Branschrapport: Försäkringar & digital marknadsföring i försäkringsbranschen

Försäkringar - Försäkringsbranschen - digital marknadsföring

Digital marknadsföring och trender inom försäkringsbranschen 2021

Försäkringsbranschen har gått in i den digitala tidsåldern och anpassat sina erbjudanden på nätet. Konsumenternas föränderliga behov och förväntningar ställer högre krav på de befintliga försäkringsbolagen. Vilka är trenderna vad gäller synlighet och digital marknadsföring inom försäkringsbranschen?

Försäkringsbolagen unika besökare

Folksam har gått om i flest besökare till sin webbplats och Länsförsäkringar har tappat flera besökare under senaste halvåret 2021. Tiden som man är inne på sajterna är rätt lång tid jämfört med andra branscher.

unika besökare

 

Beteende försäkringsbolag

Försäkringsbolagens organiska trafik

Länsförsäkringar är den i särklass mest välbesökta webbsajten av försäkringsbolagen men deras organiska tillväxt har minskat under de senaste 6 månaderna. 

Bild: Länsförsäkringar har i särklass mest söktrafik till sin webbplats. 85% av deras trafik består av varumärkessökningar. Hur jobbar man inom försäkringsbranschen med digital marknadsföring?

Sökningar på försäkringsbolagens varumärken på Google

Varumärke Genomsnittlig sökvolym per månad Förändring tre månader Förändring årsbasis
Länsförsäkringar 673 000 0% 0%
Folksam 368 000 0% 22%
Trygghansa 201 000 0% 0%
Skandia 74 000 49% 49%
IF 74 000 0% 22%
AMF 40 500 0% -18%
Moderna Försäkringar 33 100 -18% -18%
Alecta 22 200 0% +23%
SEB Trygga Liv 1000 0% 0%
Nordea Liv 880 -18 0%

Källa: Google 2021 december

Bild: varumärkessökningar på försäkringsbolagens varumärken i mars 2021 och trenden för de 12 senaste månaderna. Den allmänna trenden är -12% på företagsnamnen.

Sökvolymer för olika försäkringsbegrepp på Google

Pandemin har inneburit förändrade konsumtionsmönster inte minst kring försäkringar. Det går att se att de månatliga sökvolymerna i Sverige på Google för olika typer av försäkringar har ökat för djurförsäkring och villaförsäkring medan sökningar på begreppet reseförsäkringar har sjunkit kraftigt.

Typ av försäkring Genomsnittlig sökvolym per månad Förändring tre månader Förändring årsbasis
Bilförsäkring 60 500 -18% -18%
Hemförsäkring 22 200 0% 0%
Livförsäkring 6 600 0% 0%
Olycksfallsförsäkring 4 400 0% +23%
Reseförsäkring 3 600 +23% +184%
Djurförsäkring 2 400 -21% -21%
Villaförsäkring 1 900 0% -21%
Skadeförsäkring 260 0% 0%
Sakförsäkring 260 0% +23%

Källa: Google 2021 december

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.