Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Hur fungerar sökmotoroptimering (SEO)?

Sökmotoroptimering 2016 - om sökmotorer

Sökmotoroptimering för alla

Hur fungerar sökmotoroptimering?

Att synas på det organiska obetalda resultatet (serpen) har successivt förändrats under årens lopp. Tidigare var det relativt lätt att få en hög position på Google genom tämligen enkla metoder men idag är det betydligt mer komplicerat. Att öka din närvaro på nätet kräver ett strukturerat arbetssätt där du behöver läsvärt innehåll för användarna, relevanta länkar från sajter som har hög trovärdighet, och att du har en bra teknisk infrastruktur i botten som ger dig en snabb webbplats.

En framgångsrik sökmotorkampanj har rätt mix mellan onsite optimering, onpage optimering och offsite (länkar). Onsite optimering handlar om de element som finns på en webbplats som HTML-kod, texter, kontext och bilder. Onsite optimering handlar om enskilda sidor och hur väl de är optimerade ofta jämfört med konkurrenter. Offsite optimering syftar vanligtvis på backlinks dvs länkar från andra sajter och deras ankar texter. Länkarnas betydelse varierar och en länk från en trovärdig källa som Riksbanken, riksdagen eller ett universitet kan vara värd sin vikt i guld

Det är dessutom nödvändigt att följa rakningen på dina viktigaste sökord för att kunna ta intelligenta beslut och kontinuerligt förbättra sajten där det behövs.

Sökmotoroptimering - onsite Sökmotoroptimering och länkar Sökmotoroptmering - teknik och infrastruktur

Bild: traditionell SEO har handlat om onsite optimering, länkar och teknik där man gör taktiska avväganden.

Sökmotoroptimering har gått från att använda enkla trix till att vara kärnan i den digitala strategin

Inom sökmotoroptimering skiljer man mellan white-hat tekniker och black-hat tekniker. För att komplicera bilden finns det även gray-hat och blue-hat. I Sverige har det också funnits en diskussion kring etisk sökmotoroptimering.

Många av de svenska SEO-företagen marknadsför sig som white-hat dvs att de använder tekniker som i huvudsak är förenliga med Googles riktlinjer. De tekniker som används handlar ofta om att förbättra kvalitén på information. Black-hat tekniker är länkspam, kommentatorsspam, cloaking och keyword stuffing där du snabbt kan få resultat men lika snabbt kan bli straffad och riskerar bli avindexerad i sökmotorerna. I gränslandet finns gray-hat tekniker där det förekommer köpta länkar, hyrlänkar och andra tekniker. En VD från ett känt SEO-bolag gick så långt i sin analys att han sa att SEO- för eller senare skiter det sig. I verkligheten handlar det ofta om att göra rätt riskavvägningar.

Vad många företag missar är att sökmotoroptimering består av 2 strategiska delar. En del handlar om att synas på rätt position på olika konkurrensutsatta sökord. Man följer sina sökord och gör kontinuerliga förändringar tills man fått bra positioner. Den andra delen handlar om att synas på long-tailen dvs många sökord inom det segmentet som man vill dominera.

Ranking och SEO

Bild: Synligheten och rankingen på ett individuellt sökord. Den blå linjen visar sökordets potion och den oranga synlighetsbetyget. De rosa staplarna visar olika Google filter som Rank Brain related, https update, core quality update och  adwords placement update.

Sökord

Bild: När man jobbar med en konkurrensutsatt nisch behöver du ha superkoll på olika data för dina landningssidor. Här tar jag ut sökord och landningssidor men även statistik kring länkar till sidorna  och social media – exempelvis om landningssidan blivit delad.

Svårigheten att synas varierar på konkurrenssituationen och vilka landningssidor som du vill ranka på. Tidigare gick det att få en bra ranking genom att ha många länkar eller fylla webbsidan med nyckelord (”Keywordstuffing”) men Google har regelbundet förändrat sina algoritmer och lanserat olika filter och hamnar man i dessa så drabbas rankingen. Syftet med filtren är att de vill visa bra resultat för användarna och göra det svårare att manipulera sökresultatet. Bland de mest kända filtren är Panda, Pinguin och Hummingbird. Läs mer om filter

Artificiell intelligens och machine learning används mer och mer av sökmotorerna

Utöver att sökmotorer använder olika filter används även AI-metoder och sökmotoralgoritmer dvs matematiska formler som sökmotorerna använder för att ranka olika hemsidor i sökresultaten. Enligt Bloomberg kallas Googles algoritm RankBrain som används för sökord som de aldrig sett tidigare och är en av alla rankingfaktorer som Google använder. Av alla sökord är det 15% som de aldrig sett tidigare och som är helt nya. I Bloomberg artikeln citerar de Greg Corrado från Google som jobbar med artificiell intelligens och large scale machine learning. Skillnaden mellan artificiell intelligens och machine learning är att AI handlar om att göra maskiner intelligenta medan machine learning skapar maskiner som lär sig.

