchbase Startup Genome Report 2020. Ecosystemet som rankar högst inom startup världen är Silicon Valley följt av New York och London. Peking kommer på fjärdeplats och Boston kniper 5:e platsen följt av Tel Aviv och Los Angeles.

Marknadsföring av startups

När du startar ett företag är det nödvändigt att skaffa kunder. För att en startup ska lyckas i mediabruset underlättar det att använda SEO och optimera sin sajt mot sökord för att synas på Google, olika typer av growth hacks som:

Se till att SEO:n fungerar för din startup

SEO dvs hur företaget syns på Google är viktigt för nystartade företag. Se till att lära dig grunderna kring SEO och onsite optimering, fokusera på sökord som har sökvolym på Google och skapa hög kvalitativt innehåll. Slutligen se även till att du även skapa externa länkar till sajten. Ingenting är viktigare än att få de första kunderna och utan kunder är det svårt att vara lönsam.

Sökmotoroptimering (SEO) är processen att fp din webbplats synlig i organisk sökning på sökmotorer som Google och Bing. När någon söker efter en produkt eller tjänst på Google som du erbjuder ökar du dina chanser att synas.

Att ta de översta platserna tar tid och en hel del arbete. Sökmotorer rangordnar sina resultat i ordning från bästa till sämsta resultatet så får att få en bra position behöver du skriva bra innehåll.

Svenska företag som tidigt använde SEO är framförallt Spotify där grundaren Daniel Ek mycket tidigt använde styrkan inom sökmotoroptimering för att synas på relevanta begrepp inom musikbranschen. Även Catenas Media och Blocket är exempel på företag som framgångsrikt använt SEO och growth-hacking.

Vad är en startup?

En startup är ett ungt företag som grundades av en eller flera entreprenörer med avsikten att utveckla en unik produkt eller tjänst och lansera den på marknaden. En typisk startup sätts igång med lite pengar och den begränsade inledande finansiering kommer ofta från grundarna eller deras vänner och familjer

Har du koll på begreppen?

Inom startup-världen finns det en del begrepp för att definiera var de ligger i sin utveckling och hur attraktiva de är för riskkapitalister och finansiärer.

Gaseller
Företag som är yngre än 5 år och som har en årlig tillväxt på 20% under en treårsperiod.

Unicorns
Riskkapitalisten Aileen Lee definierade 2013 begreppet unicorn (svenska enhörningar) för startups som är värda en miljard dollar eller mer och sedan dess är många private-equity bolag besatta att hitta den nästa enhörningen.

Camels
Sedan coronakrisen har slagit till är det många företag som tvingats säga upp personal. En ny trend är att de börjat leta efter camel-företag.
CAMELS är ett internationellt kreditvärderingssystem som används av tillsynsmyndigheter och finansiella företag för att betygsätta dem enligt 6 faktorer.

  • Capital adequacy (Kapitaltäckning dvs hur stort belopp som måste sättas av för att trygga verksamhetens möjlighet att leva upp till sina åtaganden.) Kapitaltäckningsgraden räknas fram genom att kapitalbasen divideras med de riskvägda tillgångarna.
  • Asset quality (Kvalitet på tillgångar) ett mått på det pris till vilket en bank eller ett annat finansiellt institut kan sälja ett lån eller leasingavtal till en tredje part.
  • Management (Ledning)
  • Earnings (Resultat)
  • Liquidity (Likviditet) dvs betalningsförmåga på kort sikt.
  • Sensitivity (Känslighet)

Ett betyg på en anses vara det bästa, och ett betyg på fem anses vara det värsta för varje faktor.

Start ups blir scale-ups med blitzscaling

Scale-ups
Ett begrepp som man använder i Silicon Valley är scale-ups där filosofin är att snabbt skala upp ett företags affärer. Det finns en föreläsning på Youtube med Reid Hoffman om hur framförallt IT-företag har lyckats skala upp sin verksamhet med en metod som kallas för Blitzscaling.

Video om blitzscaling.

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap