Marknadsföring under coronakrisen

Marknadsföring corona

Analys: Viktigt att veta för marknadsförare under coronakrisen

Företag tvingas anpassa sig efter de nya förutsättningarna och uppdatera både budskap och kommunikation. Här är några insikter hur du kan göra för att nå ut med din digitala marknadsföring och stärka företagets erbjudande.

Digitalisera dina affärsmodeller och bygg upp din kapacitet kring digital marknadsföring

Inom företagen har det blivit vanligt med distansjobb. Entreprenörer behöver därför se över sina affärsmodeller och se till att deras varumärken inte förstörs.

Genom att satsa på digitala kanaler som SEO och Google Ads kan du dessutom nå målgrupper med nya budskap som fungerar bättre när allt fler jobbar hemifrån. Den här perioden är det möjligt att sätta företaget i centrum och bli den ledande rösten i er bransch.

Marknadsföring och förändrade konsumentbeteenden

Under coronakrisen är det viktigt att se till att du inte förlorar dina kunder, utan sätter dig i en starkare position på marknaden. Självklart satsar många på budskap kring säkerhet och distansköp, och många entreprenörer satsar på nya affärsmodeller kopplade till e-handel.

I samband med coronakrisen har också många målgrupper förändrats eftersom människor har förändrat sina beteenden och spenderar mer tid hemma. Många vill skaffa villa eller hund och många har blivit mer aktiva och satsar på att ha det lyxigt i sin hemmiljö. Samtidigt finns det konsumentgrupper som tvärtom blivit mer passiva. Genom att analysera sökord kan du få mer insikter kring förändrade konsumentbeteenden inom din verksamhet.

Strukturomvandlingen i spåren av coronaviruset

Coronakrisen slår brutalt mot länder, branscher, företag och människor. Vi kommer samtidigt se att det finns företag som förlorar och kämpar för att överleva, medan andra vinner på samhällsomvandlingen. Krisen har påskyndat företagens utveckling med automatisering och digitalisering.

Från ett makroperspektiv har företag svårt at nå ut med traditionell försäljning, och redan före krisen var vi på väg in i en lågkonjunktur. Nu tvingas företag ställa om digitalt och satsa ännu mer på sin digitala marknadsföring och hållbarhet. Samhällsutvecklingen går mot digitala trender och en högre grad av e-handel och förändringar i branscher som exempelvis digital vård.

Marknadsföring under coronakrisen

Du bör undvika marknadsföring mot begrepp som corona

Google visar inte corona-relaterade sökord och det går inte att annonsera mot dessa begrepp eftersom du konkurrerar mot WHO, Folkhälsoinstitutet och större tidningar. Om du gör en sökning på coronavirus ser du att Google använder en mängd olika snippets som populära artiklar, kartor, PAA (people also ask), videor och lokalanpassad data för Sverige. Sökresultatet ger en ledtråd hur du behöver tänka med din webbplats. Du kan få trafik och stärka ditt varumärke genom att anpassa innehållet så det kan dyka upp som snippet.

Det finns nya sökord och produktkategorier som peakar

Företag måste följa hur kundernas beteende förändras och anpassa sitt sortiment efter vad kunderna efterfrågar.

Det finns mängder av sökord som peakat under coronakrisen inom e-handel – exempelvis inom nischer som jakt & överlevnad och prylar som motverkar tristess i hemmen såsom träningsredskap, brödmaskiner, soppor, engångshandskar. En bra studie kom från Stackline med ett 100-tal kategorier som går bra.

Ser man på marknadsföring i form av betald annonsering så har vissa branscher ökat:

  • Möbler
  • Onlinemedia
  • Hemtjänster 
  • Vissa legala tjänster

Samtidigt finns det industrier som kommer få det svårare (som restauranger, pubar, resebranschen), men på sikt kommer människor vilja ha kontakt med varandra igen.

Nya distributionsmetoder och strategier

Kombinationen mellan fysisk och digital butik fortsätter. Men att jobba hemifrån innebär en stor förändring då fler jobbar på distans med förändrat konsumentbeteende. Vi kommer också se fler pop-up-butiker eftersom få kommer vilja ha långtidsavtal.

Take away är en distributionsform som många konsumenter har börjat efterfråga och sökningarna har ökat 122 procent, med 1.2 miljoner sökningar, globalt den senaste månaden. Så om du marknadsför mot Sverige bör du begränsa målgruppen geografiskt så du inte bränner onödigt med pengar.

Begreppet hemleverans har ökat med 400 procent och har 1000 sökningar per månad. ”IKEA hemleverans” har ökat 81 procent, men det är en del eftersläpningar eftersom sökvolymerna är relativt nya.

Det finns 579 relaterade sökord inom ”Take Away” som Take away food, Take away box. Andra relaterade sökord är hemleverans, take out food med mera.

Vad bör du göra som har e-handel?

Detaljhandeln behöver förändra sin marknadsföring och verksamhet i stort. E-handeln har fått ett stort uppsving och de stora kedjorna utvecklar sina digitala strategier. Du bör kontrollera vilka kategorier som går bra och strukturera om din webbplats så du får en struktur som fungerar under coronakrisen, och kanske erbjuda nya produkter.

Har du en e-handel bör du bygga landnigssidor mot sökorden så att din annonsering blir billigare, eftersom du dels kan ta plats på det organiska söket dels får högre kvalitetsresultat (det vill säga rabatt från Google).

Företag som ökat sin sökvolym under coronakrisen

Det går också att se företag som fått betydligt fler sökningar på sitt varumärke på Google senaste månaden, ofta inom läkemedelsbranschen, exempelvis:

  • Intervacc som säljer djurvaccin +309 %
  • Ampio Pharmaceuticals +340 %
  • FX International +387 %
  • Mertiva +200 %.
  • Grossister som Costco +83 % och Kroger +87 %
  • Den digitala ekonomin kommer gå bättre och många företag som säljer distanslösningar har ökat, såsom Office 365 +125 % (ägs av Microsoft) och Slack +83 %

 

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.