Start-up – så här lyckas du med marknadsföring med små resurser

Startup företag

Vad är en startup?

Startups och scale-ups är två termer som används allt oftare i näringslivet, men vad betyder egentligen dessa termer? En startup är ett ungt företag som grundats av en eller flera entreprenörer med avsikten att utveckla en unik produkt eller tjänst och lansera den på marknaden. En typisk startup sätts igång med lite pengar och den begränsade inledande finansiering kommer ofta från grundarna eller deras vänner och familjer. Tillväxt är viktigt för alla företag. Nystartade företag behöver tillväxt för att överleva under de första månaderna, När du startar ett företag är det nödvändigt med finansiering och att skaffa kunder och då behöver du nå ut till din målgrupp vilket du kan göra digitalt.

En startup är en ny företagsidé som har potential att växa och utvecklas på marknaden, medan en scale-up är ett företag som redan har lönsamhet och strävar efter att växa snabbt och nå en större marknadsandel.

Vad är Scale-ups?

Ett begrepp som man använder i Silicon Valley är scale-ups där filosofin är att snabbt skala upp ett företags affärer från att ha varit en startup. Det är viktigt att förstå att startups och scale-ups inte bara är en trend, utan en avgörande del av dagens ekonomi. Dessa företag är drivkraften bakom innovation och tillväxt, och de spelar en viktig roll i att skapa nya jobbmöjligheter och bidra till ekonomisk utveckling. Faktum är att de flesta nya jobb skapas av startups och scale-ups, vilket är anledningen till att de har en så stor betydelse för ekonomin.

Varför är marknadsföring viktigt för en startup?

  • Öka varumärkesmedvetenheten
  • Locka potentiella kunder
  • Bygga förtroende och trovärdighet
  • Skapa en konkurrensfördel

Att gå från startup stadiet till att lyckas bli scale-ups med blitzscaling

För att hjälpa startups och scale-ups att lyckas är det viktigt att ha en förståelse för de utmaningar som de står inför. En av de största utmaningarna för dessa företag är att hitta tillräckligt med finansiering för att växa och expandera. Detta är anledningen till att det är så viktigt för entreprenörer att ha en solid affärsplan och en strategi för att säkra finansiering.

En annan utmaning för startups och scale-ups är att hitta rätt talanger och kompetens. Det är avgörande för dessa företag att ha rätt personer på plats för att driva tillväxt och innovation. Detta är anledningen till att det är så viktigt att ha en strategi för att rekrytera och behålla de bästa talangerna.

Den tredje viktiga utmaningen är att få försäljningen och marknadsföringen att fungera. Genom digital marknadsföring och med metoder som SEO och AI går det att nå betydligt större målgrupper än vad som tidigare var möjligt.  Det finns en föreläsningsserie på Youtube med Reid Hoffman på Stanford om hur de stora jättarna som Apple, Facebook, Uber, Palantir och Google har lyckats skala upp sin verksamhet med en metod som han kallar för Blitzscaling.

Start up - kvinna som jobbar med paket

Se till att SEO:n fungerar för din startup

För att en startup ska överleva och lyckas i mediabruset underlättar det att använda SEO och optimera sin sajt mot sökord för att synas på Google.

SEO dvs hur företaget syns på Google är viktigt för nystartade företag. Se till att lära dig grunderna kring SEO och onsite optimering, fokusera på sökord som har sökvolym på Google och skapa hög kvalitativt innehåll. Slutligen se även till att du skapar externa länkar till sajten. Ingenting är viktigare än att få de första kunderna, utan kunder är det svårt att vara lönsam.

Sökmotoroptimering (SEO) är processen att få din webbplats synlig i organisk sökning på sökmotorer som Google och Bing. När någon söker efter en produkt eller tjänst på Google som du erbjuder ökar du dina chanser att synas.

Att ta de översta platserna tar tid och en hel del arbete. Sökmotorer rangordnar sina resultat i ordning från bästa till sämsta resultatet så för att få en bra position behöver du skriva bra innehåll.

Svenska företag som tidigt använde SEO är framförallt Spotify, där grundaren Daniel Ek mycket tidigt använde styrkan inom sökmotoroptimering för att synas på relevanta begrepp inom musikbranschen. Även Catenas Media, Blocket och Zalando är exempel på företag som framgångsrikt använt SEO och growth-hacking för att nå ut på marknaden.

Använd growth hacking metoder

Se till att använd olika typer av growth hacks för att taktiskt nå ut på marknaden som:

  • E-postmarknadsföring: använd e-postmarknadsföring för att nå direkt till din målgrupp
  • Starta en blogg
  • Använd sociala medier  som ett effektivt verktyg för marknadsföring
  • Använd betald annonsering på nätet framförallt Google Ads
  • Sociala medier-marknadsföring: samarbeta med influencers och ambassadörer för att öka synligheten
  • Använd kundrecensioner och social proof för att öka förtroendet för ditt varumärke
  • Skapa en unik och engagerande storytelling för ditt företag med hjälp av digital PR och content marketing
  • Innehållsmarknadsföring
  • Influencer-marknadsföring
  • Sökmotoroptimering (SEO)

Ha ett agilt synsätt i företaget och var beredd på att anpassa och förbättra din marknadsföringsstrategi baserat på resultat och feedback.
Läs mer om growth hacking.

Verktyg

Har du koll på begreppen?

Inom startup-världen finns det en del begrepp för att definiera var de ligger i sin utveckling och hur attraktiva de är för riskkapitalister och finansiärer.

Gaseller
Företag som är yngre än 5 år och som har en årlig tillväxt på 20% under en treårsperiod.

Unicorns
Riskkapitalisten Aileen Lee definierade 2013 begreppet unicorn (svenska enhörningar) för startups som är värda en miljard dollar eller mer och sedan dess är många private-equity bolag besatta att hitta den nästa enhörningen. Unicorns är privatägda företag.
I oktober 2023 fanns det 1390 Unicorns i världen.

Deacorns
Deacorns är privata  företag som är värda mer än 10 miljarder dollar. Det finns ungefär 60 sådana företag i oktober 2023.

Hectacorns
Hectacorns är privata  företag som är värda mer än 100 miljarder dollar.

Camels
Sedan coronakrisen har slagit till är det många företag som tvingats säga upp personal. En ny trend är att de börjat leta efter camel-företag. CAMELS är ett internationellt kreditvärderingssystem som används av tillsynsmyndigheter och finansiella företag för att betygsätta dem enligt 6 faktorer.

  • Capital adequacy (Kapitaltäckning dvs hur stort belopp som måste sättas av för att trygga verksamhetens möjlighet att leva upp till sina åtaganden.) Kapitaltäckningsgraden räknas fram genom att kapitalbasen divideras med de riskvägda tillgångarna.
  • Asset quality (Kvalitet på tillgångar) ett mått på det pris till vilket en bank eller ett annat finansiellt institut kan sälja ett lån eller leasingavtal till en tredje part.
  • Management (Ledning)
  • Earnings (Resultat)
  • Liquidity (Likviditet) dvs betalningsförmåga på kort sikt.
  • Sensitivity (Känslighet)

Ett betyg på ett anses vara det bästa, och ett betyg på fem anses vara det värsta för varje faktor.

Sverige rankas högt i startup världen

Stockholm ligger högt upp och rankas på 10:e plats i Crunchbase Startup Genome Report 2020. Ecosystemet som rankar högst inom startup världen är Silicon Valley följt av New York och London. Peking kommer på fjärdeplats och Boston kniper 5:e platsen följt av Tel Aviv och Los Angeles.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.