Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Länkstrategi och metoder att skaffa länkar

Bygga länkar

 

De bästa metoderna att bygga naturliga länkar till din webbplats (Off-site SEO)

 

LänkarAtt ha länkar till sin webbplats och undersidor är grundbulten i Googles algoritm och därmed en förutsättning för att hamna högt i Googles sökresultat. För ett stort varumärke brukar länkar inte vara det största problemet eftersom de ofta har länkar till sin webbplats, men om du vill konkurrera på ord som har hög konkurrens är det nödvändigt med starka backlinks för att synas på en bra position i sökresultatet.

Definitionen på en backlink är en hypertextlänk som pekar mot din webbplats eller sida och bilder gör också att innehållet blir mer läsbart vilket resulterar i fler länkar.

Det är nödvändigt att jobba aktivt med externa länkar och bygga naturliga länkar som har diversitett

Hur du väljer att jobba med länkar beror på vilken nisch du jobbar inom och ifall du har ett välkänt varumärke. Ifall du är ett nystartat företag utan länkkraft är det absolut nödvändigt att skaffa externa och kvalitativa länkar. Med bra innehåll är det enklare att få länkar.

Google Page rank fungerar inte längre

Googles grundalgoritm baserade sig på Pagerank vilket inte uppdaterats på några år. Tidigare mätte man Pagerank och värdet visade om en webbplats hade bra länkkraft och det  var en officiell siffra från Google som numera inte längre uppdateras. Men man kan anta att Googles algoritm utgår från liknande mätvärde eftersom det är grundbulten i deras algoritm.

Att få länkar från sidor med hög auktoritet är bättre än sidor som har sämre auktoritet och eftersom Pagerank skalan är algoritmisk innebär det att det är betydligt bättre än att ha en riktigt bra länk från en trovärdig källa än flera länkar från oseriösa och mindre bloggare. När man analyserar sajter med hög konkurrens ser man ett tydligt samband att länkar fortfarande är en viktig del att hamna högt i sökresultatet och att kvalité på länkarna är viktigare än kvantitet.

Du kan se om en länk är bra med olika verktyg som majestic.com som har värden som Trustflow och Citation.  Det finns även användbara Chrome plugins som LRT Power Trust som visar värdet på en sajt.

Konsten att ständigt ta vara på och vårda sin befintliga länkkraft

Det första steget i en länkstrategi brukar är att mäta de befintliga länkarna och göra en värdering hur mycket man behöver satsa på länkar. Att identifiera dålig kvalitet på länkar till en webbplats, och eliminera eller förbättra dem genom är ofta det första steget. Se till att använda ditt egna nätverk för att skaffa länkar. Genom att identifiera sajter som länkar till dig kan du lätt se ifall det finns partner, lojala kunder, organisationer, myndigheter eller bolag inom koncernen som inte länkar och då bör man ta kontakt med dem.

Att plocka fram relevanta länkar inom en nisch

Det finns mängder av verktyg för att ta fram länkmöjlighteter. Eftersom det finns flera olika typer av länkar så ökar risken ifal du använder dig ensidigt av en viss metod och därför bör man ha tungan rätt i mun när man fixar länkar och backlinks.

Det går relativt lätt att få länkar till:

  • Artiklar
  • Blogg kommentar
  • Kataloger
  • Dokument delning (iDoc, Scribd mfl)
  • Exploits (mycket tveksam metod)
  • Forum
  • Gästböcker
  • Bild kommentarer
  • Index tjänster
  • Microbloggar
  • Pingback tjänster
  • Referer (awstats, Drupal tracks mm)
  • RSS flöden
  • Sociala bokmärken
  • Trackback tjänster
  • URL förkortningar
  • Web 2.0 (Amazon, WordPress mfl)
  • Video
  • Wiki

Det kluriga är att inte överanvända någon länktyp utan se till att man använder en rätt avvägd mix av länkar till sin sajt.

Scrapebox

Ett ruggigt bra verktyg att ta fram länkar är Scrapebox vars licens kostar under 1000-lappen. I ovanstående exempel plockar vi fram sajter i Sverige som skriver om inredning och design men verktyget har en mängd funktionalitet och du kan tex ta fram stora mängder av bloggar där man kan kommentera eller använda verktyget att skrapa fram innehåll eller vid indexering. Genom Scrapebox får vi fram relevanta länkar och därefter kan man plocka in länkarna i Excel och ta fram mätvärden från Majestic API för att sortera upp de bästa länkarna efter deras styrka. Verktyget har även möjlighet att få fram email adresser för domänerna som du får fram.

SEO-lytics länkbyggnad

SEOlytics är ett annat verktyg som du kan pröva gratis under en begränsad tid och som ger dig tips på länkar. I ovanstående exempel har jag fått fram 190 webbplatser från olika länder men det går att plocka fram bara Sverige och sådana länkar som är starka.

Länkbyggning handlar ofta om att ta kontakt med andra företag och i vissa fall byta länkar mot varandra för att stärka sina backlinks. Vad som är viktigt är att se till att du inte ger bort länkkraft till en webbplats som inte själv har någon trovärdighet.

