Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Checklista SEO-anpassad webbplats

SEO-anpassad hemsida -anpassningar för sökmotoroptimering








Vad innebär en SEO-anpassad webbplats?

Så här funkar SEO och sökmotoroptimering - vi reder ut begreppen!

Att ha en SEO vänlig webbplats innebär att sökmotorerna har lätt att förstå vad den handlar om och du får bättre synlighet och ranking utan att betala för det! Googles algoritm förändras ständigt och att ha en webbplats som är sökmotoroptimerad är tidskrävande och innebär olika insatser som onsite optimering, redaktionell seo, mobil seo, teknisk seo och länkbyggande.


Marknadsföring i sökmotorer och redaktionell SEO - Har du den bästa SEO:n?

SEO copy är tekniker att skriva text på en webbsida på ett sådant sätt att den riktar in sig på besökarna men även inriktar sig på specifika sökord. Dess syfte är att rankas högt i sökmotorerna för riktade sökord. Att texten är seo-anpassad innebär att man har sökordet i titel, med en viss frekvens och gärna i olika format (rubrik, ingress, i bilder etc). Men det är viktigt att inte glömma bort att i slutändan är det människor som ska läsa texten och bra skriven text innebär ofta högre synlighet och konverteringar.

Att tänka på för redaktörer vid sökoptimeringen


checkbox-seo Att ha ett bra erbjudande och att man skriver texter som det finns sökvolym kring och att benchmarka gentemot konkurrenter

checkbox-seo Att kontaktuppgifterna syns tydligt

checkbox-seo Att det är unika texter (inte duplicerat innehåll som du kan bli straffad på). Kolla om sidorna finns duplicerade i Copyscape där du också ser ifall det finns någon konkurrent som använt sidorna.

checkbox-seo Att det finns unika metabeskrivningar och titlar på alla sidor. Samt se till att sidorna har hög CTR och identifiera sidor med låg CTR. Vill du ha hjälp att skriva metabeskrivningar och titlar finns verktyg som Snipet Optimizer.

checkbox-seo Att varje sida har tillräcklig textvolym och storlek. Som regel försök att skriva mycket innehåll som är läsvärt.

checkbox-seo Att redaktören inte återupprepar nyckelordet för mycket (kallas för keyword stuffing).

checkbox-seo Att se till att texten är lokalanpassad vilket innebär att sajten rankar högt på orter som storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö men även andra platser och orter i Sverige.

checkbox-seo Att texten är läsbar (det finns olika index som Flesch Grade Level, Gunning Fog Index, Smog Index, Coleman Liau Index)




Vad är onsite optimering och hur vad ser man på vid en teknisk site audit?

Vid en teknisk audit ser man hur sajten indexerar och tyngre delar kring hur den är registrerad som IP-adresser och hastighet. Uppbyggnaden av webbplatsen är arbete som utförs på webbplatsen för att förbättra den organiska synligheten.

checkbox-seo Stöd för titlar (mellan 10-55 tecken,pixel längd 512 pixlar)

checkbox-seo Se alltid till att använda länkar som är beskrivande dvs stöd för SEO-vänliga permalänkar (antalet underkataloger, URL längd). Tänk på att använda bindestreck om du vill använda flera ord.

checkbox-seo Stöd för metabeskrivning (mellan 54 till 154 tecken)

checkbox-seo Stöd för alt beskrivningar i bilder

checkbox-seo Endast en <h1> som gärna innehåller nyckelordet och att det finns en bra html struktur

checkbox-seo Att det finns en intern länkstruktur och att de pekar mot dina viktigaste sidor som du vill synas på. Man bygger ofta "hörnsidor" på de viktigaste kategorierna.

checkbox-seo Stöd för canonical tagg. Det gör det möjligt att säga vilket som är den viktigaste sidan ifall du har sidan i flera kategorier.

checkbox-seo Robot.txt fil som är korrekt och pekar mot sitemaps och som inte döljer sidor som ska visas.

checkbox-seo Stöd för XML-sitemap (webbplatskarta) gör det enklare att hitta sajten. Vid större webbplatser är det viktigt att sitemappen inte är för stor så att hela sajten blir indexerad.

checkbox-seo Stöd för HTML-sitemap

checkbox-seo Favicon

checkbox-seo Anpassad 404-sida

checkbox-seo Att sidan går snabbt att ladda - du kan testa sajten med Google Speed test

checkbox-seo Att det finns minimalt med seo-violations

checkbox-seo Att det finns få 404-fel och att de åtgärdas

checkbox-seo Att gamla sidor pekats om

checkbox-seo Att det inte finns brutna länkar på sajten

checkbox-seo Att Google inte uppfattar att det finns 404-sidor

checkbox-seo Att man pekar om starka subsidor som det finns länkkraft till

checkbox-seo Gärna att det finns https:// stöd och att man använder en bra IP-adress.

checkbox-seo Prestanda och snabbhet - att ha en snabb webbplats är viktigt för att tillgodose användarna och det är också något sökmotorer tar hänsyn till för ranking av webbplatser. Att man optimerat bilder, javascript och css filer

checkbox-seo Komprimerad CSS, javascript och HTML kod och GZIP

checkbox-seo Kod/text ratio som innebär att det finns mycket text och lite kod. 

checkbox-seo Att sidan indexerats i Google Search Console

checkbox-seo Att sidan indexerats i Bing Webmaster Tools


Läs mer om teknisk seo



Mobilvänlighet och SEO

Drygt hälften av all trafik är mobilt och inom seo kan du få olika resultat om du söker på mobilen eller dekstop. Du kan se ifall sajten är mobilvänlig på Googles mobile friendly test - där ser man också användarvänlighetsproblem.

checkbox-seo Viewport konfigurering

checkbox-seo Läsbar font och att man kan se vad som står

checkbox-seo Att länkarna inte sitter för nära ihop

checkbox-seoAtt visningsområdet för mobilen anges

checkbox-seo Att den fungerar för mobiler

checkbox-seo Apple

checkbox-seo Hastighet - kolla hastigheten i Google Speed test


Läs mer om seo för mobilen på mobiltseo.se



Off site optimering (länkbyggande)

Kvalitets länkar från siter med ett bra rykte och många besökare är viktigare än många dåliga länkar från otillförlitliga, nya eller irrelevanta seo-siter.


checkbox-seo Att det finns externa länkar till sajten som har hög trovärdighet

checkbox-seo Att det finns bra länkar till de målsidor och kategorisidor som man vill ranka på och där det finns hög potential.

checkbox-seo Att länkarna har bra variation på ankartexter och kommer från olika typer av källor och domäner.

Läs mer om metoder att skaffa länkar och seo

EAT-formeln

Google Quality Guidelines är ett internt dokument från Google från 2014 som används av externa kvalitetsgranskare som värderar olika sajter manuellt utöver Googles algoritmiska ranking. Dokumentet har läckt ut och där kan man se hur kvalitetsgranskare rangordnar olika sajter efter EAT-formeln som står för Expertize, Authoritativeness och Trustworthiness. För dig som har en webbplats innebär det att ryktet och innehållet håller bra standard är faktorer att ta hänsyn till. Dokumentet går att beställa från Scribd för 5 dollar.