Hur gör jag en SEO budget?

SEO budget

Hur ska man budgetera SEO och sökmotoroptimering?

Hur du gör en SEO budget kan variera beroende på vilken budgeteringsprinciper som företaget använder. En vanlig modell bland större företag är att man budgeterar med en procentuell andel av försäljningen eller resultatet på marknadsföring. Troligtvis är det också vanligt att man höftar och skriver en budget helt utifrån godtycke.

Men innan du börjar med budgeteringen ska du ha en tydlig strategi och målsättning med ditt SEO-projekt. För ett litet företag finns det mycket inom sökmotoroptimering som du kan göra som är gratis men som kräver tid och engagemang. Om du har annonsering så vet du också hur mycket du behöver lägga ner varje månad för att uppnå ett visst resultat.

Tänk omnikanal i budgeteringen

Många marknadsavdelningar hanterar kanaler isolerade med oberoende strategier och isolerade datakällor. Den totala kostnaden som du budgeterar för SEO:n ska naturligtvis ge ett positivt ROI och därför konkurrerar budgeten ofta med andra digitala kanaler som Adwords och sociala medier.

Att dela upp marknadsföringsbudgeten i en digital del och en traditionell del kan bli felaktigt eftersom den digitala affären även driver försäljningen till butik och numera pratar och budgeterar allt fler marknadsavdelningar av omni-channel när de gör beräkningar. Man kan se en övergång från flerkanaler till omni-kanal – där man som annonsör prioriterar kundens föredragna kanal.

Ofta är det bra att börja med ett Google Docs dokument där man skriver ner de stora kampanjerna som man ska göra varje år och om det är ett stort företag kan man dela upp kostnadsposter på varumärket, branscher, affärsområden, kampanjer och olika events.

Inom Google Ads brukar man budgetera utifrån vad täckningsbidraget (TB1) är för produkten eller tjänsten och liknande modell kan användas inom SEO även om det kan vara svårt att veta exakt vad det ger eftersom resultatet inte kan beräknas direkt. Men det är vanligt att man lägger in den löpande SEO-kostnaden om företaget har ett månadsabonnemang. En sak är däremot säkert – på lång sikt tillhör sökmotoroptimering den absolut billigaste kanalen.

Hur stor andel av besökarna till din webbplats kommer genom sökmotorer?

För att få en uppskattning hur stor andel som kommer genom SEO kan du undersöka de olika digitala kanalerna i Google Analytics där du mäter de olika kanalernas effektivitet. SEO som kanal brukar ligga mellan 40-90% av alla kanaler och är den lägre så kan det vara läge att revidera vad det beror på. En kund som jag såg på var väletablerad men SEO:n stod bara för 15% av all trafik. Det visade sig att sajten inte hade indexerats korrekt i Google!

Om du har ett stort varumärke så får du mycket av varumärkessökningarna och direkt söket automatiskt men du kan plocka fram antalet konverteringar på den organiska trafiken och konverteringsgrad.

En mall för beräkning av ROI (Return on Investment) på sökmotoroptimering per månad kan innehålla:

  • Totalt sök besök
  • Uppskattning av non-brand besöken- SEO kostnaden
  • Konverteringstakt på SEO
  • SEO kostnad per konvertering
  • SEO målkonverteringar

För ecommerce går det att räkna på transaktionerna direkt.
Om du vill ta fram en ROI mall för Adwords kan du läsa mer om det här.

Outsourca SEO eller ha kompetensen in-house?

Ett beslut som är viktigt är ifall du vill outsourca eller ha kompetensen in-house. En vanlig modell när man outsourcar är att man har ett löpande abonnemang som ligger kring 10 000 till 20 000 kronor per månad men en viktig fråga är vad som ingår och i vilken grad företagen är engagerade. En del SEO bolag tar en löpande kostnad på mellan 3000 kronor till 20 000 kronor löpande med 12 månaders abonnemang vilket innebär en kostnad mellan 36 000 kronor och uppåt.

SEO är verksamhetskritiskt för många företag. Om du har SEO inhouse behöver du räkna med lönekostnader, arbetsgivaravgifter, kostnader för program och licenser. Ett annat problem är att det är svårt att hitta kompetens. Många tror att de är duktiga på SEO och det finns väldigt många olika filosofier vad som menas med bra SEO. Den modellen som vi förespråkar är att man har en webbansvarig som får hjälp av ett SEO-bolag som driver sajten framåt tillsammans.

Hyrlänkar eller naturliga länkar?

Tidigare gick det att få upp en sajt i Googles sökresultat med dåliga länkar. Om du inte budgeterar för bra SEO bör du undvika det helt och hållet.

I Sverige förekommer hyrlänkar och seo-bolagen har olika modeller kring hur detta fungerar. Vi tycker det är en mycket farlig metod eftersom man riskerar att hamna i ett filter där du kan tappa positioner hos Google. En nackdel med att hyra länkar är att du ökar risknivån om Google hittar länknätverket eftersom det står emot deras policy att köpa eller hyra länkar. Ett annat problem kan vara skalbarheten ifall du behöver skaffa fler länkar så ökar kostnaden. För att komma högt upp i sökresultatet behövs det länkar och detta är en problematik som man måste ta ställning till hur man vill hantera.

Personligen föredrar jag att jobba fast pris så att kunden kan veta exakt vad den får. Att lova placeringar på enstaka sökord tycker jag är en tveksam strategi eftersom de är på long-tailen som man får besök.

Vi hjälper dig med hela kedjan och sätter upp ett projekt där vi är delaktiga och vi kan stärka din synlighet. Vi är dyrare eftersom eftersom kvaliteten på vårt arbete och den tid och de resurser som krävs för att utföra detta arbete tar tid. Kontakta oss gärna om du vill veta mer.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.