Digital marknadsföring och trender inom försäkringsbranschen 2021
Försäkringsbranschen har gått in i den digitala tidsåldern och anpassat sina erbjudanden på nätet. Konsumenternas föränderliga behov och förväntningar ställer högre krav på de befintliga försäkringsbolagen. Vilka är trenderna vad gäller synlighet och digital marknadsföring inom försäkringsbranschen?
Försäkringsbolagen unika besökare
Folksam har gått om i flest besökare till sin webbplats och Länsförsäkringar har tappat flera besökare under senaste halvåret 2021. Tiden som man är inne på sajterna är rätt lång tid jämfört med andra branscher.
Försäkringsbolagens organiska trafik
Länsförsäkringar är den i särklass mest välbesökta webbsajten av försäkringsbolagen men deras organiska tillväxt har minskat under de senaste 6 månaderna.
Bild: Länsförsäkringar har i särklass mest söktrafik till sin webbplats. 85% av deras trafik består av varumärkessökningar. Hur jobbar man inom försäkringsbranschen med digital marknadsföring?
Sökningar på försäkringsbolagens varumärken på Google
Varumärke | Genomsnittlig sökvolym per månad | Förändring tre månader | Förändring årsbasis |
Länsförsäkringar | 673 000 | 0% | 0% |
Folksam | 368 000 | 0% | 22% |
Trygghansa | 201 000 | 0% | 0% |
Skandia | 74 000 | 49% | 49% |
IF | 74 000 | 0% | 22% |
AMF | 40 500 | 0% | -18% |
Moderna Försäkringar | 33 100 | -18% | -18% |
Alecta | 22 200 | 0% | +23% |
SEB Trygga Liv | 1000 | 0% | 0% |
Nordea Liv | 880 | -18 | 0% |
Källa: Google 2021 december
Bild: varumärkessökningar på försäkringsbolagens varumärken i mars 2021 och trenden för de 12 senaste månaderna. Den allmänna trenden är -12% på företagsnamnen.
Sökvolymer för olika försäkringsbegrepp på Google
Pandemin har inneburit förändrade konsumtionsmönster inte minst kring försäkringar. Det går att se att de månatliga sökvolymerna i Sverige på Google för olika typer av försäkringar har ökat för djurförsäkring och villaförsäkring medan sökningar på begreppet reseförsäkringar har sjunkit kraftigt.
Typ av försäkring | Genomsnittlig sökvolym per månad | Förändring tre månader | Förändring årsbasis |
Bilförsäkring | 60 500 | -18% | -18% |
Hemförsäkring | 22 200 | 0% | 0% |
Livförsäkring | 6 600 | 0% | 0% |
Olycksfallsförsäkring | 4 400 | 0% | +23% |
Reseförsäkring | 3 600 | +23% | +184% |
Djurförsäkring | 2 400 | -21% | -21% |
Villaförsäkring | 1 900 | 0% | -21% |
Skadeförsäkring | 260 | 0% | 0% |
Sakförsäkring | 260 | 0% | +23% |
Källa: Google 2021 december
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.