Hem » Kundresa

Kundresa

kundresor

Vad menas med kundresan?

Kundresan omfattar alla touchpoints och erfarenheter en kund har när hen interagerar med ditt företag eller varumärke. Det omfattar allting och hela upplevelsen som kund.

Vikten av kundresan och att förstå intent

För att sälja produkter och tjänster måste du förstå dina kunder och hur de tänker. Du måste beskriva processen, eller köparens resa, från de att de börjar undersöka en produkt. Och när dina kunder är på nätet måste du veta vilka sökord köparen använder under denna process vilket beskrivs som sök intent.

Marketing funnel

En marketing funnel eller marknadsföringstratt refererar till de olika faserna i dina besökares resa innan de bestämmer sig för att köpa din produkt eller tjänst.

En grundläggande funnel består ofta av tre steg:

  • Medvetenhet
  • Övervägande
  • Konvertering.

Företagare och marknadsförare kan lägga till fler steg i sin tratt beroende på hur deras marknadsföringsplan ser ut. Medan de flesta marknadsföringstrattar slutar med att kunden köper produkten, kan tratten utökas till att omfatta taktik efter försäljning engagemang för att vårda kundrelationer.

En metod för att förhindra att leads läcker ut ur din tratt är att vara uppmärksam på dina erbjudanden och innehållet i  varje steg.

Exempel på kundresor

  • Investerare som söker ekonomisk information om företaget
  • De som vill veta mer om aktien och nyhetsflöden
  • Företagare som vill sälja sitt företag, som de jobbat med hela livet
  • De som söker på de olika affärsområdena (automation, components, energy, industrial processes, power solutions)
  • Personer som söker om företaget från olika länder och språk
  • De som vill veta hur företaget står kring hållbarhetsfrågor
  • De som vill veta hur dotterbolag presterar
  • Kandidatresan och employer branding dvs kvalificerade jobbsökare som vill byta jobb

Olika steg i kundresan inom B2C omfattar

  • Upptäcka tjänsten eller produkten genom att skapa trafik till webbsidan
  • Testa genom att skapa new qualified lead
  • Köpa och jobba med konverteringsgrader
  • Använda och förnya månadsvis eller aktivera användning
  • Förnya och behåll medlemmar

Genom att visualisera och analysera kundens touchpoints genom hela resan går det att få en tydligare bild av hur man ska påverka kunden. Genom att segmentera dina användare och automatisera i alla kanaler.

CXM

Vad är CX och CXM?

Vad är CXM? CX är en förkortning som står för Customer Experience och handlar om att sätta kunden i centrum. CXM är en affärs-disciplin och förkortning som står för Customer Experience Management (kundupplevelser). Varför är kundupplevelsen (CX) viktigt? CX (customer experience) är ett samlingsnamn som handlar om att förstå kundens upplevelse på djupet och en … Läs mer

Digital försäljning

Digital försäljning och säljprocesser

Hot och möjligheter med digital försäljning? Digitaliseringen inom försäljning och marknadsföring har på senaste åren inneburit en ny spelplan där det snabbt går att öka företagets framtida värde med rätt insatser. Digital marknadsföring är affärsdrivande och innebär stora långsiktiga tillväxtvärden för de företag som lyckas bäst på marknaden. Säljare arbetar alltmer med marknadsförings- och innehållsutvecklingsteamen … Läs mer

Scroll to Top