Rankbrain – om AI och Googles ranking algoritm

0

Tidiga versioner av sökalgoritmer var primitiva och enkla att manipulera och byggde på metataggar, länkar och textinnehåll. Under den perioden var SEO-byråerna och marknadsavdelningarna många gånger snabba och manipulerade HTML-koden. Rätt tidigt började olika sökmotorer att justera sina algoritmer och komplettera med olika filter som förhindrade att rankingen manipulerades

Google har i stort sett slutat att ge detaljerade råd kring hur man ska uppdatera sina webbplatser vilket en del tolkar som att de tillförlitar sig alltmer på algoritmer för att ta reda på ett område och lösa ett problem.

I oktober 2015 lanserade Google Rankbrain som är en rankingalgoritm och nyheten basunerades ut i tidningen Bloomberg.

Vad är rankbrain?

Rankbrain är en machine-learnings algoritm som använder artificiell intelligens för att lösa hur sidor rankas och förändra Googles sökresultat. Google själva har sagt att RankBrain är den tredje viktigaste faktorn i sin ranking algoritm efter innehåll och länkar.¨

Gary Illyes på Google  sa på den stora digitala marknadsföringsmässan  SMX i juni 2016 att det inte går att optimera eller göra SEO för Rankbrain. Teoretiskt finns det inte några rankingfaktorer ”scores” för Rankbrain utan algoritmen i sig själv är en rankingfaktor.

Rankbrain innebär troligtvis att CTR:en har en högre betydelse än tidigare, även om det inte är en direkt rankingfaktor och att besökarna stannar kvar på sajten. På sikt innebär Googles algoritmer att de kommer försöka behålla användarna i sitt nätverk och skrapa mer innehåll från sajter som presenteras i sökresultatet.

Algoritmer

Algoritm är ett gammalt begrepp som myntades av den persiska matematikern Muhammad ibn al Khwarizmi som levde i Irak år 780–850 och skrev de första egentliga standardverken i aritmetik och ekvationslära.

Kapplöpningen inom artificiell intelligens för att utföra uppgifter

Just nu pågår en kapplöpning mellan de stora IT-jättarna Facebook, Google, Amazon, Netflix, Baidu, Twitter, IBM och Microsoft där de investerar enorma summor inom artificiell intelligens inom video, röstsöket och traditionella söket. Utöver IT-giganterna satsar många andra bolag i Silicon Valley som Uber och Tessla enorma summor på att rekrytera de smartaste hjärnorna från universiteten och andra bolag för att skapa algoritmer.

Maskininlärningsverktyg baserade i molnet kommer medföra att AI kommer ut till en mycket bredare publik. Hittills dominerar Amazon Cloud AI med sin AWS dotterbolag. Google utmanar med TensorFlow som är en öppen källkod AI-bibliotek som kan användas för att bygga  maskin-lärande programvara. Google har även Cloud AutoML, en svit av system som syftar till att göra AI enklare att använda.

Vad är Machine learning?

Ett område som det är enorm efterfrågan på är Machine Learning som är en dataanalys metod som automatiserar analytiska modeller. Det är inget nytt begrepp men har blivit ett buzzword mycket beroende på BigData.

Algoritmer kan lära sig nya mönster i data och förutspå liknande mönster i ny data utan att ha blivit programmerade för den uppgiften. Algoritmer har dessutom den stora fördelen att de är betydligt snabbare än vanliga människor och ”jobbar” dygnet runt.

  • Algoritmer – det finns  grundläggande och avancerade för att lösa olika typer av uppgifter
  • Automatisering för att kunna utföra iterativa processer
  • Skalbarhet
  • Används vid modellering

Tidningar som Economist och New York Times skriver om kapplöpningen inom AI och hur olika plattformarna krigar mot varandra för att bli framtidens teknologi. Det som lockar med AI är att de smarta algoritmerna inte är personalintensiva utan kan jobba självständigt dygnet runt utan personal – vilket innebär att det blivit mycket buzz inom området och självklart har investerare lockats till den nya tekniken som ser kostnadsbesparingar och effektivitetsvinster.

Intresset kring AI innebär i sin tur att teknikföretagen sätts under press att agera och satsa på tekniken.

Men tekniken är inte helt enkel och det blir lätt fel. Microsoft släppte loss en AI Bot Tay som spammade hejvilt och få mängder av publicitet när den oavsiktligt började skicka Nazi hälsningar innan de ”satte koppel” på sin olydiga bot.

Den årliga konferensen som det gäller att ha koll på är bland annat NIPS (Conference on Neural Information Processing Systems) som anordnas i Kanada. Det är en AI-konferens som innehåller presentationer och granskade artiklar. Inom området AI finns det även öppen källkods alternativ som OpenAI. OpenAI vill skapa verktyg för att främja utvecklingen kring artificiell intelligens.

Vad är Rankbrain?

Googles vill precis som de andra jättarna etablera sig som en stark spelare inom AI. Inom söket är deras vision att presentera sidor som har högst relevans för användarna och då har de börjat använda AI och machine learning. Tanken med Rankbrain är att algoritmen ska tolka språket och frågorna för att få fram bättre sökresultat. Relevans är avgörande för en bra placering på sökordet. När du optimerar dina sökord blir det därför viktigare än någonsin att tänka på användaren avsikter och behov bakom sökfrågan. Det borde innebära att du inte slaviskt ska använda sökord på landningssidan utan i högre grad tänka på användaren. Google använder också machine learning tekniken med sina självgående bilar.

Mer info: StoneTemple Rankbrain a study to measure its impact

Hur fungerar Rankbrain?

För att räkna ut relevansen ser RankBrain på alla typer av kontextuella funktioner på sidorna som visas för en viss fråga. Det är viktigt att förstå att dessa funktioner är olika för varje sökord, så teoretiskt finns ingen universell lista över saker att lägga till dina sidor för att göra att RankBrain föredrar din webbplats. Givetvis bör man undersöka sidor som rankar bäst för ett sökord och försöka lista ut gemensamma egenskaper.

Innan Rankbrain har Google även gjort andra algoritm ändringar i sina filter. Bland de mest kända filtrena av dessa är Pingvinen (som slår mot onaturliga länkar) och Panda filtret som tar bort tunt innehåll.


Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.