Marknadsföring under coronakrisen

0

Hur kan jag marknadsföra mitt företag under coronakrisen?

Coronakrisen slår brutalt mot länder och företag. Många företag har svårt att komma ut med sin försäljning och marknadsföring under coronakrisen och ekonomin har försämrats när vi går mot en lågkonjunktur.

Samtidigt måste företag anpassa sig efter pandemins nya förutsättningar och anpassa budskap och kommunikation. Här är några insikter hur du kan göra för att nå ut med din digitala marknadsföring och företag som lyckats stärka sitt erbjudande.

Det är svårt att marknadsföra sig mot begrepp som corona

Google visar inte corona-relaterade sökord och det går inte att annonsera mot dessa begrepp eftersom du konkurrerar mot WHO, Folkhälsoinstitutet och större tidningar. Det är vettigt att Google har begränsat vad som syns när människor söker på corona virus och att bara det mest relevanta dyker upp.

Däremot om du gör en sökning på coronavirus så ser du att Google använder en mängd olika snippets som populära artiklar, kartor, PAA (people also ask), videos och lokalanpassad data för Sverige. Sökresultatet ger en ledtråd hur du behöver tänka med din webbplats och hur du kan få trafik och stärka ditt varumärke genom att anpassa innehållet så de kan dyka upp som snippet.

Sökord och kategorier som peakar

Det finns mängder av sökord som peakat under coronakrisen inom e-handel – exempelvis inom nischer som jakt&överlevnad och prylar som motverkar tristess i hemmen exempelvis träningsredskap, brödmaskiner, soppor, engångshandskar. En bra studie i veckan kom från Stackline med ett 100-tal kategorier som går bra.

Samtidigt finns det industrier som kommer få svårare med restauranger som restauranger och resebranschen men på sikt kommer människor vilja ha kontakt med varandra igen.

Nya distributionsmetoder och strategier

Take away är en distributionsform som många konsumenter har börjat efterfråga och sökningarna har ökat 122% med 1.2 miljoner sökningar globalt den senaste månaden. Så om du kör mot Sverige bör du begränsa målgruppen geografiskt så du inte bränner onödigt med pengar

Begreppet hemleverans har ökat med 400% och har 1000 sökningar per månad. ”IKEA hemleverans” har ökat 81% men det är en del eftersläpningar eftersom sökvolymerna är relativt nya.

Det finns 579 relaterade sökord inom ”Take Away” som Take away food, Take away box. Andra relaterade sökord är hemleverans, take out food mm.

Vad bör du göra som har e-handel?

Du bör kontrollera vilka kategorier som går bra och strukturera om din webbplats så du får en struktur som fungerar under coronakrisen och kanske erbjuda nya produkter.

Har du en e-handel bör du bygga landnigssidor mot sökorden så blir din annonsering billigare eftersom du dels kan ta plats på det organiska söket men också får högre kvalitetsresultat dvs rabatt från Google.

Du kan också använda negativa sökord inom takeaway som thai, sushi mfl om du inte använder dessa begrepp i din affär.

Företag som ökat sin sökvolym under coronakrisen

Det går också att se företag som fått betydligt fler sökningar på sitt varumärke på Google senaste månaden, ofta inom läkemedelsbranschen
exempelvis

  • Intervacc som säljer djurvaccin+309%
  • Ampio Pharmaceuticals 340%
  • FX International +387%
  • Mertiva +200%.
  • Den digitala ekonomin kommer gå bättre och många företag som säljer distanslösningar har ökat som Office 365 +125% (ägs av Microsoft) och Slack +83%
  • Grossister som Costco 83% och Kroger +87%

PS Bilden till den här artikeln med en leende kvinna är egentligen helt fel och okänslig när människor dör och vi är mitt i en svår kris. Jag ber om ursäkt om någon tycker bilden är okänslig – men jag vill visa att det finns små hopp i allt mörker och att vi måste kämpa vidare, skifta fokus och förändra våra prioriteringar.

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap