Sökmotoroptimering (SEO)

Google Ads kampanjerna blir effektivare med sökmotoroptimering

Google Ads

Sökmotoroptimering och Google Ads

Google brukar ofta hävdas att det inte finns någon korrelation mellan Google Ads och sökmotoroptimering och de säger ofta att det inte går att köpa sig till ett bättre organiskt resultat.

Men att bygga webbsidor med kvalitet lönar sig för Google annonsering och sökmotoroptimering innebär att Adwords kampanjer blir effektivare.

Kopplingen med att bygga sajter med kvalitet och annonskostnader

Landningssidorna blir effektivare om du lyckas bygga sidorna så de får bättre kvalitetsresultet hos Google. Högre kvalitetsresultat innebär att får rabatt och bättre resultat för samma budgetkostnad.

Vad är kvalitetsresultat?

Kvallitetsresultatet på Google är ett bedömningssystem som används av Google för att avgöra om en annons är tillräckligt bra för att visas i det sponsrade utrymmet för sökresultaten, på vilken position det kommer att visas och hur de kommeratt ta betalt för varje klick

Varför infördes kvalitetsresultat?

Google införde kvalitetsresultat för att säkerställa att annonsörerna bara levererar det mest relevanta och användarvänliga innehållet.

Vad innebär ett högt kvalitetsresultat?

Ett högt kvalitetsresultat innebär att du betalar mindre per klick för att få högre ranking än dina konkurrenter, ett lågt kvalitetsresultat innebär det motsatta att du får betala mer för att rankas.

KvalitetsresultatRabatt hos Google
1029% rabatt
922% rabatt
812% rabatt
7Noll rabatt
6-16.7% dvs extra kostnad
5-40% dvs extra kostnad
4-76% dvs extra kostnad
3-134% dvs extra kostnad
2-252% dvs extra kostnad
1-604% dvs extra kostnad
Taball som visar relation mellan kvalitetsresultat och kostnaden på Google.


I Google Ads kan du se vilka sidor som har lågt kvalitetsresultat som du annonserar mot.

daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

Comments are closed.