Hem » Google » Smart Goals – Ett smart sätt att målstyra din webbplats

Smart Goals – Ett smart sätt att målstyra din webbplats

Vad är smart goal

Vad är smart goals?

En del sajter kan ha svårt att mäta konverteringar då kan Smart Goals från Google vara ett alternativ . Den här typen av mål kan ge en riktning och fungera som proxies för att optimera konverteringarna i dina kampanjer. Smarta mål är en ny typ av mål i Google Analytics (GA) som använder maskininlärning för att undersöka olika mätvärden om besökarna för att avgöra vilka av dessa som mest sannolikt kommer att resultera i konverteringar. 

Exempel på smart goals

Varje session tilldelas en poäng, där sessionerna ”bäst” översätts till smarta mål. Du kommer att kunna mäta dina mest engagerade webbplatsbesök med över 30 olika mätvärden, inklusive:

  • Sessionslängd
  • Sidor per session
  • Plats
  • Enhet
  • Webbläsare

Det är framförallt en effektiv metod för annonsörer som inte mäter konverteringar eller om man har en låg konvertering från Google Ads.

Så här kommer du igång med smarta mål

Först måste du sätta upp smarta mål i Google i Google Analytics. För att kunna göra detta måste du ha rättigheter på vynivån och du hittar det under administratör – mål.

  1. Aktivera Smart Goals i Google Analytics (Admin – View – Goal – klicka + New Goal – välj Smart Goal och döp det till Smart Goal)
  2. Importera in Smarta Goals i Google Ads (Tools – Conversions – Analytics – Continue – Import Goals)
  3. Optimera Google Ads genom CPC bidding eller target CPA

Läs mer
https://support.google.com/analytics/answer/6153083?hl=en

Scroll to Top