Övergivna varukorgar

Övergivna varukorgar är ett gigantiskt problem för e-handlare

Ett fenomen inom e-handeln som drabbar nätförsäljare är då konsumenterna inte slutför sin transaktion och istället överger varor som de potentiellt skulle köpt. Eftersom konsumenter på nätet kan enkelt byta företag efter behov är deras lojalitet till varukedjor betydligt lägre än i fysiska butiker.

Enligt en undersökning från EssentialEcommerce har det vissa fall förekommit upp till 68 % (referens här). Att andelen förlorade klienter kan uppstiga till två tredjedelar av målgruppen är ingenting något företag kan tolerera, och det visar tydligt hur hög alternativ kostnaden kan vara för de som inte anpassa optimerar sin nätbutik.

Hur minskar man risken för att kunderna överger kundvagnen?

Som tur är detta inte nödvändigtvis svår, lätta justeringar gör att konsumenterna kan komma tillbaka och fullborda transaktionen, några av dessa är;

    • Större tydlighet – Genom att visa vilka produkter i vilka variationer (såsom färg eller storlek) som finns eller inte finns i lager får konsumenterna större insikt i vad de kan få utan att känna sig lurade. Ifall konsumenter får reda på att varorna saknas vid slutet av transaktionen flyttar de naturligtvis till en sida som har varan och möjligen undviker den ursprungliga kedjan på nätet i framtiden, vilket skadar företagets image.
    • Ökad transparens – Dolda avgifter som fraktkostnader är något som vissa företag döljer till slutet av transaktionen vilket konsumenter ogillar då det sviker deras förtroende samtidigt som de överger varukorgen. Detta skulle kunna förhindras till en viss grad bara genom att visa vilka kostnader som kunden får stå för och vilka som är gratis.
    • Enkelhet – simple is more – Det ska vara lätt att navigera på sidan, varorna måste kunna hittas snabbt och utan krångel, information ska vara tydlig och lättläst, tekniska problem måste hållas till ett minimum och specialerbjudande som rabatt eller kuponger måste fungera.
    • Initiativ från företaget – Ibland kan påminnelser om erbjudande angående vissa varor vara övertygande incitament för konsumenterna att köpa dem. Genom att inta en mer serviceorienterad mentalitet är det lättare att attrahera såväl som behålla kunder till skillnad från en strikt säljande image.
    • Fortsatt kommunikation – Vissa konsumenter som överger sina varukorgar hade inte tänkt att köpa direkt utan möjligtvis vänta en längre tid först, genom att påminna dessa kunder kan du öka konverteringsgraden förutsatt att du inte skickar meddelandena i samma mängd som spam.
    • Ge tid till konsumenterna – Som ovanstående punkter nämner vill vissa konsumenter ha mer betänketid, så att återvändande kunder slutför transaktionen så måste övergivna varukorgar ha samma status som när de övergavs, ifall korgen saknar varorna konsumenten ursprungligen hade i sin varukorg har man inte åtgärdat problemet med den övergivna varukorgen.