Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Rankbrain – Googles ranking algoritm

rankbrain

I oktober 2015 lanserade Google Rankbrain som är en rankingalgoritm och nyheten basunerades ut i tidningen Bloomberg. Rankbrain är en machine-learnings algoritm som använder artificiell intelligens och förändrar Googles sökresultat. Google har sagt att RankBrain är den tredje viktigaste faktorn i sin ranking algoritm efter innehåll och länkar.¨

Gary Illyes på Google  sagt  SMX i juni 2016 att det inte går att optimera eller göra SEO för Rankbrain eftersom det inte finns några rankingfaktorer ”scores” för Rankbrain utan algoritmen i sig själv är en rankingfaktor.

Kapplöpningen inom artificiell intelligens

Just nu pågår en kapplöpning mellan de stora IT-jättarna Facebook, Google, Amazon, Netflix, Baidu, Twitter, IBM och Microsoft där de investerar enorma summor inom artificiell intelligens inom video, röstsöket och traditionella söket. Utöver IT-giganterna satsar även andra bolag i Silicon Valley som Uber och Tessla enorma summor på att rekrytera de smartaste hjärnorna från universiteten och andra bolag.

Vad är Machine learning?
Ett område som det är enorm efterfrågan på är Machine Learning som är en dataanalys metod som automatiserar analytiska modeller. Det är inget nytt begrepp men har blivit ett buzzword mycket beroende på BigData. Algoritmer kan lära sig nya mönster i data och förutspå liknande mönster i ny data utan att ha blivit programmerade för den uppgiften. Algoritmer har dessutom fördelen att de är snabbare än vanliga människor och ”jobbar” dygnet runt.

  • Algoritmer – det finns  grundläggande och avancerade
  • Automatisering och iterativa processer
  • Skalbarhet
  • Används vid modellering

Tidningar som Economist och New York Times skriver om kapplöpningen inom AI och hur olika plattformarna krigar mot varandra för att bli framtidens teknologi. Det som lockar med AI är att det inte är personalintensivt utan smarta algoritmer kan jobba självständigt dygnet runt utan personal – vilket innebär att det blivit mycket buzz inom området och investerare som lockats till tekniken. Intresset kring AI innebär i sin tur att teknikföretagen sätts under press att agera och satsa på tekniken.

Men tekniken är inte helt enkel och det blir lätt fel. Microsoft släppte loss en AI Bot Tay som spammade hejvilt och få mängder av publicitet när den oavsiktligt började skicka Nazi hälsningar innan de ”satte koppel på sin bot”.

Den årliga konferensen som gäller att ha koll på är NIPS (Conference on Neural Information Processing Systems) som anordnas i Kanada som är en konferens som innehåller presentationer och granskade artiklar. Inom området AI finns det även öppen källkods alternativ som OpenAI. OpenAI vill skapa verktyg för att främja utvecklingen kring artificiell intelligens.

Vad är Rankbrain?

Googles vill precis som de andra jättarna etablera sig som en stark spelare inom AI. Inom söket är deras vision att presentera sidor som har högst relevans för användarna och då har de börjat använda AI och machine learning. Tanken med Rankbrain är att algoritmen ska tolka språket och frågorna för att få fram bättre sökresultat. Relevans är avgörande för en bra placering på sökordet. När du optimerar dina sökord blir det därför viktigare än någonsin att tänka på användaren avsikter och behov bakom sökfrågan. Det borde innebära att du inte slaviskt ska använda sökord på landningssidan utan i högre grad tänka på användaren. Google använder också machine learning tekniken med sina självgående bilar.

Hur fungerar Rankbrain?

För att räkna ut relevansen ser RankBrain på alla typer av kontextuella funktioner på sidorna som visas för en viss fråga. Det är viktigt att förstå att dessa funktioner är olika för varje sökord, så teoretiskt finns ingen universell lista över saker att lägga till dina sidor för att göra att RankBrain föredrar din webbplats. Givetvis bör man undersöka sidor som rankar bäst för ett sökord och försöka lista ut gemensamma egenskaper.

Innan Rankbrain har Google även gjort andra algoritm ändringar i sina filter. Bland de mest kända filtrena av dessa är Pingvinen (som slår mot onaturliga länkar) och Panda filtret som tar bort tunt innehåll.

Mer info

RankBrain: A Study to Measure Its Impact

RankBrain Judgment Day: four SEO tactics you’ll need to survive