Google bilder och hur du gör SEO för bilder

0

Att synas på Googles bildsök har under åren blivit ett smart sätt att få ökad synlighet och trafik till sin webbplats. Men det är fortfarande många som gör enkla misstag i bildsöket.

Affärsnyttan med bilder handlar om betydligt mer än att lägga till alt-och något som många undervärderar betydelsen av och missar i sin marknadsföring. Bilder kan leda till förbättrad SEO, konverteringar och i slutändan fler kunder.

Optimera bildernas storlek

Att optimera bilderna på sin webbplats är en av de största förbättringsmöjligheterna som många slarvar med på sina webbplatser, särskilt för mobilen. Vi har vant oss med snabba bredband där vi kananvända stora bilder för desktop användare. Men om du använder stora bilder på din webbplats kommer det ta längre tid för mobila användare att ladda sidan. Just snabbheten är några av de saker Google tar hänsyn till när den rankar din webbplats i framförallt mobilsöket.

Det finns verktyg som komprimerar bilder innan du lägger upp dem som ImageOptim för Mac.

Vilket bildformat ska du använda?

De två vanligaste bildformaten är PNG och JPG.

JPEG-filer är ett bra val för både utskrifts- och webbinnehåll. Den här typen av bildfil använder något som kallas ett ”förstörande” format. Det innebär att när en större bild konverteras till en JPEG går en del av informationen i filen förlorad. Att konvertera till JPEG resulterar i en mindre filstorlek, men det kan finnas vissa uppoffringar i bildkvalitet.

PNG-filer är också användbara för webben men eftersom PNG-filer kan ha transparenta bakgrunder är de mer mångsidiga och praktiska för webbgrafik och ikoner. All information om bilden behålls när filen komprimeras. PNG bilder håller ofta högre kvalitet, men erbjuder en mindre förbättring av filstorlekar och sidhastigheter. De är ett bra alternativ för grafik och ikoner och mycket högkvalitativa bilder.

Lazy load

Det kan ta tid innan en sida och bilderna visas vilket är något som går att förbättra med lazy load teknik. Den instruerar din webbplats på att först läsa in text, bilder och andra element som är omedelbart synliga. Först därefter börjar den läsa in innehåll som bara är synligt genom att rulla nedåt på sidan. Lazy load är ett bra sätt att snabba upp din webbplats och förbättra dina besökares upplevelse.

Det finns plugin som Lazy Load som hjälper till att fixa det.

Verktyg som hjälper dig med att optimera bilderna

Genom verktyg som Screaming Frog hittar du lätt de största bilderna. Du kan också köra en Google Page Insight mot sajten, eller identifera långsamma sidor med Google Analytics. Ett lättanvänt verktyg för att optimera bilder är TinyPNG.

Plugins i WordPress

Det finns en mängd olika plugins i WordPress för att snabba upp bilder:

Olika tjänster som använder bildsöket

Google Images är en söktjänst som ägs av Google och som gör det möjligt för användare att söka efter bildinnehåll. Bildsöket infördes den 12 juli 2001 på grund av en efterfrågan på bilder av Jennifer Lopez gröna Versace klänning på catwalken som den vanliga Google-sökningen inte kunde hantera.

Utöver Google images finns det andra tjänster som använder bildsöket som

  • Google Cloud Vision
  • Bing Visual Search
  • IBM Watson Image recogntion
  • Amazon Recognition
  • Amazon Web services DeepLens
  • Amazon Web services visual search code
  • Perficient Digital Smart Images Evaluator
  • Facebook
  • Youtube
  • Duckduckgo

Vad kan du göra för att få bättre synlighet i bildsöket?

  • Se till att bilderna går snabbt att ladda ner
  • Använd stora bilder som gärna är 1200 pixlar breda
  • Använd alt beskrivningar
  • Döp filnamnet till beskrivande namn och det som du vill synas på
  • Du kan lägga till en sajtkarta för bilder
  • Google rekommenderar WebP för att öka upp hastigheten
  • Använd caption
  • Använd image description om du har bild gallerier
  • Använd XML sitemaps för bilder
  • Se till att texten runt bilden är i samklang med det som bilden vill säga
  • Använd AMP
  • Se till att bilderna går att crawla från Google roboten
Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.