Marketing automation

Vad är marketing automation?

Marketing automation är programvara och tekniker som är designade för marknadsavdelningar och företag att mer effektivt marknadsföra olika kanaler som web, epost, social media och enkelt utföra repetitiva uppgifter.

Marketing automation används både inom B2B och B2C marknadsföring. Tekniken skiljer sig från andra teknologier som CRM och man jobbar mer mer kundresor och hur kunder beter sig.

Exempel på programvara för MA är Hubspot, Salesforce Marketing Cloud, Marketo, Eloqua och Pardot.

Salesforce Marketing Cloud

SalesForce är ett av de mest välkända och komplexa CRM-systemen för kundhantering. Det finns också SalesForce Marketing Cloud (SFMC) som är deras marketing automation verktyg som innehåller flera olika delar: Email studio Mobile studio Social studio Advertising studio Web Studio Interaction Studio Analytics Builder Journey Builder Content Builder Audience Builder Einstein AppExchange

Marketo – marketing automation

Det finns ett antal Marketo komponenter i Adobe Launch. Marketo är Adobes marketing automation verktyg som är både användbara för B2B företag och B2C företag. För B2B företag innebär det tjänster som lead nurturing, leads scoring och lead management. För B2C företag inkluderar marketing automation cross-selling, merförsäljning program för kundlojalitet, ROI analys för marknadsföring. Bounteous … Läs mer

Bizible från Marketo

Bizible är den branschledande B2B-attributionslösningen som ger dig insyn i dina data, så att du kan fatta smarta beslut som driver tillväxt. Marketo är ett marketing automation system.

Scroll to Top