Onsite SEO optimering av sidor

Onpage optimering och utvecklare

Vad är onsite optimering av en webbplats?

Onsite optimeringen ser på webbplatsen som helhet och att stödja hela webbplatsen med internlänkning, prestanda, storlek på landningssidor och hastighet. Inte sällan handlar det om att se på processerna när man skapar information och hur ompekningar går till eller hur man optimerar bilder.

Traditionell onsite optimering är i grunden ett system konstruktioner, regler och taktik som du kan använda för att ändra din webbplats och göra den mer synlig för sökmotorer. Webbredaktörer skriver det viktigaste först och ser till att använda nyckelordet tidigt i texten och i olika format. En del av de här faktorerna är hygienfaktorer som går att göra mekaniskt – men det går också att följa upp att du följer de olika riktlinjerna med verktyg som Yost-pluginet i WordPress.

Se till att kvalitetsgranska din egna webbplats

Allting handlar som tur inte om Googles kvalitetsgranskningar utan minst lika viktig är dina egna kvalitetsrevisioner av din webbplats. För din egna sajt bör du göra en kvalitetsgranskning och jobba med att ta bort och minimera de värsta problemen. Vi använder olika SEO-verktyg för att hitta problem på sajten.

Mobiltitet och SEO optimering

Mobilitet har stor betydelse enligt Mobilegeddon Ranking Study från Stone Temple. Google har också bekräftat att hur väl en webbplats är mobilanpassad desto bättre är det för rankingen.

  • Mobilvänlighet och läsbarhet i mobilen samt viewport konfigurerat
  • Hastighet mobil (genomsnitt 1.10 sekunder för sidor som rankar i topp)

Hastigheten har stor betydelse för användarvänligheten

  • Storlek på sidan och laddningstid/fil storlek
  • Hastighet desktop (genomsnitt 1.16 sekunder för sidor som rankar i topp)

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.