Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

SEO projekt i större företag

SEO-projektMånga större företag har extremt dålig sökmotoroptimering – vilket vi tror beror på att de får mycket besök från sina varumärken och direkta besökare. Kanske anlitar du idag ett SEO-bolag men är missnöjd med resultaten. Vår erfarenhet är att många större brand aldrig ens funderat kring vilka ord som skulle kunna driva trafik till deras webbplats eller att de gjort en utredning kring hur deras webbplats fungerar och vilka tekniska problem den kan ha.

SEO-projekt och handlingsplan: varje projekt inom sökmotoroptimering är unikt och består av en mängd olika del aktiviteter och vad som är effektivast att lägga resurser på beror på webbplatsen. Ofta är SEO ett pågående arbete där ett stort fokus ligger kring rapporter och att prioritera lågt hängande frukter. Vi visar alltid detaljerade rapporter, revisioner och statistik och analyser på det arbete som görs.

Styrkan på en webbplats varierar beroende på varumärket, länkar och hur informationen på sajten är byggd och strukturerad. Detta innebär att ett SEO-projekt för ett väletablerat varumärke har ett annat fokus än en nystartat och okänd webbplats. I större företag behöver företagen se till att de har länkar till produktspecifika sidor och viktiga undersidor så att de kan öka sin försäljning. De behöver även göra mätningar med och utan varumärket. För sina länkar kan de bearbeta sina återförsäljare och kontakter som redan finns i deras naturliga affärsmiljö.

Utöver varumärkeskännedomen har B2B-företag helt andra behov  än B2C-företag kring content marketing. B2B har dessutom större fokus på att nå rätt beslutstagare (VD, marknadschef, inköpare, personalchef etc).

Vi börjar med att prioritera olika aktiviteter

I våra SEO-projekt börjar vi alltid med att kartlägga webbplatsens sökmotoroptimering och göra prioriteringar kring olika aktiviteter. I ett stort företag som har en större webbplats finns det redan innehåll och redaktörer som skriver redaktionella texter. Bland de aktiviteter vi ser på är den synligheten som webbplatsen har i dagsläget. Hur sajten indexeras och ifall man har tappat mycket besökare vid några vissa tidpunkter. Det kanske finns sökord och sidor som överhuvudtaget inte har någon synlighet.

sokmotoroptimering-projekt

Bild: Vi jobbar i Trello.com för alla uppgifter och projekt. Det är ett effektivt gratis verktyg att använda för projektstyrning. Det går att snabbt skriva en content plan eller aktiviteter för social media och alla projektmedlemmar ser vad som händer. Verktyget har tom en app som du kan använda.

Våra rapporter kommer ge dig en fördjupad analys av din digitala marknadsföring och närvaro på nätet. Vi ser också på effektiviteten av din externa byrå eller marknadsavdelning. Det är nödvändigt att vara säker på kvalitén i SEO-arbetet eftersom dålig SEO kan innebära stora risker för ditt företag. Vår rapport avslöjar ifall man använder black-hat tekniker eller några tveksamma oetiska metoder och råd hur man kommer vidare och åtgärdar eventuella skador.

Om det är en större organisation går vi igenom Trello och fördelar olika uppgifter mellan oss själva och projektdeltagare inom organisationen. Det kan vara redaktörer, marknadsavdelningar eller utvecklare på IT-avdelningen. Fördelen är att projektet blir helt transparent och olika avdelningar ser vad som görs.

Områden som ett SEO-projekt kan delas upp i:

Utmaningar inom sökmotoroptimering för större företag

Hur ser sajten ut och hur vill man attrahera kunder. Att jobba med sökmotoroptimering för ett större företag så är det nödvändigt att få affärsförståelse kring hur företaget eller organisationens affär ser ut och var man tjänar pengar och får kunder.

Sökmotoroptimering metoder Länkar
Ett börsnoterat företag med ett stark varumärke med många webbsidor har helt andra behov än ett nytt bolag som kanske inte ens har några länkar som pekar mot den. Externa länkar är viktigt och visar att du har bra innehåll men dåliga länkar kan tom skada din webbplats så det är viktigt att identifiera rätt länkar och kunna skala upp de länkar som går till webbplatsen genom kvalitativa länkar med hög auktoritet och gärna inom samma nisch. Länkarna behöver också gå till de viktigaste sidorna. Läs mer om länkar

Sökmotoroptimering metoder Sökbeteendeanalys
Då kan det vara läge att göra en sökbeteendeanalys där vi ser på de ord som man rankar på, hur väl företaget rankar och hitta sökord med större volymer vilket leder till mer trafik. Läs mer om sökbeteendeanalys.

Sökmotoroptimering metoder KPI:er
Att mäta KPI:er och jämföra sin webbplats gentemot konkurrenter är nödvändigt för att se hur sajten fungerar.
Läs mer om KPI:er.

Sökmotoroptimering metoder Kvalitetssäkring av webbplatsen
Större företag har haft sin webbplats i flera år och man har kört på utan att kvalitetssäkra vilket innebär att de bryter mot många tekniska SEO-regler. Inte sällan har de duplicerat innehåll från utvecklingsservrar eller sidor som plockats bort. För välkända bolag är länkar sällan ett problem däremot kan det finnas undersidor som inte har länkkraft eller sidor som helt enkelt inte blir indexerade. Läs mer om teknisk SEO.