Skaffa fler besökare genom Social Media?

Socialmedia

Vad är Social Media Marknadsföring?

Social Media Marketing är användningen av sociala medier plattformar och webbplatser för att få trafik eller uppmärksamhet och därmed främja företagets produkter eller tjänster. Även om sociala medier sällan bidrar till speciellt mycket mer omsättning inom B2B är det varumärkesbyggande, kul, skapar förtroende och profilskapande för företaget. Inom detaljhandeln däremot finns det rapporter som visar att social media bidrar mycket till omsättningsökningar.

Social media skyddar också varumärket om det utförs rätt eftersom företagsnamnet dyker upp i sökningar på Google och Facebook. I dagens mediabrus är det få företag som inte vågar satsa på social media och man ser det ofta som en integrerad del av företagets affärsidé.

Olika sociala medier omfattar:

Andelen trafik från social media

Mäter du hur mycket trafik på en webbplats som kommer från socialmedia så är det vanligtvis en rätt liten andel kring några procent när du ser i Google Analytics – men påverkan är ofta större eftersom många besökare kommer från det som brukar kallas dark web.

En del digitala marknadsförare jämför socialmedia lite nedlåtande med Flower power rörelsen men det finns även de som jämför social media med tändvätska som får innehållet att brinna av läsare. Idag finns det mer än 500 miljoner Facebook användare och 1,5 miljoner företag som har Facebook sidor vilket är volymer som innebär att du måste ta denna digitala kanal på ett seriöst sätt.

Men det är samtidigt en växande andel som använder sociala medier i takt med att millenie-generationen växer upp vilket i sin tur innebär nya köpmönster. Social media når den gruppen som nätverkar och påverkar köpbeslut och är framförallt något som stärker varumärket. I korthet litar vi på våra vänner när det handlar om att köpa prylar och tjänster!

Annonsering över social media

Annonsering över social media som Twitter, Instagram och framförallt Facebook är effektiv eftersom det går att rikta in sig mot demografi. I Facebook har du dessutom retargeting möjligheter och du kan hitta liknande personer i målgruppen genom att skicka in en lista med mailadresser.

Verktyg för social media

De flesta sociala medier plattformar har inbyggda dataanalysverktyg som gör det möjligt för företag att spåra utveckling och engagemang för annonskampanjer.

Crowdfire är ett verktyg som hjälper dig med sociala medier engagemang och hjälper användarna att växa och hantera sina sociala medier. Vi använder det på Twitter. Den har en funktion som är till hjälp för att identifiera vilka Twitter-användare som nyligen följde eller unfollowed, och har en inaktiv följande så att användarna kan bestämma vilka de vill fortsätta följa eller delta. Utöver denna funktionalitet har de också ett DM automatiseringsverktyg och schemaläggningsverktyg.

Företag vänder sig ofta direkt till marknadsföringsbolag som är specialiserade på marknadsföring av sociala medier eller någon skicklig social influencer som förstår mediet och hjälper dem med kontona. På strategisk nivå omfattar Social Media Marketing förvaltning av marknadsföringskampanjer, styrning av kampanjer, fastställa omfattningen och budget samt den önskade tonaliteten.I korthet behöver ett företag ha social media i sin marknadsplan för att inte hamna på efterkälken. Läs mer om social media

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.