Konverteringar

Konverteringar

Få din webbplats att konvertera

Har du besökare, men kämpar för att generera online leads och försäljning? Många företag har problem med att omvandla sin trafik till försäljning. Se till att arbeta med en digital byrå som fokuserar på att förbättra din webbplats konverteringsgrad.

Målet med nästan alla digitala marknadsföringskampanjer är att generera konverteringar. Det snabbaste sättet att uppnå målet är att arbeta med specialister som har en historik att kunna öka konverteringsgraden för webbplatser. Högre konverteringsfrekvens innebär högre avkastning på marknadsföringen. Det är sannolikt att du betalar för trafik på ett eller annat sätt så ju högre din konvereringsgrad är desto bättre avkastning på din marknadsföringsbudget.

Det är mer kostnadseffektivt att arbeta med den organiska trafik istället för att  köpa mer trafik.  Ett fundament inom konverteringsoptimering och SEO är att förbättra användarupplevelsen. Genom att optimera för användaren så att de uppnår konverteringar lättare förbättras deras upplevelse av din webbplats.

Bryt ner konverteringarna

Ofta är det nödvändigt att bryta ner konverteringar efter olika typer av digitala kanaler.

  1. Konverteringar – betalda digitala kanaler / affiliates
  2. Konverteringar – Prissättningsida / Demobegäran
  3. Konverteringar från de viktigaste sidorna hörnsidor
  4. Konverteringar från blogginlägg
  5. Konverteringar från sidor med kommersiella intentioner exempelvis tjänstesidor

För betalda digitala kanaler finns det ofta en starkare köpintentionen och där behöver man mäta

  • Konverteringsgraden för landningssidor
  • Möjlighet till försäljning

För konverteringar från blogginlägg är konverteringsgraden ofta  låg och därför behöver man komplettera med andra KPI:er som

  • Assisterade konverteringar
  • Chatt engagemang
  • Genomsnittlig sessionstid
  • Nya besökare vs. återvändande
  • Synlighet och ranking på sökord
  • Varumärke vs. icke-varumärkesklick

Läs mer om konverteringsoptimering

Artiklar om konverteringar och konverteringsoptimering. Konverteringar handlar om när en mottagare av ett marknadsföringsbudskap gör någon form av aktivitet dvs svarar på call-to-action.