Har du besökare, men kämpar för att generera online leads och försäljning? Många företag har problem med att omvandla sin trafik till försäljning. Se till att arbeta med en digital byrå som fokuserar på att förbättra din webbplats konverteringsgrad.
Målet med nästan alla digitala marknadsföringskampanjer är att generera konverteringar. Det snabbaste sättet att uppnå målet är att arbeta med specialister som har en historik att kunna öka konverteringsgraden för webbplatser. Högre konverteringsfrekvens innebär högre avkastning på marknadsföringen. Det är sannolikt att du betalar för trafik på ett eller annat sätt så ju högre din konvereringsgrad är desto bättre avkastning på din marknadsföringsbudget.
Det är mer kostnadseffektivt att arbeta med den organiska trafik istället för att köpa mer trafik. Ett fundament inom konverteringsoptimering och SEO är att förbättra användarupplevelsen. Genom att optimera för användaren så att de uppnår konverteringar lättare förbättras deras upplevelse av din webbplats.
Bryt ner konverteringarna
Ofta är det nödvändigt att bryta ner konverteringar efter olika typer av digitala kanaler.
Konverteringar från de viktigaste sidorna hörnsidor
Konverteringar från blogginlägg
Konverteringar från sidor med kommersiella intentioner exempelvis tjänstesidor
För betalda digitala kanaler finns det ofta en starkare köpintentionen och där behöver man mäta
Konverteringsgraden för landningssidor
Möjlighet till försäljning
För konverteringar från blogginlägg är konverteringsgraden ofta låg och därför behöver man komplettera med andra KPI:er som
Assisterade konverteringar
Chatt engagemang
Genomsnittlig sessionstid
Nya besökare vs. återvändande
Synlighet och ranking på sökord
Varumärke vs. icke-varumärkesklick
Läs mer om konverteringsoptimering
Artiklar om konverteringar och konverteringsoptimering. Konverteringar handlar om när en mottagare av ett marknadsföringsbudskap gör någon form av aktivitet dvs svarar på call-to-action.
Ett fenomen inom e-handeln som drabbar nätförsäljare är då konsumenterna inte slutför sin transaktion och istället överger varor som de potentiellt skulle köpt. Eftersom konsumenter …
Varje gång Google ändrar sina algoritmer startar diskussionerna bland SEO-specialister på Twitter, LinkedIn och SEO Roundtable vad som hänt och vilka som vunnit och förlorat på uppdateringen.