Spotlight är benämningen på Apples kommande sökmotor som troligtvis kommer att ha stora likheter med hur Googles mobilsök fungerar. Det spekulerades i att Apple skulle prata om den på World Wide Developers Conference (WWDC) i juni 2022. Där lanserade företaget flera nyheter som MacOS Ventura, IOS 16, Apple Fitness App, M2 Chip (som har 18 procent högre prestanda än föregångaren), MacBook air och mycket annat. Däremot kom det inga nyheter om sökmotorn på WWDC.
Sökresultatet i Spotlight
Sökningarna i Spotlight på iOS och iPadOS visar rika sökresultat och bilder. Det var Coywolf News som först rapporterade att Apple troligtvis skulle lansera en sökmotor.
Apple Search uppger själva att de använder följande faktorer för att rangordna sökresultaten:
- Sammanlagda användarinteraktioner med sökresultaten
- Söktermernas relevans och matchningsfrekvens till webbplatsens ämne och innehåll
- Antal och kvaliteten på externa länkar från andra sidor på webben
- Signaler baserade på användarens geografiska plats
- Webbplatsens UX-design
Spotlight är integrerat i operativsystemet och behöver ingen webbläsare. Framförallt använder man den för att visa lokala sökningar, kontakter, filer och appar, men med tiden kan den visa mer webbresultat.
AppleBot
AppleBot är webbcrawlern som man använder i både Spotlight och dess röstigenkänningstjänst Siri.
Tjänsten använder det här formatet:
Mozilla/5.0 (Device; OS_version) AppleWebKit/WebKit_version (KHTML, like Gecko) Version/Safari_version Safari/WebKit_version (Applebot/Applebot_version)
Det är följaktligen viktigt att man anpassat sin robot.txt-fil, exempelvis:
User-agent: Applebot # apple Allow: / # Allow everything (also true if omitted) Disallow: /private/ # disallow this directory
User-agent: * # any robot
Läs mer om AppleBot.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.