Rankingfaktorer

Rankingfaktorerna som hjälper dig nå högt på Google

Hur många rankingfaktorer använder Google?

Termen ”Rankningsfaktorer” beskriver de kriterier som sökmotorer använder när de utvärderar webbsidor och rangordningen av sökresultatet.

Under ett decennium har seo-specialister undersökt och sökt korrelationer med olika rankingfaktorer. Men Google har skruvat på algoritmerna vilket medfört att metoderna och spelreglerna kontinuerligt förändrats och rankingstudier kan ofta kritiseras eftersom sökresultatet blivit alltmer styrt av algoritmer.

Viktigaste faktorerna för att placeras högt hos Google är att innehållet är bra, teknisk implementering, användarsignaler och att det finns externa kvalitetslänkar som pekar på sajten. Att förstå rankningsfaktorer är en förutsättning för effektiv sökmotoroptimering.

Viktiga rankingfaktorer

  • Google har bekräftat att Page experience är en rankingfaktor
  • Hur besökarna upplever sajten och att de stannar på satjen är viktigt för användar upplevelsen. Läs mer om layout och design
  • Att använda rätt sökord, fraser och ämnen utifrån användarnas sökintentioner
  • Optimerade bilder dvs bilder som är tydliga vad de föreställer och stödjer innehåll
  • Personalisering
  • Kvalitetssajter som pekar mot sajten. Länkarna behöver vara relevanta och gärna inom samma nisch. Tidigare manipulerade en del SEO bolag  länkarna genom länknätverk men den metoden är mycket riskabel och inget som vi rekommenderar.
  • Tid som användarna besöker webbsidan innan de går tillbaka till sökresultatet
  • Delningar i social media
  • Sidans struktur exempelvis HTML kod och schema kodning
  • Innehållets längd och djup i innehållet
  • Strukturell data
  • Canonical länkar
  • A href lang tag (språk stöd)
  • Volym i varumärkessökningar
  • AMP-sidor (Accelerated Mobile Page)

Kritiska faktorer

  • Innehåll som matchar sökbeteenden och sökfrågor
  • Att innehållet är spindlat av sökmotorerna
  • Kvalitet och kvantitet av länkar
  • Svarar på användarnas avsikter (user intent)
  • Att innehållet är unikt
  • Att innehållet håller hög trovärdighet och auktoritet
  • Uppdaterat innehåll och nyhetsvärde
  • Hög CTR (clickthrough rate)
  • Hastighet en på webbservern
  • Att innehållet är byggt för multidevice som mobil, iPad och desktop
  • https-inställning (att sidan är krypterad)

Faktorer som ger fördel

  • Permalänk vänliga URL:er
  • Kontroll av parametrar
  • Robot.txt filer
  • Länk velocitet
  • Sajtkartor
  • Länka till sidor med hög trovärdighet
  • Domän ålder
  • Var servern är placerad
  • Läsbarhet
  • Att innehållet är korrekt och faktabaserat
  • Semantiskt innehåll
Scroll to Top