Skaffa fler besökare genom social media

Social media analytiker

Vad är social media-marknadsföring?

Social Media Marketing är användningen av digitala plattformar och webbplatser för att få trafik eller uppmärksamhet som gynnar företagets produkter eller tjänster. Även om sociala medier sällan bidrar till speciellt mycket mer omsättning inom B2B är det varumärkesbyggande, roligt och profilskapande för företaget samtidigt som det skapar förtroende. Inom detaljhandeln däremot finns det rapporter som visar att social media kan vara en stor faktor kring omsättningsökningar.

Dessa digitala kanaler skyddar också varumärket om det utförs rätt eftersom företagsnamnet dyker upp i sökningar på Google och Facebook. I dagens mediebrus är det få företag som inte vågar satsa på social media och man ser det ofta som en integrerad del av företagets affärsidé.

De vanligaste digitala kanalerna för detta är:

Andelen besökare från social media till webben

Mäter du hur mycket trafik på en webbplats som kommer från social media så är det vanligtvis en rätt liten andel (omkring några procent när du ser i Google Analytics). Påverkan är dock ofta större än så eftersom många besökare kommer från det som brukar kallas dark web.

En del digitala marknadsförare jämför social media lite nedlåtande med Flower power-rörelsen, men det finns även de som jämför med tändvätska (eftersom det får innehållet att brinna av läsare). Idag finns det mer än 500 miljoner Facebook-användare och 1,5 miljoner företag som har Facebook-sidor. Volymer som innebär att du måste ta denna digitala kanal på ett seriöst sätt.

Men det är samtidigt en växande andel som använder sociala medier i takt med att millenie-generationen växer upp, vilket i sin tur innebär nya köpmönster. De digitala kanalerna och plattformarna når gruppen som nätverkar och påverkar därigenom dels köpbeslut, dels varumärkesstatus. Kort sagt litar vi på våra vänner när det handlar om att köpa prylar och tjänster.

Annonsering i de stora digitala kanalerna

Digitala kampanjer varierar kraftigt beroende på bransch och säsong. Annonsering på plattformar som Twitter, Instagram och framförallt Facebook är effektiv eftersom det går att rikta in sig mot demografi. I Facebook och LinkedIn har du dessutom retargeting-möjligheter, och du kan hitta liknande personer i målgruppen genom att skicka in en lista med mejladresser.

Verktyg för social media

De flesta av dessa plattformar har inbyggda dataanalysverktyg som gör det möjligt för företag att spåra utveckling och engagemang för annonskampanjer.

Crowdfire är ett verktyg som hjälper dig med engagemang i sociala medier och som hjälper användarna att växa. Vi på ExpandTalk använder det på Twitter. Den har en funktion som är till hjälp för att identifiera vilka Twitter-användare som nyligen följde eller avföljde, eller har ett inaktivt följande så att användarna kan bestämma vilka de vill fortsätta följa. Utöver denna funktionalitet har de också ett DM-automatiseringsverktyg och schemaläggningsverktyg.

Företag vänder sig ofta direkt till marknadsföringsbolag som är specialiserade på marknadsföring i digitala kanaler. Alternativt till någon skicklig influencer som förstår mediet i fråga och hjälper dem med kontona. På strategisk nivå omfattar Social Media Marketing förvaltning av marknadsföringskampanjer, styrning av kampanjer, fastställning av omfattning, budget och den önskade tonaliteten. I korthet behöver ett företag ha social media i sin marknadsplan för att inte hamna på efterkälken.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.