En kampanj är en serie reklam meddelanden som delar ett tema och marknadsför en produkt eller tjänst. I samband med digital marknadsföring kan kampanjer köras via sök- och visningsnätverksannonseringsplattformar (dvs. Google, Bing).
Sökmotoroptimering och Google Ads
Google brukar ofta hävdas att det inte finns någon korrelation mellan Google Ads och sökmotoroptimering och de säger ofta att det inte går att köpa sig till ett bättre organiskt resultat.
Men att bygga webbsidor med kvalitet lönar sig för Google annonsering och sökmotoroptimering innebär att Adwords kampanjer blir effektivare.
Kopplingen med att bygga sajter med kvalitet och annonskostnader
Landningssidorna blir effektivare om du lyckas bygga sidorna så de får bättre kvalitetsresultet hos Google. Högre kvalitetsresultat innebär att får rabatt och bättre resultat för samma budgetkostnad.
Kvallitetsresultatet på Google är ett bedömningssystem som används av Google för att avgöra om en annons är tillräckligt bra för att visas i det sponsrade utrymmet för sökresultaten, på vilken position det kommer att visas och hur de kommeratt ta betalt för varje klick
Google införde kvalitetsresultat för att säkerställa att annonsörerna bara levererar det mest relevanta och användarvänliga innehållet.
Ett högt kvalitetsresultat innebär att du betalar mindre per klick för att få högre ranking än dina konkurrenter, ett lågt kvalitetsresultat innebär det motsatta att du får betala mer för att rankas.
Kvalitetsresultat | Rabatt hos Google |
10 | 29% rabatt |
9 | 22% rabatt |
8 | 12% rabatt |
7 | Noll rabatt |
6 | -16.7% dvs extra kostnad |
5 | -40% dvs extra kostnad |
4 | -76% dvs extra kostnad |
3 | -134% dvs extra kostnad |
2 | -252% dvs extra kostnad |
1 | -604% dvs extra kostnad |
I Google Ads kan du se vilka sidor som har lågt kvalitetsresultat som du annonserar mot.