Kundresan omfattar alla touchpoints och erfarenheter en kund har när hen interagerar med ditt företag eller varumärke. Det omfattar allting och hela upplevelsen som kund.
Vikten av kundresan och att förstå intent
För att sälja produkter och tjänster måste du förstå dina kunder och hur de tänker. Du måste beskriva processen, eller köparens resa, från de att de börjar undersöka en produkt. Och när dina kunder är på nätet måste du veta vilka sökord köparen använder under denna process vilket beskrivs som sök intent.
Marketing funnel
En marketing funnel eller marknadsföringstratt refererar till de olika faserna i dina besökares resa innan de bestämmer sig för att köpa din produkt eller tjänst.
En grundläggande funnel består ofta av tre steg:
Medvetenhet
Övervägande
Konvertering.
Företagare och marknadsförare kan lägga till fler steg i sin tratt beroende på hur deras marknadsföringsplan ser ut. Medan de flesta marknadsföringstrattar slutar med att kunden köper produkten, kan tratten utökas till att omfatta taktik efter försäljning engagemang för att vårda kundrelationer.
En metod för att förhindra att leads läcker ut ur din tratt är att vara uppmärksam på dina erbjudanden och innehållet i varje steg.
Exempel på kundresor
Investerare som söker ekonomisk information om företaget
De som vill veta mer om aktien och nyhetsflöden
Företagare som vill sälja sitt företag, som de jobbat med hela livet
De som söker på de olika affärsområdena (automation, components, energy, industrial processes, power solutions)
Personer som söker om företaget från olika länder och språk
De som vill veta hur företaget står kring hållbarhetsfrågor
De som vill veta hur dotterbolag presterar
Kandidatresan och employer branding dvs kvalificerade jobbsökare som vill byta jobb
Olika steg i kundresan inom B2C omfattar
Upptäcka tjänsten eller produkten genom att skapa trafik till webbsidan
Testa genom att skapa new qualified lead
Köpa och jobba med konverteringsgrader
Använda och förnya månadsvis eller aktivera användning
Förnya och behåll medlemmar
Genom att visualisera och analysera kundens touchpoints genom hela resan går det att få en tydligare bild av hur man ska påverka kunden. Genom att segmentera dina användare och automatisera i alla kanaler.
Vad är CXM? CX är en förkortning som står för Customer Experience och handlar om att sätta kunden i centrum. CXM är en affärs-disciplin och förkortning som står för Customer Experience Management (kundupplevelser). Varför är kundupplevelsen (CX) viktigt? CX (customer experience) är ett samlingsnamn som handlar om att förstå kundens upplevelse på djupet och en … Läs mer
Hot och möjligheter med digital försäljning? Digitaliseringen inom försäljning och marknadsföring har på senaste åren inneburit en ny spelplan där det snabbt går att öka företagets framtida värde med rätt insatser. Digital marknadsföring är affärsdrivande och innebär stora långsiktiga tillväxtvärden för de företag som lyckas bäst på marknaden. Säljare arbetar alltmer med marknadsförings- och innehållsutvecklingsteamen … Läs mer
Vad menas med intent? Intent (svenska=avsikt) är ett begrepp som Google visar allt mer intresse kring i sina algoritmer dvs användarnas avsikter kring deras sökfrågor. Vad är skillnaden mellan intent och intention? De båda menar en plan, eller syfte, att göra något. I det engelska språket används intent i mer formella situationer, t.ex. i rättsliga … Läs mer
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att det är ok för dig, men du kan välja bort våra cookies om du vill. Cookie inställningarACCEPTERA
Privacy & Cookies Policy
Privacy översikt
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. av dessa cookies lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera. Vi använder även cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder den här webbplatsen. Dessa cookies kommer endast att lagras i din webbläsare med ditt medgivande. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din surfupplevelse.
Nödvändiga cookies (eng. Necessary cookies) är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar inte någon personlig information.