Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Kvalitetsgranskning av webbplatser

Kvalitetsgranskning

Googles riktlinjer kring sökmotoroptimering

Det finns olika typer av kvalitetsgranskningar av webbplatser. Från Googles perspektiv sker det mesta algoritmiskt av sökmotorerna. Men Google har ett patent hur manuell granskning påverkar sökresultatet. Jag har även träffat människor som jobbat med kvalitetsgranskning både hos Google och Bing även om det verkar som merparten av det här jobbet görs outsourcat och utanför företagens kärnverksamhet.

På den svenska marknaden var det så länge som fram till 2014 ingen som satt och kvalitetsgranskad den svenska marknaden från Googles europeiska huvudkontor i Dublin. Självklart finns det många svenskar som jobbar på Google och när jag pratade med Sverige chefen för Google var den officiella hållningen att Google vill ha en klar linje mellan det köpta och organiska söket. På det svenska kontoret var det ingen som officiellt jobbade aktivt med SEO eller granskning av sökmotoroptimering.

googlequalityguidelines

Google Quality Rater Guidelines – Officiella kvalitetsguider

Det gick länge rykten kring kvalitetsguider och under våren 2015 läckte det ut ett kvalitetsgranskningsdokument från Google. Den 19:e november 2015 släppte Google ut ett nytt kvalitetsgranskningsdokumentet som då hade uppdaterats och var 160 sidor långt.

Sedan en tid tillbaka finns det även ett officiellt dokument från Google om SEO för webbmasters om hur man bygger kvalitetssajter. Alla webbplatser har ett syfte för att sidan skapas och för att man ska kunna göra en bra granskning behöver kvalitetsgranskaren förstå syftet eftersom det finns olika krav beroende på webbplatsens syfte. Sidor som påverkar människors hälsa och ekonomi kallas YMYL (”Your Money or Your Live”) där kraven ställs högre än vid vanliga sidor.

När Google gör sina granskningar används EAT-formel. Själva dokumentet är ett rätt torrt och långt dokument som är ett stöd för kvalitetsgranskarna när de ska undersöka sajtens rykte och att det finns en klar avsändare.

Nytt kvalitetsdokument släpptes i oktober 2015

Sedan det första kvalitetsgranskningsdokumentet läckte har det hänt en hel del med algoritmen (Rankbrain) och nya filter har introducerats. Ett nytt kvalitetsdokument läckte ut i oktober 2015 som var uppdaterad. Framförallt har faktorer kring mobilitet och lokalsöket förändrats.

Googles officiella riktlinjer
http://www.google.com/webmasters/guidelines.html