Hem » Bloggar » Vad behöver du tänka på när du gör content marketing 2022 » Branschrapport: Försäkringar & digital marknadsföring av försäkringsbranschen 2021

Branschrapport: Försäkringar & digital marknadsföring av försäkringsbranschen 2021

försäkringar

Rapport marknadsföring och trender inom försäkringsbranschen 2021

Försäkringsbranschen har gått in i den digitala tidsåldern och anpassat sina erbjudanden på nätet. Konsumenternas föränderliga behov och förväntningar ställer större krav på de befintliga försäkringsbolagen.

Försäkringsbolagen unika besökare

Folksam har gått om i flest besökare till sin webbplats och Länsförsäkringar har tappat flera besökare under senaste halvåret 2021. Tiderna som man är inne på sajterna är rätt lång tid jämför med andra branscher.

unika besökare

 

Beteende försäkringsbolag

Försäkringsbolagens organiska trafik

Länsförsäkringar är den i särklass mest välbesökta webbsajten av försäkringsbolagen men deras organiska tillväxt har minskat under de senaste 6 månaderna.

Bild: Länsförsäkringar har i särklass mest söktrafik till sin webbplats. 85% av deras trafik består av varumärkessökningar.

Sökningar på försäkringsbolagens varumärken på Google

 

Varumärke Genomsnittlig sökvolym per månad Förändring tre månader Förändring årsbasis
Länsförsäkringar 673 000 0% 0%
Folksam 368 000 0% 22%
Trygghansa 201 000 0% 0%
Skandia 74 000 49% 49%
IF 74 000 0% 22%
AMF 40 500 0% -18%
Moderna Försäkringar 33 100 -18% -18%
Alecta 22 200 0% +23%
SEB Trygga Liv 1000 0% 0%
Nordea Liv 880 -18 0%

Källa: Google 2021 december

Bild: varumärkessökningar på försäkringsbolagens varumärken i mars 2021 och trenden för de 12 senaste månaderna. Den allmänna trenden är -12% på företagsnamnen.

 

Sökvolymer för olika försäkringsbegrepp på Google

Pandemin har inneburit förändrade konsumtionsmönster inte minst kring försäkringar. Det går att se att de månatliga sökvolymerna i Sverige på Google för olika typer av försäkringar har ökat för djurförsäkring och villaförsäkring medan sökningar på begreppet reseförsäkringar har sjunkit kraftigt.

 

Typ av försäkring Genomsnittlig sökvolym per månad Förändring tre månader Förändring årsbasis
Bilförsäkring 60 500 -18% -18%
Hemförsäkring 22 200 0% 0%
Livförsäkring 6 600 0% 0%
Olycksfallsförsäkring 4 400 0% +23%
Reseförsäkring 3 600 +23% +184%
Djurförsäkring 2 400 -21% -21%
Villaförsäkring 1 900 0% -21%
Skadeförsäkring 260 0% 0%
Sakförsäkring 260 0% +23%

Källa: Google 2021 december

Scroll to Top