Undersök varifrån har konkurrenter fått sina länkar

Det går att plocka fram de starkaste länkarna till de sidor som rankar högst inom en nisch med verktyg som Majestic.com. Relativt tidigt ser man på vilka partners och kunder som de jobbar med och om de fått länkar med bra kvalitet. Genom att använda färgskalor i excel kan du lättre åskådliggöra länkarnas styrka och få fram de som är nyttiga för dig.

Länkar konkurrent

Att mäta länkkraften – hur vet jag om länkar är bra eller dåliga?

Finns det sidor som tagits bort som har länkkraft så kan dessa ofta återställas sk länkreklamationDet går att följa upp vilka länkar man har till sin webbplats och det är viktigt att ha ett flöde med länkar och skapa uppmärksamhet för sin sajt.

Det är bara sk follow länkar som ger dig någon fördel. Om länkarna är taggade med nofollow så betyder det att man inte vill ge någon länkkraft till sajten. En nofollow länk är däremot inte skadlig även om den inte ger någon länkkraft.

En länks styrka kan mätas i hur pass ansedd webbsidan är som länkar till dig. Idag mäter sökmotorspecialister länkvärden som trustflow, citationflow, follow, nofollow och antalet backlinks när de gör länkanalyser.

För en webbplats vill man inte  bara mäta kraften till domänen utan följa länkkraften till de enskilda landningssidorna och du kan även ta fram social mätvärden.

Det är även möjligt att göra utökade länkanalyser där vi använder olika filter för att hitta potentiella hot mot din webbplats och giftiga länkar. Det kan tex handla om att någon länkar från virussmittade sajter eller sidor som inte rankar på sitt egna sökord.

Webbshop

Om du har en webbshop med många produkter kan det vara en viktig del för att komma högre på konkurrensutsatta ord och att det finns länkar till viktiga undersidor. Det är också nödvändigt att ha stenkoll på vilka landningssidor som rankar vid optimeringen så att du inte ”kannibaliserar” på innehållet.

Länkar och att följa de sidorna som har stor volym

Bild: exempel på statistik  där man ser länkkraften på landningssidor sorterade efter sökord som har stor volym.  I bilden har jag plockat bort två kolumner och det är landningssida samt sökord. Med den här överblicken är det lätt att identifiera till vilka sidor det behövs länkkraft och om det är rätt landningssida som rankar på ett visst sökord. Alternativet är att plocka fram informationen från Majestic eller ahref.

Nämns ditt varumärke utan att du får en länk

Det finns metoder att ta fram alla sidor där ditt varumärke nämns utan att du får en länk och att plocka fram alla länkar som är taggade på ett sådant sätt att Google inte ger någon länkkraft (dvs nofollow).

Se till att ha naturliga ankartexter

Ankartexterna dvs texten på länkarna är viktiga och har du alltför många ankartexter som matchar med nyckelord till undersidor ökar risken att straffas och hamna i filter och därför ska du sträva efter att ha naturliga ankartexter. Det är vanligt att varumärket står för ungefär 30% av alla ankartexter och med kombination med andra sökord är det upp mot 50% av alla sökningar vilket till viss del kan förklara att domännamn blir väldigt starka.

Du bör vara försiktig att ha länkar  som är site-wide dvs som finns på flera sidor exempelvis i footern eller i en räknare – eftersom Google filterar bort dessa. Du kan hitta problem i ankartexterna med verktyg som ankartextratios.

Alt texter är beskrivningar av bilder och de har liknande effekt som en länk men en länk som kommer från en bild värderas lite starkare än en vanlig textbild.

Länkreclamation – se till att dina nuvarande länkar fungerar

Vi brukar undersöka en webbplats och om länkarna går till webbplatsen och att sidorna finns. Inte sällan kan det finnas någon bra länk som pekar ut i cyberrymden istället för att ge din webbplats SEO kraft.

Länkbeten och länkaquisitions som länkstrategi

Allt fler företag har börjat använda sig av är outreach för att nå ut till bloggare  och inflytelserika sajter (social influencers.

Läs mer om outreach metoder.

Tidigare använde sig marknadsförare av länkbeten för att få andra att länka till innehållet. Numera har det begreppet försvunnit och istället pratas det alltmer om content marketing och betydelsen att skapa innehåll som är värt att länka till. Allt eftersom användningen av Internet har mognat introduceras nya  naturliga metoder att skaffa länkar genom exempelvis tävlingar och bloggare.

En variant som vi kört på större företag är att skapa en reklamtävling med några futtiga priser där tävlingsdeltagarna uppmanas skriva en rolig reklamtext om företaget på ungefär 300 tecken och därefter länka till företaget eller en undersida i texten. Efter det att man publicera texten på sin blogg får man anmäla bidraget till en tävlingssida exempelvis www.foretag.se/tavling. Tjoho Google – är det en betald länk eller är det naturligt eller är det jag som bara är ovanligt cynisk?

