Sökmotoroptimering i mindre företag

0

Vanliga utmaningar för mindre företag

Alla företag stora som små behöver SEO men det finns en del vanliga utmaningar för mindre företag när det gäller deras SEO. Småföretag och startup har inte samma resurser som en mediakoncern men de kan ändå öka upp sin synlighet.

De tror att sajten är sökmotoroptimerad

Ofta är det entreprenörer som har byggt sin webbplats och vårdar den som sitt egna barn och är känsliga för kritik. Det finns många som tror att de har bra sökmotoroptimering och positioner på viktiga sökord eftersom man kollar från sin egna webbläsare men det kan finnas fundamentala problem som att sajten inte indexeras rätt, att den blockeras eller att den har andra brister. Se till att sajten rankar för ett antal viktiga sökord och gärna inom ord som inte har mycket konkurrens och glöm för all del inte bort lokalsöket. – All business is local!

Ha ett öppet förhållningssätt när du anlitar en extern partner och kolla igenom sajten i olika SEO verktyg men även identifiera problem med Google Analytics.

Sajterna har för lite innehåll

Att få bra synlighet kräver att du har mycket, kvalitativt och relevant innehåll. Vi hjälper dig hitta sökorden som är relevanta för din nisch och ser till att undersöka sökorden som ger dina konkurrenter trafik. Till en del företag hjälper vi även att skriva texterna och göra dem sökmotoroptimerade.

Sajterna har inte indexerats

Se till att din sajt är indexerad i Google Search Console och Bing Webmaster Tools. Det är inte ovanligt att en sajt har dålig indexering eller att den blivit blockerad av Google. Kolla speciellt igenom din robots.txt fil och att man säger till Google vilket som är din viktigaste domän med www eller utan www.

Det räcker inte med att installera Yost pluginet

Mindre och mellanstora företag behöver vanligtvis länkkraft och de använder ofta WordPress som är en fantastisk plattform. Deras utmaningar ligger ofta i att skriva läsvärda artiklar och länkkraft och då kan vi hjälpa till att skriva artiklar och göra landningssidor. De får inte speciellt mycket länkar från externa källor vilket är ett område man måste jobba aktivt med.

Ovanligt många som använder WordPress missar att konfigurera WordPress så att sajten fungerar optimalt med exempelvis Yost-pluginet. Att installera plugin är ofta en bra grund men också ett av de första stegen på att få en sökmotoroptimerad webbplats.

De tror att anlita en extern SEO-byrå för att skapa länkar

Eftersom de är övertygade om att de gör rätt sak så ser de inte problemen som finns utan tar kontakt med en SEO-byrå för att förbättra resultatet. Att fixa din SEO är bara onsite eller länkar och onsite är ju perfekt, eller hur?
Svenska SEO-byråer har av tradition sålt länkar från sina egna länknätverk och det innebär ofta att man tar ett abonnemang där man betalar för att hyra länkar.

Vår modell kring länkar är fundamentalt annorlunda. Vi vill skapa permanenta länkar genom exempelvis samarbeten. Det innebär att kostnaden inte stiger samtidigt som verksamheten på nätet ökar. Kostnaden hålls på en minimal nivå och du slipper löpande utgifter. Tänk på att 5000 kronor löpande i ett år är 60 000 kronor. Vår modell är betydligt billigare och vi använder oss av fasta priser. Vi tycker det är bättre och billigare för kunderna.

Share.

About Author

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap