Checklista SEO-anpassad webbplats

Vad innebär egentligen en SEO-anpassad webbplats. Vi reder ut begreppen!

Att ha en SEO vänlig webbplats innebär att sökmotorerna har lätt att förstå vad den handlar om och du får bättre synlighet och ranking utan att betala för det!
En webbplats som är sökmotoroptimerad tar tid och kan innebära mängder av saker som onsite optimering, redaktionell seo, mobil seo, teknisk seo och länkbyggande. 


Redaktionell SEO

SEO copy är tekniker att skriva text på en webbsida på ett sådant sätt att den riktar in sig på besökarna men även inriktar sig på specifika sökord. Dess syfte är att rankas högt i sökmotorerna för riktade sökord. Att texten är seo-anpassad innebär att man har sökordet i titel, med en viss frekvens och gärna i olika format (rubrik, ingress, i bilder etc). Det är viktigt att inte glömma bort att i slutändan är det människor som ska läsa texten och bra skriven text innebär ofta högre synlighet och konverteringar.

Övrigt att tänka på:

  • Att man skriver texter som det finns sökvolym kring och att benchmarka gentemot konkurrenter
  • Att kontaktuppgifterna syns tydligt
  • Att det är unika texter (inte duplicerat innehåll)
  • Att det finns unika metabeskrivningar och titlar på alla sidor
  • Att varje sida har tillräcklig textvolym och storlek
  • Att man inte återupprepar nyckelordet för mycket (kallas för keyword stuffing)
  • Att se till att den är lokalanpassad vilket innebär att sajten rankar högt på orter som Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • Att det är läsbart (finns olika index som Flesch Grade Level, Gunning Fog Index, Smog Index, Coleman Liau Index)

 

Vad är onsite optimering och hur vad ser man på vid en teknisk site audit?

Hur sajten indexerar och är registrerad och uppbyggnaden av webbplatsen.

  • Stöd för titlar (mellan 10-55 tecken,pixel längd 512 pixlar)
  • Länkar som är beskrivande dvs stöd för SEO-vänliga permalänkar (antalet underkataloger, URL längd)
  • Stöd för metabeskrivning (mellan 54 till 154 tecken)
  • Stöd för alt beskrivningar i bilder
  • Endast en <h1> som gärna innehåller nyckelordet och att det finns en bra html struktur
  • Att det finns en intern länkstruktur
  • Stöd för canonical tagg
  • Robot.txt fil
  • Stöd för XML-sitemaps
  • Stöd för HTML-sitemaps
  • Favicon
  • Anpassad 404-sida
  • Att sidan går snabbt att ladda – du kan testa sajten med Google Speed test
  • Att det finns minimalt med seo-violations
  • Att det finns få 404-fel och att de åtgärdas
  • Att gamla sidor pekats om
  • Att det inte finns brutna länkar på sajten
  • Att Google inte uppfattar att det finns 404-sidor
  • Att man pekar om starka subsidor som det finns länkkraft till
  • Gärna att det finns https:// stöd
  • Snabbhet och att ha en snabb webbplats är viktigt för att tillgodose användarna och det är också något sökmotorer tar hänsyn till för ranking av webbplatser.
    Att man optimerat bilder, javascript och css filer
  • Komprimera CSS, javascript och HTML kod
  • Kod/text ratio
  • Att sidan indexerats i Google Search Console
  • Att sidan indexerats i Bing Webmaster Tools

Läs mer om teknisk seo


Mobilvänlighet

Upp emot hälften av all trafik är mobilt och inom seo kan du få olika resultat om du söker på mobilen eller dekstop. Du kan se ifall sajten är mobilvänlig på Googles mobile friendly test – där ser man också användarvänlighetsproblem.

  • Viewport konfigurering
  • Läsbar font och att man kan se vad som står
  • Att länkarna inte sitter för nära ihop
  • Att visningsområdet för mobilen anges
  • Att den fungerar för mobile
  • Apple ikon
  • Hastighet – ser du i Google Speed test

Läs mer om seo för mobilen på mobiltseo.se


Off site optimering (länkbyggande)

Kvalitets länkar från siter med ett bra rykte och många besökare är viktigare än många dåliga länkar från otillförlitliga, nya eller irrelevanta seo-siter.

  • Att det finns externa länkar till sajten som har hög trovärdighet

Läs mer om metoder att skaffa länkar och seo