Google och sökmotoroptimering

0

Att synas högt i Googles sökresultat kan öka din tillväxt. Att ligga högt upp i sales-funnel innebär att du blir top-of-mind och ökar medvetenhet hos kunder som i högre grad använder Google för att lära sig mer om tjänster och produkter. Potentiella kunder inser att ditt företag behärskar ett visst område vilket ger trust och stärker ditt varumärke.

Så hur tar man reda på vad Google tycker och anser om hur du kan förbättra din ranking på Google. Google säger officiellt att deras algoritm är objektiv och självständig och utan påverkan från mänsklig inblanding eller affärshänsyn.

Ett tag hade Google en talesman i Matt Cutts och så fort han öppnade munnen spekulerades det liviligt om hur man skulle tolka hans uttalanden. Efter några år slutade han som talesman och det går numera att få en del ledtrådar genom att läsa Googles Webmaster forum.

Vad tycker Google om sökmotoroptimering?

Google och sökmotoroptimering är själva hjärtat för oss som jobbar med digital marknadsföring. Sannolikheten att någon Googlar innan man gör ett köp är mycket stor. När Googles sökmotor gick ner minskade Internet trafiken med svindlande 40%.

Google själva har ett rätt schizofrent förhållningssätt till sökmotoroptimering. Om du besöker det svenska försäljningskontoret så var det länge tabu att prata om sökmotoroptimering och att det hävdades att det gick en stor skiljevägg mellan de som jobbade med Adwords och kvalitetsgranskarna/SEO som fanns i Dublin.

Kvalitetsgranskare som granskar sökresultat och webbsajter

Google har officiellt bloggat att de inte samlar in eller ordna resultaten på en sida. Det säger att det inte kan avslöja detaljer om hur algoritmerna fungerar eftersom företaget är involverat i en långvarig kamp med dem som vill dra nytta av att utnyttja systemet.

På Googles Europa-kontor i Dublin har det funnits kvalitetsgranskare men det var ingen som jobbade manuellt med den svenska marknaden. Gissningsvis ser det annorlunda ut och jag antar att de har outsourcat mer av sin kvalitetsgranskning.

För några år sedan publicerade de EAT-formeln som visade hur kvalitetsgranskare skulle kontrollera webbplatser.

Få webbplatsen att fungera bättre teknisk

Google har utvecklat några av de mest sofistikerade inlärningsalgoritmerna som människan känner till och de har flera verktyg för att hindra att webmasters överträder deras riktlinjer för kvalitet.  SEO handlar till stor del om innehållet på en sajt och olika tekniska aspekter.

Fler och fler börjar sakta inse att sökmotoroptimering ofta handlar om att förbättra tekniska och marknadsföringsmässiga aspekter för att marknadsföra en webbplats.

På Googles huvudkontor i Mountain View har de haft rekryteringsannons där de sökte efter SEO-kompetens och det var många forum som uppmärksammade annonsen och höjde på ögonbrynen.

Länkar har stor betydelse för rankingen

Länkarna som går till en sajt har stor betydelse och kallades i början för Pagerank vilket ersattes av PagerankNG (Pagerank Next Generation).

Idag handlar länkarna att få kvalitetslänkar och det finns många SEO-experter som jobbar med att få ner risknivåer och vända sig till andra företag med outreach för att få länkar till sin sajt.

Precis som traditionella PR-avdelningar jobbas det hårt med länkar men nu mäter man ofta trafiken som ett av de viktigaste måtten vilket kombineras med diverse länkvärden.

Ibland får Google frågan ifall de kommer börja certifiera SEO-bolag – vilket de kategoriskt sagt att de inte har några planer att göra att göra. Det skulle troligtvis ställa till problem för dem hur de ska godkänna vissa metoder.
Flera SEO-metoder ligger i gråzonen vad som är förenligt med Googles principer även om det handlar om att optimera för tillväxt – vilket är rätt mycket samma målsättning som Google själva har. Men visst skulle det vara intressant att få deras bild kring länkar, tunt innehåll, skrapat innehåll, negativ SEO – även om en del material har släppts från deras enormt tråkiga Google quality guideline.

Vad säger Google officiellt

Idag pratar Googles grundare Sergey Bin ibland om olika saker som är relaterade till SEO men jag kan tycka att det oftast handlar om att han vill slå hål någon myt som cirkulerar i SEO-världen.

Det finns dessutom en hel del videor av Google Webmaster som handlar om Google Search Consolen och vidoerna är officiella och innehåller mängder av matnyttig information för den som vill veta mer om teknisk SEO.

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap