Ett fenomen inom e-handeln som drabbar nätförsäljare är då konsumenterna inte slutför sin transaktion och istället överger varor som de potentiellt skulle köpt.
Eftersom konsumenter på nätet kan enkelt byta företag efter behov är deras lojalitet till varukedjor betydligt lägre än i fysiska butiker. En studie från ReadyCloud från 2018 visar att 75,52% av alla varukorgar överges varje år. Enligt en undersökning från EssentialEcommerce har vissa webbshoppar upp till 68 % övergivna varukorgar.
Att andelen förlorade klienter kan uppstiga till två tredjedelar av målgruppen är ingenting något företag ska tolerera. Det visar tydligt hur hög alternativkostnaden kan vara för de som inte anpassa optimerar sin nätbutik.
Så här minskar du risken för att kunderna överger kundvagnen?
Som tur är det inte svårt att lösa problemet. Enkla justeringar i gränssnittet gör att konsumenterna kan komma tillbaka och fullborda transaktionen, några av dessa är;
- Större tydlighet – Genom att visa vilka produkter i vilka variationer (såsom färg eller storlek) som finns eller inte finns i lager får konsumenterna större insikt i vad de kan få utan att känna sig lurade. Ifall konsumenter får reda på att varorna saknas vid slutet av transaktionen flyttar de naturligtvis till en sida som har varan och möjligen undviker den ursprungliga kedjan på nätet i framtiden, vilket skadar företagets image.
- Ökad transparens – Dolda avgifter som fraktkostnader är något som vissa företag döljer till slutet av transaktionen vilket konsumenter ogillar då det sviker deras förtroende samtidigt som de överger varukorgen. Detta skulle kunna förhindras till en viss grad bara genom att visa vilka kostnader som kunden får stå för och vilka som är gratis.
- Enkelhet – simple is more – Det ska vara lätt att navigera på sidan, varorna måste kunna hittas snabbt och utan krångel, information ska vara tydlig och lättläst, tekniska problem måste hållas till ett minimum och specialerbjudande som rabatt eller kuponger måste fungera.
- Initiativ från företaget – Ibland kan påminnelser om erbjudande angående vissa varor vara övertygande incitament för konsumenterna att köpa dem. Genom att inta en mer serviceorienterad mentalitet är det lättare att attrahera såväl som behålla kunder till skillnad från en strikt säljande image.
- Fortsatt kommunikation – Vissa konsumenter som överger sina varukorgar hade inte tänkt att köpa direkt utan möjligtvis vänta en längre tid först, genom att påminna dessa kunder kan du öka konverteringsgraden förutsatt att du inte skickar meddelandena i samma mängd som spam.
- Ge tid till konsumenterna – Ifall varukorgen saknar varorna har webbmanagern inte åtgärdat problemet med den övergivna varukorgen. Vissa konsumenter behöver mer betänketid. Återvändande kunder vill kanske slutföra transaktionen och därför behöver övergivna varukorgar ide flesta fall ha samma status som när de övergavs.
Verktyg för att motverka övergivna varukorgar
- Cloud.IQ
- Salecycle
- Optilead
- Fresh relevance
- Pure 360
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.