En kampanj är en serie reklam meddelanden som delar ett tema och marknadsför en produkt eller tjänst. I samband med digital marknadsföring kan kampanjer köras via sök- och visningsnätverksannonseringsplattformar (dvs. Google, Bing).
SEO och Google Ads
Google brukar ofta hävdas att det inte finns någon korrelation mellan Google Ads och sökmotoroptimering och de säger ofta att det inte går att köpa sig till ett bättre organiskt resultat.
Men att bygga webbsidor med kvalitet lönar sig för Google annonsering och sökmotoroptimering innebär att Adwords kampanjer blir effektivare.
Kopplingen med att bygga sajter med kvalitet och annonskostnader
Landningssidorna blir effektivare om du lyckas bygga sidorna så de får bättre kvalitetsresultet hos Google. Högre kvalitetsresultat innebär att får rabatt och bättre resultat för samma budgetkostnad.
Vad är kvalitetsresultat?
Varför infördes kvalitetsresultat?
Vad innebär ett högt kvalitetsresultat?
Kvalitetsresultat | Rabatt hos Google |
10 | 29% rabatt |
9 | 22% rabatt |
8 | 12% rabatt |
7 | Noll rabatt |
6 | -16.7% dvs extra kostnad |
5 | -40% dvs extra kostnad |
4 | -76% dvs extra kostnad |
3 | -134% dvs extra kostnad |
2 | -252% dvs extra kostnad |
1 | -604% dvs extra kostnad |
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.