Hem » SEO » Förändringar på Google med May 2022 core update

Förändringar på Google med May 2022 core update

Bild på kuber med glada och ledsna miner som symboliserar ranking

Nu har Google släppt en ny uppdatering av sin algoritm som kallas för May 2002 core update. Flera gånger per år gör Google förändringar på sina övergripande rankningsprocesser, vilka kallas för core updates eller kärnuppdateringar. Kärnuppdateringar är utformade för att öka den totala relevansen av sökresultat och gör dem mer användbara.

Den 25:e maj släpptes denna uppdatering och det tar cirka 1-2 veckor innan de har rullat ut den helt. Det innebär att sökresultatet har förändras och man får räkna med stora positionsförändringar för många webbplatser när den här uppdateringen kom. Exempelvis har  Expandtalks sajt förbättrat sin synlighet med 58% i synlighet den första dagen och därefter hoppat ner men vi har också sett stor volatilitet på flera av våra kunder.

Några trender som observerats

  • Snippets har förändrats
  • Specialister istället för generalister
  • Video snippets och TikTok har ökat i betydelse
  • Bättre matchning kring sökintentioner

Hur ser sökresultatet ut i USA?

USA brukar tillhöra de länder där utrullningarna av algoritmerna sker först. I USA har de största förändringar och volatiliteten i sökresultatet under de senaste 30 dagarna varit större i vissa kategorier som nyheter, sport, spel, hem och trädgård. Vinnarna har varit inom kategorier som bilar & fordon, jobb & utbildning, nyheter, datorer och spel. Förlorarna finns ofta inom samma katagorier som nyheter, datorer, bilar, internet, sport och finans.

Hur ser det ut i Sverige och sökresultatet på Google?

Variationer har varit stora senaste dagarna och Google själva har tagit första positionen på sökord som översätt och maps kategorin (+9%) men minskat i synlighet inom under kategorin resor (-5%). Bland företag i Sverige som tagit positioner vid den här uppdateringen hittar man:

  • Wikipedia.org (har ökat kraftigt 13% i Sverige och UK). Eftersom Wikipedia är en så stor sajt så blir ökningen väldigt stor i absoluta tal.
  • Instagram.com har ökat 7% i Sverige
  • Expressen.se har ökat 12%
  • DN.se har ökat 11%
  • HIF.se +48%
  • Kalmarff.se +17%
  • Elgiganten.se +9%
  • IKEA.com +5%
  • Funktionstjanster.se 75%
  • Telge.se +25%
  • SVT.se +5%
  • Spotify.com +5%
  • Kivra.se 2%
  • Kelkoo.se 5%
  • Eniro.se +5%
  • ICA.se +3%
  • Amazon.com +3%

Bland företag i Sverige som förlorat positioner vid den här uppdateringen finns:

  • Lansstyrelsen.se -10%
  • Maklarstatistik.se varierar kraftigt
  • Engstromsbil.se -27%
  • Danielwellington.com -9%
  • Axelsonsspa.se -46%
  • Adlibris.se -4%
  • Hitta.se -3%
  • Bygghemma.se -2.9%

Nu är det läge att kontrollera om din webbplats har påverkats!

Fördjupad information

Läs mer om May 2022 core update:
developers.google.com/search/blog/2022/05/may-2022-core-update?hl=en
www.sistrix.com/blog/google-core-update-may-2022/

Scroll to Top