Bättre sökmotor ranking handlar inte om kvantitet utan om kvalitet på webbplatser, indexering och länkar.
För att förbättra rankningen på sökmotorer för din webbplats är det bevisat att kvalitet på länkar, hastigheten på sajten och innehåll är faktorer som framförallt driver rankingen. Google tänker mycket på mobilsket att sajter ska gå fort och var du befinner dig. Andra delar är knowledge graph som får ökat betydelse och det innebär att sökresultatet kan variera beroende på vad du söker.
Livet kring en sökfråga handlar om tiden innan en sökfråga och hur man processar sökfrågan.
Innan sökfrågan spindlar (crawlar) sökmotorn webbsajten
- Analyserar spindlade sidorna
- Extraherar länkar
- Renderar innehåll
- Ser och analyserar semantiken och språket
- Bygger ett webbindex med en lista för alla ord
Under sökfrågan
- Försöker förstå vad frågan innebär exempelvis synonymer
- Tar fram sidor och scoring
- Korrigeringar efter att sökresultatet tagits fram
Efter sökfrågan
- Tar fram de olika delarna
- Hittar matchande sidor
- Kombinerar toppsidor
- Sorterar efter sökscore
- Host clustering med sitelinks
- Försöker ta bort dupliceringar och spam
För att få bra sökmotorranking
Du behöver använda ett tema med bra intern länkar och narvigering, och ditt innehåll på din webbplats måste vara ”sticky” dvs få användaren att stanna kvar på sidan och skapa en bättre användarupplevelse.
De flesta webbplatsägare förstår inte hur de inte kan ranka och rangordna webbplatser. Det enkla faktum är det räcker inte att din webbplats är intressant för dina besökare. Det finns flera sätt du kan använda för att förbättra sajten och dess sökmotor placering och därmed bättre ranking.
Att bygga länkar
Den första är metoden är att fokusera på att bygga länkar. Dessa länkar ska vara inom samma tema med innehåll som relaterar till din webbplats. Om du försöker uppnå bättre sökmotor ranking från sajter som inte har något samband med din sajt så får du inte samma effekt.
En del hävdar att länkutbyten är slöseri med tid. De hävdar att länk utbyten med webbplatser inte ökar sökmotor ranking men vad de glömmer är att länkar från andra sajter driver trafik till din sajt utöver Google rankingen. Däremot kan sajter med låg kvalitet vara skadligt om det ser ut som ett mönster där man manipulerar Google.
Google-algoritmer förändras kontinuerligt du behöver hållas dig ájour med regelverket kring rankingen och vad som fungerar. Grunden för sökmotoroptimering och bättre sökmotor ranking handlar till stor del om att lära sig rätt metoder. Digitala marknadsförare lägger mycket tid på att förbättra placeringen, och många äldre metoderna blir fort obsoleta exempelvis katalog-länkar och vissa black hat SEO metoder.
Har du någonsin undrat varför man byter länkar med varandra?
Rankar din webbplats dåligt så kanske du vill skaffa länkar från andra sajter. Teoretiskt handlar det om att få det som Google tidigare kallade Page Rank från andras webbplatser och öka domänens ingående länkar och auktoriet. Det finns sätt att förbättra sökmotor ranking genom rätt sökmotoroptimering. Bättre länkning strategier finns, nu de sociala nätverken är så stora och alla älskar bra innehåll. Håll dig till att försöka öka användarupplevelsen och du kommer lyckas bra med din länkstrategi.
För att förbättra sökmotor rankingen behöver du rätt sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är ett långtråkigt projekt, men med rätt riktlinjer kan det vara en investering som hjälper ditt företag exponentiellt.
Om du vill börja rangordna din webbsida måste länkarna som du samlar in från din webbplats vara tema relaterade och du bör inte ha äga domänerna utan helst ligger de på egna IP-adresser.
Så det är verkligen avgörande att fraser och sökord finns på dina sidor och de sidor du länkar från har liknande nyckelord (sk ankartexter). Du vill leda Google-spindel till bra redaktionellt innehåll. Detta bidrar till att förbättra användarupplevelsen. Ju längre användaren besökar varje sida desto bättre ranking kommer du att få på sikt.
Den andra stora tekniken att använda, är att utveckla länkar från andra företag, partner och bloggare. Bloggare är ofta sociala människor som älskar bra innehåll. Använd sociala nätverk, som fungerar som tändvätska, och skicka ut ditt innehåll på dem.
Vill du se din ranking
Det finns flera verktyg som hjälper dig att se hur du rankar på vissa sökord som:
- Wincher
- Moz
- Searchmetrics
- Ahref
- Semrush
- Sistrix
Behöver du hjälp?
Om länkning och behöver du någon expert på SEO tjänster finns det många att välja med och ett professionellt SEO-företag kan förbättra rankningen för ditt företag. Om du hellre vill göra det själv och inhouse finns det massor av källor på nätet – inte minst den här webbplatsen.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.