Google Ads (Adwords)InspirationInternet strategiMarknadsföring

Marknadsföring under coronakrisen

Marknadsföring corona

Analys: Viktigt att veta för marknadsförare under coronakrisen

Företag tvingas anpassa sig efter de nya förutsättningarna och anpassa både budskap och kommunikation. Här är några insikter hur du kan göra för att nå ut med din digitala marknadsföring och stärka företagets erbjudande.

Digitalisera dina affärsmodeller

I företagen har det blivit vanligt  med distansjobb och entreprenörer behöver se över sina affärsmodeller och se till att deras varumärken inte förstörs.

Genom att satsa på digitala kanaler som SEO och Google Ads kan du dessutom nå målgrupper med nya budskap som fungerar bättre när allt flera jobbar hemifrån. Den här perioden är det möjligt att sätta företaget i centrum och bli den ledande rösten i din nisch.

Förändrade konsumentbeteenden

Under coronakrisen är det viktigt att se till att du inte förlorar dina kunder utan sätter dig i en starkare position på marknaden. Självklart satsar många på budskap kring säkerhet och distansköp och  många entreprenörer satsar på nya affärsmodeller kopplade till e-handel.

I samband med coronakrisen har också många målgrupper förändrats eftersom människor har förändrat sina beteenden och man spenderar mer tid hemma. Många vill skaffa villa eller hund och många har blivit mer aktiva och satsar på att ha det lyxigt i sin hemmiljö. Samtidigt finns det konsumentgrupper som blivit mer passiva och väljer att inte vara aktiva.
Genom att analysera sökord kan du få mer insikter kring förändrade konsumentbeteenden inom din verksamhet.

Strukturomvandlingen i spåren av coronaviruset

Coronakrisen slår brutalt mot länder, branscher, företag och människor. Vi kommer samtidigt se att det finns företag som förlorar och kämpar för att överleva, samtidigt finns det de som vinner på samhällsomvandlingen.
Krisen har påskyndat företagens utveckling med automatisering och digitalisering.

Från ett makroperspektiv har företag svårt at nå ut med traditionell försäljning och redan innan krisen var vi in i en lågkonjunktur. Nu tvingas företag ställa om digitalt och satsa ännu mer på sin digitala marknadsföring och hållbarhet. Samhällsutvecklingen går mot mot digitala trender och det är en utveckling och transformering som går mot en högre grad av e-handel och förändringar i branscher som exempelvis digital vård.

Marknadsföring under coronakrisen

Du bör undvika att marknadsföra dig mot begrepp som corona

Google visar inte corona-relaterade sökord och det går inte att annonsera mot dessa begrepp eftersom du konkurrerar mot WHO, Folkhälsoinstitutet och större tidningar. Om du gör en sökning på coronavirus så ser du att Google använder en mängd olika snippets som populära artiklar, kartor, PAA (people also ask), videos och lokalanpassad data för Sverige. Sökresultatet ger en ledtråd hur du behöver tänka med din webbplats och hur du kan få trafik och stärka ditt varumärke genom att anpassa innehållet så de kan dyka upp som snippet

Det finns nya sökord och produktkategorier som peakar

Företag måste följa hur kundernas beteende förändras och anpassa sitt sortiment efter vad kunderna efterfrågar.

Det finns mängder av sökord som peakat under coronakrisen inom e-handel – exempelvis inom nischer som jakt&överlevnad och prylar som motverkar tristess i hemmen exempelvis träningsredskap, brödmaskiner, soppor, engångshandskar. En bra studie kom från Stackline med ett 100-tal kategorier som går bra.

Ser man på betald annonsering så har vissa branscher ökat:

  • Möbler
  • Online media
  • Hemtjänster 
  • Vissa legala tjänster

Samtidigt finns det industrier som kommer fått det svårare som restauranger, pubar, resebranschen men på sikt kommer människor vilja ha kontakt med varandra igen.

Nya distributionsmetoder och strategier

Kombinationen mellan fysisk och digital butik fortsätter. Men att jobba hemmifrån innebär en stor förändring då fler jobbar på distans med förändrat konsumentbeteende. Vi kommer också se fler pop-up butiker för få kommer vilja ha långtidsavtal.

Take away är en distributionsform som många konsumenter har börjat efterfråga och sökningarna har ökat 122% med 1.2 miljoner sökningar globalt den senaste månaden. Så om du kör mot Sverige bör du begränsa målgruppen geografiskt så du inte bränner onödigt med pengar

Begreppet hemleverans har ökat med 400% och har 1000 sökningar per månad. ”IKEA hemleverans” har ökat 81% men det är en del eftersläpningar eftersom sökvolymerna är relativt nya.

Det finns 579 relaterade sökord inom ”Take Away” som Take away food, Take away box. Andra relaterade sökord är hemleverans, take out food mm.

Vad bör du göra som har e-handel?

Detaljhandeln behöver förändra sin verksamhet. E-handeln har fått ett stort uppsving och de stora kedjorna utvecklar sina digitala strategier. Du bör kontrollera vilka kategorier som går bra och strukturera om din webbplats så du får en struktur som fungerar under coronakrisen och kanske erbjuda nya produkter.

Har du en e-handel bör du bygga landnigssidor mot sökorden så blir din annonsering billigare eftersom du dels kan ta plats på det organiska söket men också får högre kvalitetsresultat dvs rabatt från Google.

Du kan också använda negativa sökord inom takeaway som thai, sushi mfl om du inte använder dessa begrepp i din affär.

Företag som ökat sin sökvolym under coronakrisen

Det går också att se företag som fått betydligt fler sökningar på sitt varumärke på Google senaste månaden, ofta inom läkemedelsbranschen
exempelvis

  • Intervacc som säljer djurvaccin+309%
  • Ampio Pharmaceuticals 340%
  • FX International +387%
  • Mertiva +200%.
  • Den digitala ekonomin kommer gå bättre och många företag som säljer distanslösningar har ökat som Office 365 +125% (ägs av Microsoft) och Slack +83%
  • Grossister som Costco 83% och Kroger +87%

 

daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

Comments are closed.