Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Google och sökmotoroptimering

Google och sökmotoroptimering är själva hjärtat för oss som jobbar med digital marknadsföring. Det görs mer än 2.3 miljoner sökningar på Google varje minut och 3.5 miljarder sökningar görs under en dag. Sannolikheten att någon Googlar innan man gör ett köp är mycket stor. När Googles sökmotor gick ner minskade Internet trafiken med svindlande 40%.

Google själva har ett rätt schizofrent förhållningssätt till sökmotoroptimering. Om du besöker det svenska försäljningskontoret så var det länge tabu att prata om sökmotoroptimering och att det hävdades att det gick en stor skiljevägg mellan de som jobbade med Adwords och kvalitetsgranskarna/SEO som fanns i Dublin.
På Googles Europa-kontor i Dublin fanns det ett gäng kvalitetsgranskare men det var ingen som jobbade manuellt med den svenska marknaden. Gissningsvis ser det annorlunda ut och jag antar att de har outsourcat sin kvalitetsgranskning och mer av sökresultatet bestäms av algoritmen.

Fler och fler börjar sakta inse att sökmotoroptimering ofta handlar om att förbättra tekniska och marknadsföringsmässiga aspekter för att marknadsföra en webbplats. För några månader sedan gick Googles huvudkontor i Mountain View ut med en rekryteringsannons där de sökte efter SEO-kompetens och det var många forum som uppmärksammade annonsen och höjde på ögonbrynen.

Google har utvecklat några av de mest sofistikerade inlärningsalgoritmerna som människan känner till och de har flera verktyg för att hindra att webmasters överträder deras riktlinjer för kvalitet.  SEO handlar till stor del om innehållet på en sajt och olika tekniska aspekter. Länkarnas betydelse är också stor och idag handlar länkar inte längre om kvantitet utan att få kvalitetslänkar och vi är flera SEO-experter som jobbar med att få ner risknivåer och outreach. Precis som traditionella PR-avdelningar jobbas det hårt med länkar men nu mäter man ofta trafiken som ett av de viktigaste måtten vilket kombineras med diverse länkvärden.

Ibland får Google frågan ifall de kommer börja certifiera SEO-bolag – vilket de kategoriskt sagt att de inte har några planer att göra att göra. Det skulle troligtvis ställa till problem för dem hur de ska godkänna vissa metoder. Flera SEO-metoder ligger i gråzonen vad som är förenligt med Googles principer även om det handlar om att optimera för tillväxt – vilket är rätt mycket samma målsättning som Google själva har. Men visst skulle det vara intressant att få deras bild kring länkar, tunt innehåll, skrapat innehåll, negativ SEO – även om en del material har släppts från deras enormt tråkiga Google quality guideline.

Så hur tar man reda på vad Google tycker och anser om sökmotoroptimering. Länge var det som Matt Cutts sa något som pratades livligt om på olika forum. Idag pratar Googles grundare Sergey Bin ibland om olika saker som är relaterade till SEO men jag kan tycka att det oftast handlar om att han vill slå hål någon myt som cirkulerar i SEO-världen. Det finns dessutom en hel del videor av Google Webmaster som handlar om Google Search Consolen och vidoerna är officiella och innehåller mängder av matnyttig information för den som vill veta mer om teknisk SEO.