Kundresa

kundresa

Vad menas med kundresan?

Kundresan omfattar alla touchpoints och erfarenheter en kund har när hen interagerar med ditt företag eller varumärke. Det omfattar allting och hela upplevelsen som kund.

Vikten av kundresan och att förstå intent

För att sälja produkter och tjänster måste du förstå dina kunder och hur de tänker. Du måste beskriva processen, eller köparens resa, från de att de börjar undersöka en produkt. Och när dina kunder är på nätet måste du veta vilka sökord köparen använder under denna process vilket beskrivs som sök intent.

Exempel på kundresor

  • Investerare som söker ekonomisk information om företaget
  • De som vill veta mer om aktien och nyhetsflöden
  • Företagare som vill sälja sitt företag, som de jobbat med hela livet
  • De som söker på de olika affärsområdena (automation, components, energy, industrial processes, power solutions)
  • Personer som söker om företaget från olika länder och språk
  • De som vill veta hur företaget står kring hållbarhetsfrågor
  • De som vill veta hur dotterbolag presterar
  • Kandidatresan och employer branding dvs kvalificerade jobbsökare som vill byta jobb

Olika steg i kundresan inom B2C omfattar

  • Upptäcka tjänsten eller produkten genom att skapa trafik till webbsidan
  • Testa genom att skapa new qualified lead
  • Köpa och jobba med konverteringsgrader
  • Använda och förnya månadsvis eller aktivera användning
  • Förnya och behåll medlemmar

Genom att visualisera och analysera kundens touchpoints genom hela resan går det att få en tydligare bild av hur man ska påverka kunden. Genom att segmentera dina användare och automatisera i alla kanaler.

Sök intent

Vad är intent och betydelsen att kartlägga kundresan

Vad menas med intent? Intent (svenska=avsikt) är ett begrepp som Google visar allt mer intresse kring i sina algoritmer dvs användarnas avsikter kring deras sökfrågor. Vad är skillnaden mellan intent och intention? De båda menar en plan, eller syfte, att göra något. I det engelska språket används intent i mer formella situationer, t.ex. i rättsliga … Läs mer

Kundresan och CXM

Vad är CXM?

CXM är en affärsdisciplin och förkortning som står för Customer Experience Management. Det är ett samlingsnamn som handlar om att förstå kundens upplevelse på djupet. CMX påverkar företagets strategier men även företagskultur och har stor påverkan hur du designar webbsystem och interaktion med kunderna. System måste anpassas efter kundresan och hur säljare, support och inte … Läs mer

Analyzing marketing tools

Marketo – marketing automation

Det finns ett antal Marketo komponenter i Adobe Launch. Marketo är Adobes marketing automation verktyg som är både användbara för B2B företag och B2C företag. För B2B företag innebär det tjänster som lead nurturing, leads scoring och lead management. För B2C företag inkluderar marketing automation cross-selling, merförsäljning program för kundlojalitet, ROI analys för marknadsföring. Bounteous … Läs mer

Snowplow analytics

Har ett marknadsföringsverktyg som är specialiserad mot event data och kundresor. Hemsida: http://snowplowanalytics.com/ Stöd i Google Tag ManagerTill programmet finns det en native tagg som Google har stöd i Google Tag Manager.

Scrolla till toppen