  • Lär sig genom exempel (upptäcka spam)
  • Upptäcker mönster (data cluster)
  • Ger feedback vad som är rätt och fel

 

Gamla SEO-metoder har blivit black hat

Innan Google lanserade sitt pingvin-filter som rensade bort onaturliga länkar gick det att köpa länkar från i stort sett alla större svenska SEO-bolag. En del SEO-bolag använde sig av nyckeltal som länkvelocitet. Metoden var enormt framgångsrik – ända tills Google uppdaterade sin algoritm. Självklart fastnade flera SEO-företag och snabbt fick vi lära oss hur man tog sig bort sitt straff.

Blackhat-tekniker som gjorde det möjligt att skapa några tusen länkar på kort tid eller cloaking där besökarna skickas till en annan sajt än de som visas för sökmotorerna. Med länkar går det att till viss del pusha upp ditt sökresultat i Googles sökresultat men ofta hamnar företagen förr eller senare i ett filter och risknivån medför att metoderna bör användas försiktigt. Om du vill testa kan du köpa länkar på fiverr.com för några dollar men metoden är inte speciellt framgångsrik och innebär hög risk.

Andra metoder som användes tidigare var att skapa tunna sidor och massiva gästbloggande ofta från sajter som byggdes med tanke på sökmotoroptimering.

Etisk sökmotoroptimering

För några år sedan började en del företag att marknadsföra etisk sökmotoroptimering för att marknadsföra sig från de bolagen som jobbade med taktisk optimering och ful länkar. Debatten fördes med ett fåtal insatta där de olika bolagen marknadsförde sina egna metoder.

Nya SEO-metoder

Moderna SEO-bolag jobbar mer med ett holistiskt perspektiv där de jobbar med marknadsföring på nätet där de utgår från  marknadens frågor på nätet och hur utifrån hur konkurrenter jobbar digitalt. Det börjar bli mer vanligt att man bygger innehåll kring podcasting och videor eftersom sökresultatet inte bara visar texter.

Sökmotoroptimering metoder Kvalificerade länkar genom outreach-metoder
Idag jobbar seriösa SEO-bolag inte med samma metoder som för bara några år sedan men jag har träffat kunder och konsulter som fortfarande tror att bra ranking uteslutande handlar om länkar vilket är felaktigt.  Däremot är det svårt att plocka topp positioner i sökresultatet utan kvalitativa länkar från forskningsinstitut, mediesajter och kommersiella företag inom branschen. Själv har jag åt mina kunder lyckats få länkar från både Riksdagen och tidningen Times vilket är exempel på sajter med enorm trovärdighet. Att jobba med outreach metoder skiljer sig väldigt mycket från att hyra länknätverk från något SEO-bolag.
Mer information om olika metoder att bygga länkar.
Läs mer om outreach

Sökmotoroptimering metoder Sökmotorerna ser på användarnas beteende
Sökmotorer använder machine learning och blir allt mer sofistikerade exempelvis ser de alltmer på användarnas beteende som hur länge de är inne på sajten innan de går tillbaka till Googles sökresultat. Googles algoritm vill helst se långa klick och inte korta klick vilket är den nya SEO terminologi som börjat användas. Ett ”långt klick” inträffar när en användare utför en sökning, klickar vidare på ett resultat och förblir på webbplatsen under en längre tid. Vid ett långt klick går användaren inte tillbaka till sökresultatet för att klicka på ett annat resultat eller förfina sin fråga – vilket indikerar att sökresultatet varit dåligt.

Sökmotoroptimering metoder Sökmotorer och kvalitetssäkring av webbplatser
Sökmotoroptimerare jobbar också med att kvalitetssäkra webbplatser och följer även mängder av olika mätvärlden (KPI:er) som avvikelsefrekvens (bouncerate) och från vilka sidor besökarna lämnar sajten. Andra saker som man kvalitetssäkrar är metadata, titlar mm. Läs mer om teknisk sökmotoroptimering.