Vad innebär Google Helpful Content update

Vad är Google helpful content update

Google lanserade en ny algoritm ändring i sin sökmotor augusti 2022 som fick namnet helpful content update. Precis som namnet avslöjar är det en innehållsuppdatering då Google vill att människor får en bättre sökupplevelse som hjälper dem och säkerställer att människor ser mer originalinnehåll som är skrivet av människor,

Fokusera att skriv innehåll som sätter människor i första rummet och undvik att skapa innehåll för sökmotorer i första hand. Google helpful content update syftar till att belöna innehåll där besökare känner att de haft en tillfredsställande upplevelse, medan innehåll som inte uppfyller besökarens förväntningar inte presterar lika bra.

  • Har du en befintlig eller avsedd målgrupp för ditt företag eller din webbplats som skulle finna innehållet användbart om de besöker din webbplats?
  • Visar ditt innehåll tydligt på expertkunskap och en djup kunskap som kommer från att faktiskt ha använt en produkt eller tjänst, eller besökt en plats)?
  • Har din webbplats ett primärt syfte eller fokus för läsarna?
  • Kommer besökarna som läser ditt innehåll känna att de har lärt sig tillräckligt om ett ämne?
  • Kommer besökarna som läser ditt innehåll känna sig nöjd med upplevelsen?
  • Tänker du på Googles riktlinjer för kvalitet och för produktrecensioner?
  • Skriver du om saker bara för att de verkar vara trendiga och inte för att du skulle skriva om dem annars för din befintliga publik?
  • Lämnar ditt innehåll läsare med känslan att de behöver söka igen för att få bättre information från andra källor?
  • Skriver du för ett visst antal ord bara för att du har hört eller läst att Google föredrar ett visst ord i texten?

Vad innebär algoritm ändringen

Algoritmändringen devalverade innehåll som är skrivet bara för SEO. De här uppdateringen slog på flera webbplatser och rensade bort innehåll som skrivits i syfte att ranka på sökmotorer men som inte hjälper eller informerar människor.

Google introducerade ett nytt koncept vilket är sitewide classifier på framförallt webbplatser som Google uppfattar är byggda för sökmotorer i stor skala vilket kan påverka rankingen för hela webbplatsen.

Samtidigt spekuleras det att innehåll som skrivs av riktiga experter fick högre värde enligt det som kallas EAT. Googles uppdatering var ett svar på kritiken om att deras sökresultat är för fyllda med skräp artiklar som inte är genuint skrivna och inte hjälper användaren som använder sökmotorn.

Barry Schwartz på Seroundtable skrev tidigt på Twitter att den kommer påverka SEO lika mycket som Panda uppdateringen.“Next week, we will launch the “helpful content update” to better ensure people see more original, helpful content written by people, for people, rather than content made primarily for search engine traffic.”

  • Den här uppdateringen är algoritm driven
  • Den kommer börja rullas ut 22:a augusti för engelska sajter och kommer troligtvis ta två veckor innan den är helt lanserad
  • Uppdateringen kommer att lanseras under de kommande veckorna, så negativ ranking kan vara ett tecken på att Google anser att ditt innehåll är för fokuserat på SEO, inte på att ge verkligt värde
  • Berörda webbplatser kan behöva städa upp innehåll som främst är skrivet för sökmotorer och inte för användare.
  • Den här uppdateringen är nära knuten till det arbete som Google har gjort i flera år för att förbättra rankningen av innehåll som visar tillräcklig E-A-T dvs expertis, auktoritet och förtroende.
  • Google nämnde att det kan ta månader för webbplatser att återhämta sig från negativa effekter till följd av den här uppdateringen, och det är bara om webbplatsen har tagit bort eller förbättrat det problematiska innehållet tillräckligt.

Vilka ligger i riskzonen för den här algoritm ändringen?

Google har sagt att helpful content update framförallt kommer slå mot:

  • Material för online utbildning
  • Konst och underhållning
  • Shopping.
  • Teknikrelaterade sajter

Vad ska du göra om du drabbas av helpful content update?

SEO utvecklas hela tiden och nu kan det vara dags att kolla igenom din webbplats.

  • Gå igenom ditt innehåll och gör en analys av innehållet och om de är skrivna för människor från användarnas perspektiv snarare än att locka människor från sökmotorer
  • Se till att innehållet främst ha skrivits av en människa än automatisk
  • Är innehållet anpassat till webbplatsens primära syfte eller fokus?
  • Litar du på innehållet och använder den tydliga källor
  • Ta bort fakta fel på din webbplats
  • Är innehållet original och bygger på forskning och analys?
  • Ta in experter som kan gå igenom ditt innehåll
  • Använd författare och specialister så man kan se vem som skrivit innehållet och se till att ditt innehåll följer E-A-T formeln
  • Fundera på att ta bort eller slå ihop innehåll på din webbplats
  • Se till att ditt innehåll är unikt och en fullständig beskrivning av ämnet
  • Stämmer rubrik, titlar och meta beskrivning med innehållet?
  • Undvik chockande rubriker
  • Är sidan så att du vill dela den, rekommendera den eller bokmärka den?
  • Efter att ha läst ditt innehåll, kommer någon att lämna känslan av att de har lärt sig tillräckligt om ett ämne för att uppnå sitt mål?
  • Kolla igenom Googles Quality Rater Guideline

Promta hur sidorna kan förbättras

Du kan jämföra ditt content med  Google’s Helpful Content Guidelines genom att använda ChatGPT eller Bard och den här prompten.:

”Analysera den här artikeln [link] med Google Helpful Content Guidelines [https://developers.google.com/search/updates/helpful-content-update]. Ge mig rekommendationer hur artikeln ska bli bättre baserat på Google helpful content guidelines. Tack”

Läs mer på Google om helpful content update

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.