Nu har Google släppt en ny uppdatering av sin algoritm som kallas för May 2022 core update. Flera gånger per år gör Google förändringar i sina övergripande rankningsprocesser, vilka kallas för core updates eller kärnuppdateringar. Kärnuppdateringar är utformade för att öka den totala relevansen av sökresultat och göra dem mer användbara.
Denna uppdatering släpptes 25 maj och det tar cirka 1–2 veckor innan de har rullat ut den helt. Det innebär ett förändrat sökresultat, och man får speciellt räkna med stora positionsförändringar för många webbplatser i och med den här uppdateringen. Exempelvis har Expandtalks sajt förbättrat sin synlighet med 58 procent den första dagen, för att därefter hoppa ner. Vi har också sett stor volatilitet på flera av våra kunders hemsidor.
Några observerade trender med May 2022 core update
- Förändrade snippets
- Specialister istället för generalister
- Videosnippets och TikTok har ökat i betydelse
- Bättre matchning kring sökintentioner
Hur ser sökresultatet ut i USA?
USA brukar tillhöra de länder där utrullningarna av algoritmerna sker först. I USA har de största förändringarna och volatiliteten i sökresultatet under de senaste 30 dagarna varit större inom vissa segment (såsom nyheter, sport, spel, hem och trädgård). Vinnarna hittas i kategorier som jobb & utbildning samt spel, medan förlorarna ofta återfinns inom exempelvis sport och finans. Intressant är att både vinnare och förlorare påträffas inom kategorierna nyheter, datorer och bilar & fordon.
Hur ser det ut i Sverige och i sökresultatet på Google?
Variationerna har varit stora de senaste dagarna och Google själva har tagit förstaplatsen på sökord som översätt och inom kategorin maps (+9 %), men minskat i synlighet inom kategorin resor (-5%). Bland företag i Sverige som tagit positioner i samband med May 2022 core update hittar man:
- Wikipedia.org (har ökat kraftigt – 13 % – i Sverige och UK). Eftersom Wikipedia är en så stor sajt blir ökningen väldigt stor i absoluta tal.
- Instagram.com +7 % i Sverige
- Expressen.se +12 %
- DN.se +11 %
- HIF.se +48 %
- Kalmarff.se +17 %
- Elgiganten.se +9 %
- IKEA.com +5 %
- Funktionstjanster.se +75 %
- Telge.se +25 %
- SVT.se +5 %
- Spotify.com +5 %
- Kivra.se 2 %
- Kelkoo.se 5 %
- Eniro.se +5 %
- ICA.se +3 %
- Amazon.com +3 %
Bland företag i Sverige som förlorat positioner vid uppdateringen finns:
- Lansstyrelsen.se -10 %
- Maklarstatistik.se varierar kraftigt
- Engstromsbil.se -27 %
- Danielwellington.com -9 %
- Axelsonsspa.se -46 %
- Adlibris.se -4 %
- Hitta.se -3 %
- Bygghemma.se -2.9 %
Nu är det läge att kontrollera om uppdateringen har påverkat din webbplats!
Fördjupad information om May 2022 core update
Här kan du läsa mer om uppdateringen:
developers.google.com/search/blog/2022/05/may-2022-core-update?hl=en
www.sistrix.com/blog/google-core-update-may-2022/
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.