Försäkringsbranschen har gått in i den digitala tidsåldern. Konsumenternas föränderliga behov och förväntningar ställer större krav på de befintliga försäkringsbolagen.
Content marketing inom försäkringsbranschen
Försäkringsbranschen är en nisch med många aktörer som försöker jobba med att få besökare till sin webbplats och därmed nya kunder. Att skaffa kunder genom Google annonsering är något som kan bli väldigt dyrt om man inte har förutsättningarna och först skapar bra innehåll.
Sveriges mest besökta försäkringssajter
Vår varumärkesundersökning av svenska sajter som vi gjorde i juni 2020 hade med besöksstatistik från de här försäkringsbolagen.
Webbsajt | Antal unika besökare i juni |
Länsförsäkringar | 1 800 000 |
Skandia | 598 800 |
Folksam | 576 400 |
IF | 431 300 |
TryggHansa | 345 800 |
Moderna Försäkringar | 187 800 |
Länsförsäkringar är den i särklass mest välbesökta webbsajten av försäkringsbolagen.
Sökvolymer för olika försäkringsbegrepp på Google
Det går att se att de månatliga sökvolymerna i Sverige på Google för olika typer av försäkringar har ökat under det senaste 12 månaderna med undantag för reseförsäkringar.

Om försäkringsbranschen
Försäkringsbolagen måste anpassa sig med digitala erbjudanden och avancerad analys – vilket ger möjlighet till affärsutveckling och att leverera nya försäkringslösningar. Utmaningarna inom försäkringsbranschen är att upprätthålla en god lönsam och tillväxt i en miljö där konkurrensen har ökat.
Åldersförändringen bland kunderna och låga räntan medför också stora förändringar hur försäkringsbolagen kommunicerar med sina kunder. Dessutom är regelverket för försäkringar komplexa.