May 2020 Core Update: Är ditt företag påverkat?

0

Google har gjort en ny och mycket stor uppdatering av sin algoritm vilket påverkat sökresultatet och många företag. Det fanns obekräftade uppdateringar också i lokal sökningarna.

Den officiella förklaringen är att de vill förbättra sökresultatet. Anledningen till uppdateringen tros vara att corona-krisen vilket har medfört nya sökbeteenden och att de vill få utrymme för mer lokal corona-information. I många branscher ser det ut som om Google dansar med de olika resultaten.

Hur har sökresultatet förändrats?

Googles sökresultat förändras och utvecklas hela tiden och innehåller allt fler komponenter och utöver länkar kan du numera se ett tio-tal olika komponenter som videos, frågor och bilder.

Efter den här uppdateringen har toppartiklar fått mer visningar medan shopping sidor och även Google Ads annonser minskat något i omfattning på sökresultatet. Google Shopping gick från en betald modell till en gratis modell men det har ungefär samtidigt lanserats att Shopping kommer få förändrat utseende.

För att prata SEO-nörd språk: Google visar fler lokala nyheter i den delen som kallas karusellen och om nyheten är covid-19 relaterade, behöver nyheten vara amp-kompatibel. Andra komponenter i sökresultatet som fått mer plats är sk featured snippets och knowledge panels som gör att resultatet blir mer läsvärt och inte bara är en inbördes ranking av olika webbsidor.

Är uppdateringen klar?

Danny Sullivan på Google bekräftade den 4:e maj att företaget hade börjat med uppdateringen enligt Search Engine Journal. Vanligtvis rullar Google ut sådana här uppdateringar för varje land och kan ta flera dagar innan de är klara – men det ser ut som den kommit till Sverige där vi sett att sökresultatet förändrats för många webbplatser.

Google förändring inom nyhetsområdet i may enligt Semrush Sensor.
Algaroos verktyg för att se förändringar i sökresultatet. Eftersom sökresultaten är mer volatila just nu behöver man göra flera olika mätningar av en webbplats för att se vad som händer.

Vilka sektorer har påverkats negativt av uppdateringen?

  • Nyheter – en långvarig trend är att flera av de stora svenska nyhetstidningarna har tappat synlighet och med den här algoritmändringen ser vi ett fortsatt dropp på många större svenska tidningar i den här uppdateringen. SvD -6%, Expressen -4.2%.
  • Hälso och sjukvårds sektorn (flera bloggar som straffades vid medic-uppdateringen har rankats ner) även Folkhälsomyndigheten har tappet -3%, kry.se -1.4% och Läkemedelsverket -0.6%.
  • Försäkringsbranschen. I USA har det varit stora tapp hos företag som är specialiserade på bilförsäkringar medan jämförelsesajter inom samma nisch fått ökad exponering.
  • Telecom – Det här är en hårdnande konkurrens. Telenor har tappat 3.9 men har gått väldigt bra från april 2018 tills januari 2020 troligtvis pga svag konkurrens. Telia var länge rätt passiva men ökade vid årsskiftet och har vunnit 1.3% under senaste veckan.
  • Sport – Unibet tappade mycket kraftigt sin synlighet vid årsskiftet. Vid den här uppdateringen är det en blygsam nedgång.

Finns det några sektorer som vunnit på uppdateringen?

Det verkar som Google vill premiera branscher som befinner sig svårigheter som resebranschen. Men även sektorer inom vetenskap och aktiviteter som många gör från hemmen har förbättrats på sökresultaten.

  • Fastighetsbranschen – Hittahem.se har ökat 66%, och Alvsbyhus.se har ökat sin synlighet med 48% enligt Searchmetrics. Fastighetsbyrån har ökat 5.3%, Bolia.com har ökat 4.9% och Hemnet.se har ökat 2.9% i sin synlighet enligt Semrush.
  • Referens – I Sverige har synonymer.se ökat med 6.4%. Synonymer.se är en sajt som är byggd som en seo-magnet som syns på 185 000 sökord. Wikipedia har ökat 4% och syns på 3.7 miljoner sökord enligt Semrush.
  • Vetenskap – Karolinska Institutet har ökat 9.7% och KTH har ökat 7%.
  • Böcker – Stockholms Stadsbibliotek har ökat +5,6%, Amazon +4,6, Akademibokhandeln +2.5% medan Adlibris.com har minskat 7.5%
  • Finans (flera ekonomibloggar har fått ökad synlighet) och DI.se har ökat 15% och realtid.se med 5.5%.
  • Hobby och shopping: De stora webbshopparna har utvecklat sina onlinestrategier när butikerna går sämre. ClasOhlsson har ökat 12% i organisk trafik, Bygghemma +7.2% och IKEA 2.7%.
  • Resor: SJ har ökat 4.2% medan SAS har minskat 1.5% på svenska Google.

Strukturen på webbsajten kan påverka din rankingen

I Podcasten ”The In Search SEO” diskuterar de om May Core Update och har teorin att sajter som förlorat är där de lägger information ”over the fold” vilket ofta görs i affiliate sajter.

De menade också att sajter som visar innehåll direkt högt upp på sidan har vunnit på uppdateringen. Som exempel tar de upp nyhetssajten Forbes.com. Andra stora vinnare vid den här uppdatering är Parents.com och tidningar som WashingtonPost och Wall Street Journal.

Vad kan du göra om du drabbats?

Ta reda på om problemet är över hela din sajt och i vilket utsträckning. Googles generella råd brukar handla om att se över så man följer deras riktlinjer kring kvalitet som EAT och att sajten inte har några kvalitetsproblem.

There’s nothing in a core update that targets specific page ..These changes may cause some pages that were previously undet-rewarded to do better

Läs mer på: Webmasters.googleblog.com

Kom gärna tillbaka till den här sidan som vi kontinuerligt uppdaterar eller kontakta oss om du vill veta mer.

Share.

Redaktör

Gunilla har bakgrund som dataanalytiker och SEO specialist och jobbar som GHL i sin roll som growth hacker på Expandtalk.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap