Growth Hacker och inbound marketing – begrepp som du ska känna till

Begreppet growth hacker börjar få stor genomslagskraft som en del av teknisk marknadsföring. Marknadsförare har alltid varit intresserade av att skapa kostnadseffektiva lösningar och få nya kunder på ett effektivt sätt – så egentligen är det inget nytt under solen trots att det finns böcker som hävdar att det är framtiden inom PR, marknadsföring och annonsering.

Vad som har hänt är att marknadsförare blir tvingade att bli bättre på teknik och programmering medan teknikerna börjar bli bättre på marknadsföring. För startup-företag innebär growth hacking att de kan konkurrera med större företag genom att vara mer effektiva, agila och snabbare i sin marknadsföring och i stort sett alla numera stora företag har använt Growth hacking tekniker när de startade från Blocket till Facebook.

Vad gör en growth hacker?

Det finns en stor mängd människor som som jobbar i mellanskiktet mellan marknadsföring och teknik och begreppen och buzzet som florerar är: guerilla marknadsföring, UX-design, sociala nätverk, reputation management, email marknadsföring, seo och inte minst webbanalys men man jobbar även med att använda bots och automatisera marknadsföringen. Det har skapats konferenser, podcasts inom det här marknadsförings området som kommer växa.

Att hitta social influencers

Det finns flera olika metoder och verktyg att hitta social influencers i en viss niche och att nå målgruppen på nätet som emailhunter.io, linkedin grupper och Sidekick.

Om du vill veta mer om growht hacker marketing

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och är specialist på sökmotoroptimering. Ämnena handlar om SEO, KPI:er, webbanalys och digitala strategier. Expandtalk är ett contentmarketing företag som jobbar inom flera nischer. Vi hjälper företag med digital marknadsföring och att öka trafiken till webbplatser.

Comments are closed.