Hur många raningfaktorer använder Google?
Termen ”Rankningsfaktorer” beskriver de kriterier som sökmotorer använder när de utvärderar webbsidor och rangordningen av sökresultatet. Google använder hundratals olika rankingfaktorer för att bestämma vilka sökresultat som ska visas för en viss sökning. Dessa faktorer är hemliga och förändras ofta ofta i samband med algoritmändringar, men de inkluderar saker som sökords relevans, länkpopularitet, användarens sökhistorik och användarbeteende, säkerhet och mobilvänlighet. Google strävar efter att visa de mest relevanta och användbara sökresultaten för varje sökning, och använder dessa rankingfaktorer för att bestämma vilka resultat som ska visas på vilken plats.
Under ett decennium har SEO-specialister undersökt och sökt korrelationer med olika rankingfaktorer. Men Google har skruvat på algoritmerna vilket medfört att metoderna och spelreglerna kontinuerligt förändrats och rankingstudier kritiseras ibland som pseudovetenskap eftersom sökresultatet blivit alltmer styrt av algoritmer och AI.
Viktigaste faktorerna för att placeras högt hos Google är att innehållet är bra, teknisk implementering, användarsignaler och att det finns externa kvalitetslänkar som pekar på sajten. Att förstå rankningsfaktorer är en förutsättning för effektiv sökmotoroptimering.
Viktiga rankingfaktorer
- Kvalitet i text och innehåll
- EAT dvs auktoritet för de som skrivit innehållet
- Google har bekräftat att Page Experience är en rankingfaktor
- Hur besökarna upplever sajten och att de stannar på satjen är viktigt för användar upplevelsen. Läs mer om layout och design
- Att använda rätt sökord, fraser och ämnen utifrån användarnas sökintentioner och att det finns volym i sökningarna
- Optimerade bilder dvs bilder som är tydliga vad de föreställer och stödjer innehåll
- Personalisering
- Kvalitetssajter som pekar mot sajten. Länkarna behöver vara relevanta och gärna inom samma nisch. Tidigare manipulerade en del SEO bolag länkarna genom länknätverk men den metoden är mycket riskabel och inget som vi rekommenderar.
- Att sidan är snabb att ladda
- On page optimering
- Tid som användarna besöker webbsidan innan de går tillbaka till sökresultatet
- Interna länkar
- Delningar i social media
- Sidans struktur exempelvis HTML kod och schema kodning
- Innehållets längd och djup i innehållet
- Strukturell data
- Canonical länkar
- A href lang tag (språk stöd)
- Volym i varumärkessökningar
- Att webbplatsen är byggd enligt mobile first
Kritiska faktorer
- Innehåll som matchar sökbeteenden och sökfrågor
- Att innehållet är spindlat av sökmotorerna
- Kvalitet och kvantitet av externa länkar
- Svarar på användarnas avsikter (user intent)
- Att innehållet är unikt
- Att innehållet håller hög trovärdighet och auktoritet
- Uppdaterat innehåll och nyhetsvärde
- Hög CTR (clickthrough rate)
- Hastighet en på webbservern
- Att innehållet är byggt för multidevice som mobil, iPad och desktop
- https-inställning (att sidan är krypterad)
Faktorer som ger fördel
- Permalänk vänliga URL:er
- Kontroll av parametrar
- Robot.txt filer
- Länk velocitet
- Sajtkartor
- Länka till sidor med hög trovärdighet
- Domän ålder
- Var servern är placerad
- Läsbarhet
- Att innehållet är korrekt och faktabaserat
- Semantiskt innehåll
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.