Hem » Bloggar » Delarna du bör du ha med dig när du gör content marketing 2022 » Försäkringar & digital marknadsföring av försäkringsbranschen 2021
försäkringar

Försäkringar & digital marknadsföring av försäkringsbranschen 2021

Rapport marknadsföring och trender inom försäkringsbranschen 2021

Försäkringsbranschen har gått in i den digitala tidsåldern och anpassat sina erbjudanden på nätet. Konsumenternas föränderliga behov och förväntningar ställer större krav på de befintliga försäkringsbolagen.

Försäkringsbolagens organiska trafik

Länsförsäkringar är den i särklass mest välbesökta webbsajten av försäkringsbolagen och deras organiska tillväxt har ökat 10% under de senaste 6 månaderna. Länsförsäkringar har också bäst värden med externa länkar som pekar mot sajten. Trygghansa däremot satsar mest på Google Ads även om Länsförsäkringar ökat upp även den digitala kanalen under det senaste halvåret.

Organisk trafik försäkringsbolag
Bild: Länsförsäkringar har i särklass mest söktrafik till sin webbplats. 79% av deras trafik består av varumärkessökningar med 988 sökord. 21% av begreppen, vilket motsvarar 2370 sökord, är inte varumärkessökbegrepp. Merparten av dessa finns på 2:a sidan och längre bort i Googles sökresultat.

Sökningar på försäkringsbolagens varumärken på Google

Tabell sökvolymer

Sökvolym försäkringsbolagens varumärken

Bild: varumärkessökningar på försäkringsbolagens varumärken i mars 2021 och trenden för de 12 senaste månaderna. Den allmänna trenden är -12% på företagsnamnen.

Expandtalks varumärkesundersökning 2020

Vår varumärkesundersökning med de största svenska sajterna  som vi gjorde i juni 2020 hade med besöksstatistik från de här försäkringsbolagen.

Webbsajt Antal unika besökare i juni 2020
Länsförsäkringar 1 800 000
Skandia 598 800
Folksam 576 400
IF 431 300
TryggHansa 345 800
Moderna Försäkringar 187 800

Sökvolymer för olika försäkringsbegrepp på Google

Pandemin har inneburit förändrade konsumtionsmönster inte minst kring försäkringar. Det går att se att de månatliga sökvolymerna i Sverige på Google för olika typer av försäkringar har ökat för djurförsäkring och villaförsäkring medan sökningar på begreppet 22reseförsäkringar har sjunkit kraftigt.

Sökvolym försäkringar

Content marketing inom försäkringsbranschen

Försäkringsbranschen är en nisch med många aktörer som försöker jobba med att få besökare till sin webbplats och därmed nya kunder. Att skaffa kunder genom Google annonsering är något som kan bli väldigt dyrt om man inte har förutsättningarna och först skapar relevant innehåll för målgruppen.

Om försäkringsbranschen

Försäkringsbolagen har  anpassat sig med digitala erbjudanden och avancerad analys – vilket ger möjlighet till affärsutveckling och att leverera nya försäkringslösningar. Utmaningarna inom försäkringsbranschen fortsätter att vara att upprätthålla en god lönsam och tillväxt i en miljö där konkurrensen ökar och regelverken är komplexa.

Åldersförändringen bland kunderna och låga räntenivåer medför också stora förändringar hur försäkringsbolagen kommunicerar med sina kunder. 

 

Scrolla till toppen