Google uppdaterar sin algoritm 2020
Google har skrivit att de uppdaterat sin breda core algoritm vilket de gör flera gånger per år. Uppdateringen kallar de för January 2020 Core Update.
Under en veckas tid har det varit en mängd rykten och prat om en ny algoritm uppdatering och några verktyg rapporterade fluktuationer i sökresultaten den senaste månaden speciellt den 18:e december, 7:e januari och 11:e januari. Under senaste månaden har de också gjort förändringar i Googles sökresultat och minskat det som kallas för ”shopping results” (-9.05%) och ”top ads” (-3.96%).
Det finns ingen att ändra om din webbplats förlorar ranking eller trafik. Vid en snabbanalys ser det ut som om större varumärken har vunnit något medan mindre bloggar minskat något. De kategorier där algoritmändringen verkar ha stor påverkan på positionsförändringar är nyheter och sport.
Vinnare i Sverige
Det här är ett urval på sajter som fått fler besökare senaste tiden. Det är under en längre tid så det behöver inte vara kopplat till algoritmändringen.
- Pandora.net
- Netflixguiden.se
- yrkeskollen.se
- Kritiker.se
Förlorare i Sverige
Likaså här är dessa under den senaste tidsperioden.
- Golfiskane.se
- thernlunds.se
- fsecure.com
- Swebus.se
Vad ska du göra om du drabbas?
Do not panic. Nyckeln till att förbättra prestandan i Googles sökresultat är att skriva bra och kvalitativt innehåll baserat på vad användarna är intresserade av. Om du drabbats eller har någon kommentar till det här inlägget kontakta oss gärna!
Mer information från Google:
https://webmasters.googleblog.com/2019/08/core-updates.html
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.