En annan variant på tävling är att man utser bästa bloggare inom ett visst segment och att man skapar en röstningssida på sin egna sajt för att rösta fram bästa blogg. Det finns företag som fått ungefär 1000 länkar av de bästa bloggarna med den här metoden inom konkurrensutsatta nischer.

En tredje variant är att skapa en audio fil som du skickar in till en fildelningstjänst exempelvis http://sutros.com

Risker och möjligheter med att köpa länkar

Länkar och länkkraften till en webbplats

Google filter har under åren blir alltmer sofistikerade att hitta onaturliga länkar och de har rapporteringssystem dit konkurrenter kan vända sig för att rapportera köpta länkar. En del företag väljer att köpa länkar vilket kan innebära risker och själv köpte jag länkar av de flesta seo-bolag på den tiden men det var innan Google uppdaterade sitt pingvin filter.

En annan metod är att använda snapbacktjänster. Det finns fortfarande snapbacktjänster som innebär att du kan köpa en domän när den inte förnyas. Många sajter har länkarna kvar och en del använder metoden genom att göra redirects till sin egna sajt. När du köper gamla domäner fungerar det som en auktion (holländsk auktion) där det blir billigare för varje dag som du väntar med att köpa domänen.

En del seo-bolag väljar att ha länkar som abonnemang vilket innebär att du som kund kan ha svårt att skala upp affären. Det kan medföra inlåsningseffekter som gör det svårt att komma ur ett seo-abonnemang men det kan vara ett delikat problem om de gjort sitt jobb bra och din webbplats rankar bra. Problemet är att köpa länkar innebär alltid en risk som innebär att du kan tappa ranking. Riskerna ökar ifall kvalitén på länkarna är dåliga, om det är länknätverk eller om man överanvänder olika ankartexter.

En bättre metod är att vända sig direkt till bloggnätverk, kunder, partners och skaffa länkar från riktiga bloggare eller att sponsra en sajter med hög trovärdighet.

Bevaka och rensa bort dåliga och giftiga länkar – negativ seo

Inte varje länk är bra. Dåliga länkar kan skada din SEO och länkar som fungerade bra kan sluta att ge någon kraft.  En bra länkstrategi är att regelbundet granska rapporter från Google Search Consol för att se vilka webbplatser som länkar till dig. Du kan få dåliga länkar från konkurrenter, att din webbplats blivit hackad eller av SEO-bolag som använt dåliga och spammiga länkar från lågkvalitativa sidor.

När du hittar dåliga länkar som pekar till din webbplats, kan du lämna in en begäran om omprövning eller helt enkelt ta bort dem med Google Disavow Tool och Bing Disavow Link Tool. Om du är osäker bör du göra en länkaudit för att ta fram giftiga länkar som kan skada dina placeringar på Google. Det finns verktyg som Link Research Tool som du kan använda för att identifiera dåliga länkar och programmet fungerar ungefär som ett virusprogram där den söker fram olika mönster.

Google försöker ta bort onaturliga länkar och länknätverk och har filter som Pingvinen som straffar dåliga länkar. Exempel på varningssignaler är om sajten inte rankar på sitt egna domännamn eller om den har låg trustflow (mäts i Majestic.com) eller blivit hackad eller använder en stor frekvens av ankartexter till konkurrensutsatta sökord kan innebära risker att hamna i olika Google filter och tappa all sin ranking om det görs fel. Andra  problem är sitewide länkar vilket du bör undvika.

Negativ SEO innebär att försämra för konkurrenter
På den svenska marknaden har det förekommit att konkurrenter har ringt till sajter som gett länkkraft för att försämra för konkurrenter och det har även förekommit att man skickat länkar till sajter där man skrivit negativa omdömen om företaget. Om du får en negativ artikel om ditt företag när någon söker på ditt företagsnamn kan du tappa upp mot 20% av din omsättning.

Kraftiga nedgångar med besökare?

Har du tappat mycket organiska besökare på din webbplats?
Vid migreringar och då man byter webbplats är det vanligt att man tappar mycket trafik vilket kan bero på att sidor som rankat högt plötsligt tappar sina positioner. Ofta är det möjligt att återställa de gamla sidorna och se till att den länkkraften inte går förlorad.

Kontakta oss om du vill veta mer om länkar

Vi har jobbat många år med länkar och vet vad som skiljer en stark länk från en dålig länk. Vi har gjort avancerade länkuppdrag där vi tagit bort länkar där företag har hamnat i Google filter och fått ut dem från filtret och vi har värderat och kommit med rekommendationer om länkar som kunder fått från andra SEO-byråer. Kontakta oss gärna ifall du vill veta mer om länkar eller om du vill ha en länkanalys av din sajt.

Relaterade artiklar

17 untapped backlink sources
Search Engine Land har en ruggigt bra artikel där de tipsar om Surveys, köp guider, virala Youtube filer och ”bästa lista”. (hmm deras artikel var såpass bra att de fick en riktig länk av mig).

Outreach kampanjer – moderna metoder att skaffa naturliga länkar som att se på konkurrenters länkar eller vilka leverantörer som man har i sitt naturliga nätverk.