Vad är kundresan?
Kundresan omfattar alla touchpoints och erfarenheter en kund har när hen interagerar med ditt företag eller varumärke. Det omfattar allting och hela upplevelsen som kund.
Vikten av kundresan för att förstå intent
För att sälja produkter och tjänster måste du förstå dina kunder och hur de tänker. Du måste beskriva processen, eller köparens resa, från de att de börjar undersöka en produkt. Och när dina kunder är på nätet måste du veta vilka sökord köparen använder under denna process vilket beskrivs som sök intent.
Exempel på kundresor
- Investerare som söker ekonomisk information om företaget
- De som vill veta mer om aktien och nyhetsflöden
- Företagare som vill sälja sitt företag, som de jobbat med hela livet
- De som söker på de olika affärsområdena (automation, components, energy, industrial processes, power solutions)
- Personer som söker om företaget från olika länder och språk
- De som vill veta hur företaget står kring hållbarhetsfrågor
- De som vill veta hur dotterbolag presterar
- Kandidatresan och employer branding dvs kvalificerade jobbsökare som vill byta jobb
Olika steg i kundresan inom B2C omfattar
- Upptäcka tjänsten eller produkten genom att skapa trafik till webbsidan
- Testa genom att skapa new qualified lead
- Köpa och jobba med konverteringsgrader
- Använda och förnya månadsvis eller aktivera användning
- Förnya och behåll medlemmar
Genom att visualisera och analysera kundens touchpoints genom hela resan går det att få en tydligare bild av hur man ska påverka kunden. Genom att segmentera dina användare och automatisera i alla kanaler.